Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Sömnlös
Inlägg: 207
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Sömnlös »

Jag har sökt aktivt under en längre tid och inte hittat någon riktigt bra, tror man får inse att framtiden är lite mer skakig än dåtiden varit och man kanske får lätta på sina krav. Norge och Danmark har seglat upp som möjliga alternativ, någon som har erfarenheter därifrån.
Ursus

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Ursus »

Väcker liv i denna tråd igen.

Australien och NZ har funderats på under mörka perioder.

AUS kommer att drabbas relativt hårt av klimatförändringar, men kontinenten är stor och det finns tempererade och tropiska områden som kommer att vara bördiga ett bra tag till. Problemet är närheten till Kina. Med den nya försvarspakten med USA kan man undra hur Xi och gänget kommer att ställa sig till denna i övrigt ganska undanskymda del av världen. Det där med ormar och kryp kan man ta med en nypa salt. Visst finns det mycket elände jämfört med Sverige, men de australiensare som jag diskuterat med säger att det är exoticism och mediatrams som ligger bakom bilden av AUS som livsfarligt överallt. Man ser några ormar och några spindlar här och där, men om man låter dem vara så låter de dig vara. Gillar dock inte hur illa de har skött Covid.

NZ har potential. Trevligt klimat, relativt fritt från creepy crawlies. Söta kiwifåglar. Men i övrigt lite samma problem som AUS i geopolitiska relationer. Samt är i fredstid lite väl långt bort från allt; samma sak med typ Polynesien.

Något ställe liknande Sydafrika hade inte varit tokigt, klimatmässigt, om det inte varit så att landet håller på att gå under i kriminalitet och korruption. Samt ligger sydligast i en kontinent som kommer att braka samman inom kort, inte bra.

Kanada är najs, men granne med USA är en garanterad dos av radioaktivitet vid händelse av storkrig.

Hela Mellan- och Sydamerika är för hetsigt, hetlevererat, kokainiserat, korrupt och katolskt för min smak.

Större delen av Europa kommer att vara en krigshärd inom några decennier. Island kanske klarar sig, men vem vill bo på Island?

MÖ, Östeuropa och andra platser nämns inte ens.

Det är som lite magert med ställen att ta vägen. Allt börjar vara en del av samma överbefolkade, kokande soptipp till planet.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av BarbaryanKvlt »

AUS är skit. Typ bara aussies som tycker det e så jävla bra. Bott där.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Charlie** »

För min del så måste det vara skogar, snö och kallt. Canada låter utmärkt. Hade jag varit 30 år yngre, hade jag dragit i går.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av rödluvan »

Canada (eller Kanada med svensk stavning) har jag också hört goda recensioner om på andra forum, bra också att där verkar finnas områden som inte är så tättbebyggda, typ en kilometer mellan kåkarna om jag förstod det rätt. Dessutom relativt billigt att bosätta sig vid havet om man klarar av att snickra själv.
Dock är det inte alltid ekonomiskt försvarbart att dra elström ut till de mer avlägsna punkterna så många saker man är van vid skall köras elektriskt kan man behöva göra om till andra drivkällor såsom, tex en liten förbränningsmotor, eller annat man kommer på om man önskar driva saker som tyngre snickerimaskiner och annat men detta borde knappast vara något stort problem för folk härinne. :)

Det lär finnas bankar med färska ostron, hummer och gott om vilt i skogen, jag vet inte hur det fungerar men jag antar att man har någon form av ägar eller andel system i saker som ostronbankar och liknande för att skydda dem från plundring men det verkar inte alls vara lika strikt som här så länge man bara vill ta litetgrand för husbehov.


