Vindfällen

Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Vindfällen

Inlägg av Daltorpet »

Det har blåst ned 5 stora björkar på tomten. De är fullt belövade och savfyllda givetvis iom årstiden. De ligger väldigt dumt till och jag skulle behöva ta reda på dem relativt omgående.

I vanliga fall hade jag låtit de ligga till löven vissnat sen kapat och klyvt väldigt fint för att sen stapla luftigt under tak men iom tidsbrist måste jag ta rätt på dem i veckan.

Jag vill gärna kunna använda veden då det kommer kunna bli bra många kubik. Har varit med om sommarfällningar som möglat väldigt lätt.

Hur hade ni gjort?

Jag funderade på att kapa upp stammarna i 2m längder och slänga in dem i gethagen och låta getterna barka av dem för att ta rätt på dem vid ett senare tillfälle eller helt enkelt kapa/klyva sen kasta om högen ofta men det känns lite tids/arbetskrävande.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Vindfällen

Inlägg av Omnivore »

Inte för att jag begriper något men jag skulle nog satsa på getterna. Kan de göra en del av jobbet så varför inte. Du har nog fullt upp ändå.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Vindfällen

Inlägg av Jakob »

Kapa, klyv och stapla utomhus i enkla rader med barken uppåt. Sätt ribbor, slanor eller liknande mellan klabbarna och marken.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Vindfällen

Inlägg av Daltorpet »

Jakob skrev: 14 jun 2019 09:55 Kapa, klyv och stapla utomhus i enkla rader med barken uppåt. Sätt ribbor, slanor eller liknande mellan klabbarna och marken.
Japp blir nog så. Är det att föredra att ha barken kvar men vända den uppåt (som regnskydd?) Eller är det bättre för resultatet att ta av barken/nävret men mer arbetssamt? Fick lite olika svar på Google. Jag tänker att det kan vara bra att ha nävret kvar iom extra tände på varje klabbe men jag prioriterar torr ved. Trixigt det där med sommarved helst ska den ju ha varit kapad, kluven och halvtorkad vid det här laget.

Fick en hel del vitmögel på sommarveden för några år sedan och det vill man ju undvika.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vindfällen

Inlägg av maskros »

80/20, ta bort den bark som är bekväm att ta bort, spar den luftigt. Hugg veden lite finare, inte kaffeved men heller inte klabbar, lagra luftigt under regnskydd. Jag lagrar ved som kluvits på våren i vedbod, ved som kluvits på sommaren travad eller kastad i nätsäck, takplåt ovanpå och låter den stå även över nästa sommar. Har lätt att få tag i pallar så all ved ligger på pall. Lite extra sekundärluft så kan fuktig ved eldas.

Sotet mitt blir som torrt pulver, lätt att få loss och lätt att få ut. Det är värt att titta på sotet och hur det sitter och om det sitter fast i skorsten. Är sotet lätt att få loss, torrt och pulver eller torrt och lätta flagor så är det bra. Blir sotet som kex som sitter fast i skorsten eller ger en fet känsla eller är tungt så kan man prova med mer luft. Kan man tända bitar av sot med en gaslåga så eldar man fel.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vindfällen

Inlägg av bastard »

har tagit några stora björkar på den här tiden, folk som ville ha bort dom från trädgårdar

jag bara kapade dom och klöv dom dirket så blev det bra, småbitar som inte klyvdes fick barken randad med motorsågen

men det mindre kan du släpa in hos getterna så ordnar dom det
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Vindfällen

Inlägg av Camo »

Kapa dem i bitar med grenarna och lövverket kvar så blir det en form av syrafällning. Bitar som du kan flytta till någon skymd plats och sedan vänta på att lövverket ska vissna. Då kapar och klyver du dem färdigt...
Skriv svar

Återgå till "Gården"