Tips på småsaker som förenkar BOLlivet

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Tips på småsaker som förenkar BOLlivet

Inlägg av maskros »

Om du köper en frys till BOL så se till att det är lådor i frysen. Att komma till BOL där frysen gått sönder och köttsafter runnit ut och förpestat hela köket är INTE kul. Med lådor stannar saften och det ruttna vidrigheterna stannar i frysen.

Köp en elektrisk sängvärmare. Exempelvis en https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... yna-p47988 eller en https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... yna-p47984. Att komma till en utkyld BOL (min håller 11C ungefär när jag inte är där), kicka igång en brasa, slå på värmen i bädden och lägga sig i en varm säng är guld värt jämfört med att lägga sig i en som är 11+C och lätt fuktig.

Skitsaker som sätter guldkant på tillvaron.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Tips på småsaker som förenkar BOLlivet

Inlägg av Daltorpet »

Enligt min mening så känns extremt otryggt ha indragen el och vatten i bol och förlita mig på att det fungerar. För många saker som kan paja. Tex går elen så dels förstörs maten men det kan även komma rejäla skador från sönderfrysta vattenledningar osv. Jag tänker att den viktigaste delen i bol är man ska kunna lita på den fungerar fullt ut. Sen kan man ju absolut ha solceller och så där och driva saker medans man är där men att det inte skulle göra något om de pajade utan bara att vissa saker blir lite mindre bekväma.

För mig skulle nog att sätta guldkant på tillvaron vara att ha fylld vedbod, gärna lite färdigspäntat och/eller tändkuber. En välgrävd brunn med bra möjligheter att hinka upp. Mat i skafferiet i mus/råttsäkra behållare. Kanske är den finaste kanten på tillvaron ändå att ha en bol att komma till.

Sen är det ju praktiskt om allt man behöver finns där i allt man tänkt göra, tex att man inte tar med metspöet hemifrån till bol för att man tänkte fiska lite där för att sedan ta med det hem igen.

Jag tänker också att det är bra att spendera mycket tid i bol och liksom bo in den ordentligt så man vet hur allt fungerar och att omställningen blir lite lättare.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tips på småsaker som förenkar BOLlivet

Inlägg av maskros »

Helt rätt med vattnet! Jag slår av pumpen och tömmer hydroforen när jag lämnar.
Goda grannar och möjlighet att fjärravläsa innetemperaturen gör att jag inte är jätteorolig för värmesystemet.
Har bekanta som kommit hem till trasig frys utan lådor. Urk.

Förutom färsk mat och grejer jag kommit på att jag behöver dit tar vanligen inte med mig något. Tanken är att stugan står så man ska kunna komma gående, gå in och sen klara sig en månad. Vedkorgen alltid fylld, färdigt tände i en hink invid eldstaden och vedboden räcker för en vinter.

Åsså värmedynan i sängen. Mmmmm.... :D
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Tips på småsaker som förenkar BOLlivet

Inlägg av mopar340 »

Håller med om filten, har en sån i BOL öst, sätter ungarna under en sån medans jag och fruga fixar värme i diverse eldstäder vid ankomst.
Där har jag intet rinnande vattens å inga såna problem. Kvarlämnad mat är i en frysbox i garaget så om den lägger av fel årstid får man väl slänga den med innehåll...

I BOL väst har jag ingen sån filt, ska nog skaffa!
Dä har jag vatten men stänger alltid av pumpen så går det snett så är det en mindre mängd som läcker ut.


Den största förbättringen senaste åren har varit att jag har börjat skriva ner vad det finns för mat som är lämnad där och vilket bäst före den har.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"