Nackdelar om man så vill om man inte gillar specifikt Norrlandsklimat är ju att man till stor del hamnar på samma breddgrader som norra Sverige men ibland med markant mycket högre nederbörd så att man kan få flera meter snö i vissa områden, ingen big deal om man är van vid men kan vara bra att känna till om man är van en svensk vinter.
Man får ju även vårt vintermörker där i samma skala. Så man behöver vara utrustad med samma typ av mindset inför vintern tror jag, man kan nog knappast räkna med att kunna ta sig in enkelt till tätorter där som vi ofta är vana vid här. (Inget jag personligen alls saknar här i Svedala heller, men om man nu är sådan som gillar att snacka med folk på krogen och liknande om helgerna och bränna upp löningen på skräp och skaffa sig leverskador skall man kanske inte välja de områdena :) )

Inget fel på Sydasien men personligen gillar jag Europas inland och Nordöstasien bättre då där ännu inte är fullt lika förbaskat packat med folk överallt och i en del områden marginellt mindre hett ute.
Spanien har jag länge funderat över om man förflyttar sig en bit in till bergen just nu ganska humana priser men manmåste gilla torr halvöken och vara beredd på extrema temperaturer på över 40 grader om sommaren och minus vintertid i de regionerna, dessa regioner är inte alls som solkusten dit folk åker för att hinka brännvin, klimatet i bergen är betydligt tuffare och inte för den som gillar lata dagar i en solstol.

Nackdelen är väl att Europa ofta har ett hårdare socialt klimat tror jag, tror det gäller de flesta länder där det är billigt idag.
(En grej jag dock skarpt gillar med Spanjorerna är att polisen ofta ser mellan fingrarna om man gör saker som att dänga upp tjyvpack lagom mycket om man kommer på dem bara å puckla på skiten utav bara fan till snuten dyker upp så länge man inte slår ihjäl dem, inte alls som den blå skittunnan här hemma.)

De Afrikaner man stöter på där tycker jag hitintills har varit helt ok, verkar mest vara yngre män som övervintrar i avvaktan på nästa säljarsäsong. De håller mest till vid sydkusten så att det går att åka tillbaka hem vid behov. Ingen betalar dem uppehåll där. Jag tycker i allafall att det känns ganska säkert där, i allafall inte mer osäkert än någon annan stans i utanför städerna.

.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Höll till i alentejo i Portuga ett tagl. Bra klimat, bra människor och vettiga priser. Inte många som kunde engelska men det funkade bra ändå. Hade gärna stannat men saker hände och jag blev tvungen att åka tillbaka till Sverige.
Sömnlös
Inlägg: 207
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Sömnlös »

Roligt att tråden har fått nytt liv,
Här planeras det för en långsam flytt och ett nytt liv eller en BOL, vet dock inte om det blir av innan man har flyttat.
Mycket som binder en själv och bättre hälft till Sverige samtidigt som andra länder inte alltid är guld och gröna skogar.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 06 jan 2022 13:49 NZ har potential. Trevligt klimat, relativt fritt från creepy crawlies. Söta kiwifåglar. Men i övrigt lite samma problem som AUS i geopolitiska relationer. Samt är i fredstid lite väl långt bort från allt; samma sak med typ Polynesien.

Hela Mellan- och Sydamerika är för hetsigt, hetlevererat, kokainiserat, korrupt och katolskt för min smak.
NZ och Kina, hmmm..., ja, annars är det väl den bästa kandidaten om man ser på nedfall och USA-Ryssland eller USA-Kina?

Sydamerika, vi tittade lite på det, nu var det ett tag sen så jag minns inte vad vi kom fram till men det var något land som kändes rätt ok ändå. Minns inte säkert som sagt men tror det var Uruguay som ändå kändes rimligt.

Bara funderar lite... Tror knappt vi kommer att flytta på oss med mindre än att Sverige blir annekterat eller ockuperat. Att bo långt ute på landet och vara grå tror jag funkar bra länge än, tror. Börjar bli för gammal för att starta om och övrig familj är i Sverige så vi blir nog här, däremot känns storstäder mindre lockande för varje decennium som går.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"