Ska kolla på en BOL i veckan.

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av pelleprepper »

Hittat ett objekt som verkar lovande men vill ha lite tips så jag inte missar något.
Litet torp med några ekonomibyggnder, alla i behov av rejäl renovering men har kunskaper och ekonomi att fixa till. Marken är lite mindre än vad jag önskar men räcker till för självhushållning.
Hyggligt långt till närmsta strategiska bombmål (50 km) om man undantar järnvägen som är 5 km bort.
Vad ska jag kolla efter?
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av Jakob »

Först det praktiska och ekonomiska. Inteckning/pantsättning. Servitut.
Sen det mer preppiga..
Vatten.
Översvämningsrisk.
Skogsbrandsrisk.
Tillgång till ved.
Odlingsmark.
Jakt/Fiske.
Grannar.
Snöröjning och vägskötsel.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av maskros »

Kolla att skorstenen är besiktigad, annars i sånt skick att du fixar att fixa den.
Vatten är redan sagt men kolla reservvatten.
Kolla hur marken är, är det något att odla på? Fråga om det har odlats där förr och i så fall vad. Det ligger väl inte i en norrsluttning....
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av pelleprepper »

maskros skrev: 13 sep 2020 20:18 Kolla att skorstenen är besiktigad, annars i sånt skick att du fixar att fixa den.
Vatten är redan sagt men kolla reservvatten.
Kolla hur marken är, är det något att odla på? Fråga om det har odlats där förr och i så fall vad. Det ligger väl inte i en norrsluttning....
Norrsluttning?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av bastard »

mindre sol
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av reboot »

Kolla grunden för ventilation, fukt och mögel. Speciellt om det är torpargrund (googla det)
Om det ligger plastmatta i köket, kan fukt, mögel och röta gå upp i golvet/bjälklaget under mattan.

Kan bli väldigt dyrt och omfattande att riva upp och byta golven och dränera.

Föredrar hus med lite högre uppbyggd grund, där inte panelen går nästan ner i marken och tar upp fukt från regn och snö.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av Abbe »

Sjö/ större vattendrag i närheten? (Skogsbrand)
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av vantohal »

Jag kollade på en mysig liten stuga förra året med frun. Vid en närmare titt så visade sig grusremsan som ledda dit vara allmän väg. Nu låter det som jag hittar på, men det var folk på fyrhjulingar som körde efter oss dit och höll oss under uppsikt. Grannarna som verkar ha skaffat barn med varandra i många generationer ville uppenbarligen inte ha oss där. Synd. Sjötomt och billigt, bra solläge och ja, på många sätt en drömstuga, men som sagt, vi kollade upp vad bygden hade för relation till stugan och det visade sig att den varit något av en allmänning där de haft mysiga grillkvällar och badat och nu skulle ägaren sälja.

Det här var menat som lite tips mer än storytime, haha, förlåt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av maskros »

Det där är ju på gott och ont. Hamnar man på rätt fot med folket ikring så är det toppen med nyfikna grannar. Ett ställe vi var och tittade på så möttes vi upp av två gubbar på fyrhjuling när vi hunnit halvvägs in i byn. De hejade och var vänliga och undrade vilka vi var och vad vi gjorde där (det var ett sånt hus som legat ute ett tag så vi åkte dit på egen hand). Ve berättade och de åkte iväg. En stund senare dök ytterligare en gubbe upp och pratade lite och bjöd på kaffe eller öl, vilket man ville. Vi blev sittande hos honom nån timme, jag inbillar mig att de ville kolla vad vi var för några. De var mycket vänliga vid efterföljande kontakter. Tyvärr blev vi överbudade den gången.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ska kolla på en BOL i veckan.

Inlägg av Obstinat »

Tror att det här med tips om Bol är lika långt som ett snöre....
Dvs förutom alla bra tips som du redan fått! Bör du reflektera över dina egna farhågor om vad som kan ske o ställa till det i framtiden....

Närhet till andra människor. Kan ju vara både bra o mindre bra om de inte delar samma värderingar...Tänker mest på tjuveri!
Närhet till större vägar. Minus i min värld. Se punkt ovan.
Bra grannar om de finns? Stort plus!
Fördel om du/partner kan nyttja det som sommarbostad. Lättare o sälja in idén! :D
Förövrigt om det inte redan nämnts så möjlighet att tillaga mat värma hus få tag på vatten utan el :up:

Lycka till! Är redan avundsjuk :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"