Bygga enkel liten BOL

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Bygga enkel liten BOL

Inlägg av maskros »

Kanske som andraBOL eller för den som kan hitta en plats att bygga en liten BOL på.
https://youtu.be/bOOXmfkXpkM

Finns det ännu enklare sätt?
Funkar denna i vårt klimat?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av mopar340 »

Fin koja är sugen på att bygga nått sån, enkelt på vår mark för att ersätta en fallfärdig jaktkoja.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av maskros »

Ännu enklare, bygg på en dag (enligt reklamen) https://youtu.be/wfBJaE1IWH4
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av reboot »

Skulle nog satsa på en sån här i stället! Går att bygga på några dagar.
Vi bor ju i Sverige trots allt......går lätt att isolera.

https://sorselestugan.se/produkter/stug ... ginal-9-9/

8DDE9D3B-60F4-4569-A7AE-CA1B33A3AC0A.jpeg
8DDE9D3B-60F4-4569-A7AE-CA1B33A3AC0A.jpeg (71.94 KiB) Visad 1851 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av mopar340 »

reboot skrev: 27 dec 2020 15:53 Skulle nog satsa på en sån här i stället! Går att bygga på några dagar.
Vi bor ju i Sverige trots allt......går lätt att isolera.

https://sorselestugan.se/produkter/stug ... ginal-9-9/


8DDE9D3B-60F4-4569-A7AE-CA1B33A3AC0A.jpeg

Byggde en sån där i förra stugan som extra gäststuga, var enkel att bygga.
Vi isolerade bara golvet till att börja med, funkade bra vår, sommar och höst när tempen var över nollan.
Är dock inte sugen på en sån igen, för oflexibel, rätt dyr och jobbig att isolera.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av EN brun böna »

Jag funderar på att bygga om ett gammalt 2 hästars skogsstall. Förr hade skogsbolagen stall som de ställde upp för hästarna som arbetade i skogen. De var byggda på rejäla underreden med medar under. De kunde sedan dras ut på plats med häst eller traktor. När de skulle förflyttas längre sträckor mellan avverkningar så spelades de upp på specialbyggda släpvagnar anpassade för stallarna.
Så med det systemet får man en stuga/bol som är lättflyttad. Stallet i sig är ca 2,50-2,60 brett och 6 meter långt så gott om plats för kök i en ände samt sovrum i den andra.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av xsive »

Om ni skulle bygga en BOL. Liten nog att vara enkel att värma.
Välisolerad och uppvärmning med kamin.
Ingen vattenburen värme. Ingen fast elanslutning. Område - Nedre tredjedelen av Sverige
Stor nog att kunna husera 4-5 personer som Max och 2 personer som bas.
Hur många kvadrat behövs egentligen? 30m2?
Sovloft för att hålla ner golvkvadraten?
Hur hade ni tänkt? Mindre nybygge av lösvirke ser jag fördel med framför renovera gammalt.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av bastard »

skulle nog gå att klara sig med attefall
sovloft om det inte är gamlingar
så 30 kvadrat

jag hadde klarar mig med 30 kvadrat bostad om verkstaden var 300 kvadrat :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av EN brun böna »

Jag har försökt att räkna ut hur mycket plats jag vill ha. Vad jag behöver för utrymmen. Jag har kommit fram till mellan 50-65 kvm. Jag vill ha ett hyfsat skafferi där jag får plats med mycket mat samt utrustning för att laga maten som konservapparater samt då också sådant som krävs för att tillverka maten, kvarnar, pressar, och mycket mer. Jordslang som tar vara på temperaturen under mark för jämn temp året om. Badrum med badkar, toa, tvättställ och tvättmaskin, platsen för badkaret är också platsen för att hänga tvätt om det inte går att hänga ute. Ett kök med lite plats så det går att ta hand om lite större slakt eller skörd. Ett vardagsrum med plats för bokhyllor, akvarier, piano. En klädkammare som behövs för inte bara normalkläderna utan även ett litet förråd för framtiden likt skafferiet. Sedan två sovrum ett att sova i och ett som hobby för att få plats med vävstol, symaskiner samt bord stort nog för att klippa till mönster till kläder. De här sakerna vill jag inte ge avkall på. Och när jag räknat så snålt jag kan på alla utrymmen har jag hamnat på de här kvm.en. Som det ser ut nu så är det 2 containrar 3x12 meter.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Bygga enkel liten BOL

Inlägg av Kråkfot »

maskros skrev: 26 dec 2020 16:41
Finns det ännu enklare sätt?
Funkar denna i vårt klimat?
Funkar:ja
I vårt klimat:nja.
Fungerar nog utmärkt sommar och senhöst ialla fall. Vinter blir klurigt lite lite isolering för att man inte ska elda för kråkorna....

Har snabbspolat igenom och tänker på följande:

-Platsen hade jag gärna flyttat in en bit så att man är lite omgiven av naturen: sysns mindre och ger skugga på sommaren.

-Grundplintarna hade jag grävt ner djupare oavsätt vart i landet jag bygger men i mellersta/norra delen hade jag kostat på mig isolering under plinten ialla fall samt lagt till fler plintar.

-Golvbjälklaget hade jag föröskt att få upp på stolpar. Delsför att få upp de från markfukten och dels för att det hjälper om man behöver ner under och göra något så kommer man faktiskt åt(och jag hade inte använt tryck men det är självvalt).

-Hade satsat på mer isolering överallt och helst någon cellulosa/träfiberbaserad för att kunna hantera fukt. Kojan (ja) skulle stå ouppvärmd långa perioder och då behöver huset kunna andas själv (om det nu inte är dragigt som stryk). Sen ser jag inget men ett enkelt vindskydd runtom. Ser varken duk eller vindskiva. Jag har läst att vissa jänkare bygger vindskydd med plywood(de verkar använda nån form av fasadplywood) men då har jag fattat att skarvarna ska tejpas/tätas.

-Råspont och takpap under plåten. Alt skippa plåt och dubbla lager papp med trälock som takbeklädnad.

-Inte fullt så stora fönster. Ett eller två kanske fast mindre.

Sist en disclamer:jag är inte snickare eller annat byggtekniskt skolad, jag är bara en glad ammatör så ta det för de. :D
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"