Reseförbud

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
firefly
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mar 2020 20:48

Reseförbud

Inlägg av firefly »

Hur ser ni på detta med reserestriktioner som i praktiken måste innebära att många starkt avråds från att ta sig till sin BOL?
Under "normala" omständigheter är det bra om en stad töms något på folk, inbillar jag mig, nästan oavsett läge.
Men nu finns en - risk - att sjukvården där blir överbelastad...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Reseförbud

Inlägg av Charlie** »

Som läget ser ut nu så bör man nog göra en Bug In om man bor i en storstad. Att ge sig i väg till fritidshuset ute i obygden, innebär att du riskerar att sprida smitta på den lilla orten och att du då bidrar till att öka pressen på sjukvårdsinrättningar som redan har resursbrist, vilket då även drabbar en själv. Om man åkte till sitt fritidshus redan under nyårshelgen och man då beslutade att stanna där så kan man däremot stanna kvar året ut, kan jag tycka, då man knappast var smittad då. Är man en samvetsgrann medborgare kan man ju då skriva sig i den kommunen, så att skatteslantarna hamnar rätt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Reseförbud

Inlägg av Olyckskorpen »

Håller med föregående talare. Sen tycker jag att det beror lite på ens omständigheter, jag tycker definitivt det borde vara grönt ljus om:

- Fritidshuset i fråga är relativt nära ens vanliga boende
- Det finns en plan för hur man kan ta sig hem om man insjuknar (dvs man är inte ensam)
- Man inte besöker mataffärer och liknande de första två veckorna
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Reseförbud

Inlägg av Abbe »

Har man haft bug-in hemma i två-tre veckor är man väl smittfri? Då borde man ju kunna åka.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Reseförbud

Inlägg av Tomtemor1 »

Abbe skrev: 02 apr 2020 12:10 Har man haft bug-in hemma i två-tre veckor är man väl smittfri? Då borde man ju kunna åka.
Ja det tycker jag
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Reseförbud

Inlägg av Jakob »

På en del andra ställen har andra än fast bosatta inte tagits emot med öppna armar.
Stugfolket köper upp mat i butikerna så det ibland blir tomt i hyllorna. De belastar sjukvården som bara är dimensionerad för de fast bosatta. Smittorisken ökar då fler människor åker omkring.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Reseförbud

Inlägg av Charlie** »

Tomtemor1 skrev: 02 apr 2020 16:34
Abbe skrev: 02 apr 2020 12:10 Har man haft bug-in hemma i två-tre veckor är man väl smittfri? Då borde man ju kunna åka.
Ja det tycker jag
Jo, det kan jag hålla med om också!

Jakob skrev: 02 apr 2020 18:19 På en del andra ställen har andra än fast bosatta inte tagits emot med öppna armar.
Stugfolket köper upp mat i butikerna så det ibland blir tomt i hyllorna. De belastar sjukvården som bara är dimensionerad för de fast bosatta. Smittorisken ökar då fler människor åker omkring.
Det beror ju också på vart man har sin BOL. Om man har sin stuga någonstans i obygden, har handlat upp rejält med mat och skithuspapper i stan och man håller på rekommendationen om "social distans" så tycker inte ens en glesbygdsextremist som jag, att det spelar någon större roll. Det är värre om man har sitt boende i någon av de populära skidorterna och prompt ska frottera sig med andra. Det som också är en del av problemet är ju att de flesta av glesbygdsborna redan är närmare döden på grund av ålder och ett kinavirus kan då ställa till med en del sorg i bygden.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"