Kan man bo i en husbil?

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Kan man bo i en husbil?

Inlägg av entropi »

Vi är väldigt nära att försöka "casha ut" vårt lantliga hus på pendlingsavstånd till Stockholm eftersom marknaden verkar ha stigit helt hejdlöst just nu, och köpa någonting billigare. Eftersom vi inte behöver komma tillbaka mer än max 50% arbete på plats även efter corona kan vi flytta oss ännu längre från Zombieland nu...

Tanken är att bosätta oss i husbilen några månader om vi inte hittar någon bra stuga direkt.

Nu till saken

Hur hanterar myndigheter att man bor "mobilt", vilken adress skriver man sig på? Är det ens möjligt ur statens synpunkt att inte ha en fast adress?
Skulle Kling och klang godkänna någon sorts förvaringslicens för vapenskåpet på annan ort, tex hos en kompis?
Vilken kommun ska ge sig själv tillåtelse att tvinga till sig skattepengarna?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kan man bo i en husbil?

Inlägg av Marie »

Jag hade ettpar bekanta som bodde i husvagn i ett år.. de hade campingen som adress.. dock vet jag inte hur det funka med folkbokföringen om de var folkbokförda där eller om de ansågs som bostadslösa..
Men jag minns förr fanns det de som var folkbokförda på en postbox adress.. det var 90tal ioförsig.

Med tanke på vad jag snappat upp när folk pratat om jaktvapen o skärpta lagar o hur politikerna försvårar allt, så skulle ju jag gissa att ha vapnen hos någon som inte har vapenlicens är svårt utan att det sker någon form av bakgrundskoll på dem.
Men ska du ha ett bra och glasklart svar på den frågan, så föreslår jag att du ringer till polisen och kollar upp det den vägen.. folks gissningar och antaganden är en "sådär" väg att gå... ungefär som att anta att wikipedia är faktasäkrat.
Vem vet, du kanske kan ha dem i förvar hos polisen under de månaderna.. säkrare än så kan de ju inte förvaras.. statlig bevakning och statlig försäkring om de skulle ta skada. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skämt o sido.. Mitt tips är... fråga polisens vapenavdelning/vapenlicensavdelning eller vad de kallar sig.. där får du det bästa svaret.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kan man bo i en husbil?

Inlägg av Charlie** »

entropi skrev: 31 mar 2021 23:14 Skulle Kling och klang godkänna någon sorts förvaringslicens för vapenskåpet på annan ort, tex hos en kompis?
Vilken kommun ska ge sig själv tillåtelse att tvinga till sig skattepengarna?
Visst går det att skriva sig på en adress även om man bor i husbil, förutsatt att bilen står på en adress. Hur det är att förvara vapnen i en husbil vet jag ej. Antagligen måste du då har vapenskåpet i bilen. Det går att förvara vapen hos någon som har licens på vapen i samma klasser som dina, genom sk "låneintyg" Huruvida låneintyget är tidsbegränsat vet jag ej. Kolla med polisen eller jägareförbunden.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Kan man bo i en husbil?

Inlägg av pelleprepper »

Vapen skall förvaras i din folkbbokförda bostad så om du bor på en camping kanske det räcker med vapenskåp i husbilen. Det går att söka tillstånd för förvaring hos annan i max 3 år.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kan man bo i en husbil?

Inlägg av bastard »

köp en bol i norr, flytta dit, ha det väl försäkrat
sedan har du ju rätt att åka husbil så mycket du vill

kolla om det fortfarande är skattefritt med hus under 50,000kr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Kan man bo i en husbil?

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 01 apr 2021 12:57 köp en bol i norr, flytta dit, ha det väl försäkrat
sedan har du ju rätt att åka husbil så mycket du vill

kolla om det fortfarande är skattefritt med hus under 50,000kr
Hm, kanske inte så dumt, då får man ju också en BOL ifall man skaffar sig något annat sen...
Vart brukar man hitta den typen av fastigheter förutom möjligen blocket?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kan man bo i en husbil?

Inlägg av bastard »

"Av 6 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen framgår bl.a. att varje småhus med värde av minst 50 000 kr ska utgöra en värderingsenhet med
vissa angivna undantag. "

svårare att hitta då mäklarna inte tjänar något på dom billiga

lokaltidningar eller en riktig roadtripp norröver
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"