Hur stor gård klarar man att sköta om?

EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av EN brun böna »

Jo men nu har jag en gård på 80 hektar med ca 30 amkor aberdeen angus, 8 grisar och ett par fjällnära för mjölk. Men den ligger illa till(sjöbotten så blålera), tungjobbad, mest skog så många arrenden, åkern som är behövs till bete. Bara grovfoder utan kraftfoder till djuren.
Så längtar efter en mindre gård där jag kan knoppa av drömmen i mer idylliska omgivningar. Finns det nån med BOL-gård och som inte har kunskaper eller tid att bruka samt vill ha hjälp, råd och hålla allt igång så hör av er
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av Abbe »

Jag är intresserad av att vända på frågan: hur pass liten gård kan man behöva för att klara sig? Har man inte häst eller ko, på sin höjd ett par getter, är det ju en hel del mark som inte behövs. Att "hyra" häst/ dela häst/ köpa in sig på häst för skogsjobbet skulle kanske kunna vara en lösning, om den möjligheten finns. Odlar man sedan inte sädeslag så blir det än mer mark över för annan odling.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av EN brun böna »

Sveriges lantbruksuniversitet har gjort försök på det. Fanns nåt som hette ekhagastiftelsen som skötte om dessa försök. Nu finns inte stiftelsen längre och tack vare det går det inte att hitta mycket på nätet heller.
Det som florerade mest var ett som hette vegan på 800 kvm. Det man kom fram till och som inte stämde helt var just det måttet. Det gick ut på att odla en fullvärdig kost med spannmål, grönsaker, baljväxter samt oljeväxter för matfett. Även lite lin för både olja och fiber. Men man focuserad lite fel på grödorna samt att man testade lite grödor som inte gick att odla i stockholmsområdet så testet blev inte helt 100.
Förurutom det så hade man försök för de som var köttätare och fokuserade på en landareal. Den areal som alla i världen skulle få tillgång till vid en rättvis fördelning. 2500 kvm. Så där odlade man allt grönt för egen familj med plats även för buskar och träd samt andra perenner. Man räknade inte med att äga egna djur utan djuren var samägda mellan flera gårdar, och varje gård odlade en del av sin mark för gemensamt foder åt djuren och för att få en bättre växtföljd. Kommer jag ihåg rätt var det en halv gris och en kvarts nöt som man fick. Näringsbehovet och tillgänglig mat var uträknat från scb statistik hur mycket av olika saker vi äter per år och person.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av Daltorpet »

Jag har en bok som heter "Rätt ur jorden" tror den är skriven av Bella Linde. Den går ut på att en familj om fyra ska klara sig på 500m2 genom odling. Huruvida det stämmer vet jag ej.

Men låt oss säga att man har 1000m2 att odla på. 200m2 till kaninhägn samt 1000m2 till hö åt kaninerna och 300m2 foder. Man kanske kan ha ett par bikupor till och med. Det skulle kanske fungera.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av EN brun böna »

Felet med de flesta de där böckerna är att de inte är holistiska. Helheten är borta trots att det är vad som utlovats.
Lindes boken är ju bara inriktad på grönsaker, potatis och lite frukt och bär.
Ingen av de böcker jag läst tar upp behovet av spannmål till mjölk och gryn. Svårt att vara utan bröd mm. De tar heller inte upp behovet av yta för att ha en fettkälla att steka i osv.
Så de där 500 kvm är för frukt och grönt sedan måste det läggas på ganska mycket för spannmål mm. 1000kvm räcker inte riktigt.
Vill man lägga på en gröda för socker så ökar ytan än mer. Fiberväxter för kläder om man nu drar det ännu längre mot totala härdsmältan.

I kina så odlar man årsförbrukningen av grönt på 8kvm och det räcker. Men sedan krävs ju mycket ris och soja mm som går utanför. Men i kina odlar man inte rotsaker som vi gör, där odlar man mer bladkål för sina wokrätter. Man odlar året runt även på vintern. Norra kina har både kallt och mycket snö.
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av Palle500 »

Intressant läsning från er som gör det som andra tror och drömmer om.
Minns inte riktigt men tar inte denna bok upp hur du klarar dig på några tunnland åker och skog.
Mycket smarta lösningar och jordnära. Tex en låda med oljeindränkt sand håller alla redskap rena och rostskyddade, hönstraktorer och hur du bygger skjul av ingenting i princip. Smådjurs uppfödning.

Självhushållning : en handbok för realister och drömmare av John Seymour
https://buuks.se/shop/sjalvhushaallning ... g-EALw_wcB

Utdrag om boken
Driv upp tomater från frö, förse hushållet med ägg, pressa olja från solrosor och producera egen el. I en tid av kriser där det globala samhällets hantering av energi, ekonomi och ekologi visar sig alltmer ohållbar, ger denna bok inte bara svaret på vad du kan göra – den berättar även hur.
Den nya svenska utgåvan av denna klassiker från grundaren till den moderna självhushållningen, John Seymour, är alltjämt referensverket för den som vill leva av jorden.Välj din egen självhushållningsgrad, det du behöver veta finns här: hur du plöjer ett fält, anlägger en liten stadsodling, flätar en korg och planterar ett fruktträd. På 408 rikt illustrerade sidor ges tips och vägledning för hur du får en bra skörd, håller jorden frisk och tar tillvara på allt.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av EN brun böna »

Jag hade seymours bok som en bibel i början, men ganska snart märkte jag att saker inte stämde. Den boken är skriven för helt annat klimat och det är svårt att överföra. Den nya utgåvan har även en hel del grövre fel beroende på översättningsmissar.

Jag gillar den här boken bättre Det goda enkla lantlivet av paul heiney https://www.bokus.com/bok/9789137110943 ... lantlivet/
Den tar upp odlande från riktigt varmt klimat ända upp i alpmiljö. Annars skriven i samma anda.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av maskros »

Seymore och permakulturgrejer är svåra när man bor i Sverige, speciellt norra delen. Skulle gärna hitta en förklaring av hur man maxxar egen mat i Norrland.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av EN brun böna »

Titta på åke rtuedssons böcker samt sara bäckmos de har bra info.
Sedan skogsträdgårdens blog för alternativa växter och permakultur
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hur stor gård klarar man att sköta om?

Inlägg av Daltorpet »

Jag kan också rekomendera tidningen Åter från alternativs forum. Då får man med mycket självhushållning från Sverige även i norr. Jag har också fler böcker av bla Maria österåker (finland) och Mandelmanns även om den självhushållingen är för storskalig för min dröm.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Gården"