Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Sömnlös

Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Sömnlös »

Som Leif Östlig säger så kommer vi nog ha en del problem de kommande 5-10 åren, om man ser på hur de enskilda kommunerna redan har det idag.
Sveriges offentliga sektor kommer att kollapsa inom fem till tio år. Det tror Leif Östling, tidigare ordförande i Svenskt Näringsliv,(Sagt 2019)
Detta är tänkt som ett komplement till denna tråden nedan, som nog är mer tänkt som en planerings tråd.
viewtopic.php?f=20&t=653

Här vill jag istället ha mer konkreta tips på länder, och om ni själva har erfanheter eller bekanta som har köpt sig ett ställe utomlands eller funderar på att göra det alterantiv redan har flyttat.

Fick för ett tag sedan tipset att läsa på denna sidan, där skribenten efter noga övervägande valde att flytta med sin familj till Spanien.
http://mensanen.blogspot.com/p/emigrera.html

Spanien är ett av de länderna där det finns många Svenskar vilket jag ser som positivt om man skall bosätta sig där med familjen.
Hur ser ni på Spanien eller för den delen på andra länder som ni hade viljat rekommendera?

Användarvisningsbild
maskros

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av maskros »

När det gäller sydeuropa tror jag torka och hetta kommer att ställa till problem. Annars är det trevligt i Spanien.
Un diente de león no puede manejar todo.

Användarvisningsbild
xsive

Inlägg av xsive »

Sömnlös skrev:
05 jan 2020 21:59
Som Leif Östlig säger så kommer vi nog ha en del problem de kommande 5-10 åren, om man ser på hur de enskilda kommunerna redan har det idag.
Sorry om jag avviker från ämnet och inte svarar på din fråga men jag har svårt att tro att ett ställe utomlands inom Europa hjälper.
Japp vi närmar oss avgrunden men... fortfarande så gör vi det från en skaplig nivå oavsett tidningsrubriker
Kommer inte vara bättre i andra europeiska länder. Många länder söderut är beroende av pengar från EU.
När kollapsen närmar sig kommer den kranen stängas och fallet där blir än mer dramatiskt än här hemma.

En BOL i annat land skulle kräva mer pengar än jag kan avvara och längre bort.
Tar hellre smällen på en BOL in the middle of nowhere här hemma
You can take my life... but not my lack of enthusiasm :mrgreen:

Sömnlös

Inlägg av Sömnlös »

Kollapsen i Sveriges kommuner är ett problem skapat inifrån, betyder inte att det sammanfaller med en ”kollaps” utomlands. Tanken är att ha ytterligare ett ställe att sticka till istället för att ha alla ägg i Sverige.

Tittar man utanför Europa är ju risken att köp/flytt aldrig blir av pga det är för jobbigt.

Skriv svar