Självhushållande på BOL.

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Självhushållande på BOL.

Inlägg av Daltorpet »

Jag har diskuterat den här frågan en del med vännerna och många verkar tänka att har man en bol med bra egenskaper så har man sitt på det torra. Dvs odlingsmark, skog, yta att hålla djur, vindsnurra etc etc. Men ofta vill de inte spendera mer än max någon vecka om året där och inte gärna lägga många kronor på det förutom några extra knivar, vattendunkar och lite pasta.

Men jag är lite kluven, jag tror närmare att har man en bol med sämre egenskaper men man lägger mer tid på den tex varannan helg och några veckor under semestern där man testar saker i praktiken så har man större möjligheter. Jag menar att starta upp en koloni kaniner, flock höns och odlingar, vattenhållning/rening, skogsarbete, fältarbete är inte så jäkla lätt som man kan tro. Senaste var en diskussion om jakt och fiske, personen har jägarexamen+vapen men har egentligen aldrig jagat och personen har väldigt fin fiskeutrustning för många tusentals kronor vid bol men har egentligen aldrig fiskat än bottenmetat lite regnbåge med jobbet. Att då tänka att man har iaf maten på det torra för att man kan fiska och jaga känns jättenaivt.

Nu förstår jag att alla inte har tiden, ekonomin eller viljan att lägga på sin bol/prepping men det blir lite som en falsk trygghet på något vis. Lite som att har jag 3kg makaroner, 15l vatten och 2 Mora 2000 så överlever jag allt, det säger de iaf på msb- mentaliteten.

Hur tänker ni kring bol? Är det mest en lite billigare sommarstuga eller är det en plats ni räknar med att en dag behöva leva på/av?

Tilläggas bör att jag anser att jag inte har en egen bol utan vi kommer ta vår eventuella tillflykt till befintliga gårdar med relativt hög "prepp" i form av släktingar, familj och närmare vänner. Men har dock ett flertal jaktstugor men de räknar jag inte med att kunna leva av längre än till pastan tar slut.

Hur mycket tid lägger ni ner på er bol/år?
Hur mycket ekonomi lägger ni på er bol/år?
Hur länge förväntar ni er att klara er på er bol?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Självhushållande på BOL.

Inlägg av maskros »

Daltorpet skrev: 09 jun 2019 19:27 Hur mycket tid lägger ni ner på er bol/år?
Hur mycket ekonomi lägger ni på er bol/år?
Hur länge förväntar ni er att klara er på er bol?
För lite tid, försöker få till ett par veckor på sommaren, ett par veckor på vinterhalvåret och minst en helg i månaden. Av olika skäl har jag kunnat lägga nästan en vecka i månaden under ett halvår och det har varit bra.

Alldeles för mycket har lagts på BOL, men som en kompis brukar säga, alla hobbys kostar pengar.

Målet är att BOL ska fungera för resten av livet.

Jag vill komma så nära kollapslivet som möjligt, redan nu. Har man rutinerna för att leva utan el och andra bekvämligheter på plats innan SHTF blir omställningen mycket lättsammare än om man både ska hantera samhällets kollaps och ställa om sin vardag till att fungera på ett ovant sätt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Självhushållande på BOL.

Inlägg av Daltorpet »

maskros skrev: 09 jun 2019 20:19
Daltorpet skrev: 09 jun 2019 19:27 Hur mycket tid lägger ni ner på er bol/år?
Hur mycket ekonomi lägger ni på er bol/år?
Hur länge förväntar ni er att klara er på er bol?
För lite tid, försöker få till ett par veckor på sommaren, ett par veckor på vinterhalvåret och minst en helg i månaden. Av olika skäl har jag kunnat lägga nästan en vecka i månaden under ett halvår och det har varit bra.

Alldeles för mycket har lagts på BOL, men som en kompis brukar säga, alla hobbys kostar pengar.

Målet är att BOL ska fungera för resten av livet.

Jag vill komma så nära kollapslivet som möjligt, redan nu. Har man rutinerna för att leva utan el och andra bekvämligheter på plats innan SHTF blir omställningen mycket lättsammare än om man både ska hantera samhällets kollaps och ställa om sin vardag till att fungera på ett ovant sätt.
Det är ändå hyffsat bra med tid om man tänker på standard stugägaren och jag tänker att du hunnit få bra koll vad som kan och bör göras när du är där. Det blir liksom mer än en semester när man tar sig tiden och verkligen funderar och gör.

Haha det är sant, din vän är klok ofta hör man ju det: oj hur kan du lägga 3000kr på motorsåg! Medans samma person kan lägga 1500 på kosttillskott i månaden och en 1000 lapp nya träningskläder etc etc.

Det har du helt rätt i, det är mitt mål också. Elen tycker jag funkat väldigt bra med substituten nu fokuserar vi mest på tex foder till djuren, verktyg som inte går på bensin just för att vänja oss. Även om vi så klart bulkar bensin och foder.

Hoppas ni når dit ni vill!
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Självhushållande på BOL.

Inlägg av NordicHillbilly »

Bäst är givetvis att bugga ut långt innan något hänt och bo så "off grid" som möjligt så att man är redo när saker ofrånkomligen går mer åt skogen än det redan gjort. Personligen anser jag att det inte går att leva i det kaosartade samhälle som skapats.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Självhushållande på BOL.

Inlägg av Abbe »

BOL skaffades för 15 år sedan, men då hade jag ingen koll på begreppet BOL och allt annat inom preppväg, förutom att det kändes rätt att ha något på landet "utfall att" och att det bor någon form av månskensbonde i mig. Under alla dessa år har det bara varit för sommarvistelse p.g.a. av långt avstånd. Ibland också vissa påsklov. Under årens lopp har det inte lagts ner så mycket pengar på BOL. Pengarna har främst gått till att betala av boendet i stan. Pengar hit går till "småköp" (främst mat, hygien, verktyg, redskap). Ett dyrare projekt för mig är att att bygga en bastu med tvättutrymme framöver.

Det senaste året har jag av olika anledningar kunnat vara där oftare och har för första gången varit där under alla årstider. Det är enkelt vintertid med vedeldning och avstängt vatten. Har i vart fall el, och kan spara på fotogenen. En nyttig erfarenhet, inte minst att då bo på liten yta p.g.a. uppvärmningen. Jag snålar fortfarande, främst för att skaffa ännu en BOL, "den optimala"… Gör det viktigaste här, som att plantera fruktträd, bärbuskar, röja och fixa odlingar. Mycket gröngödsling och perenna för att få bättre jord och mindre ogräs. Gräsmattan har gjort sitt när det inte längre finns några småbarn kvar. Den grävs nu upp bit för bit för odlingsbäddar. Jag är inställd på att den myckna tiden jag kan tillbringa där nu är en parentes och förbereder för att BOL återigen besöks sällan men att det ska vara lätt att köra igång på allvar om det skulle behövas.

Själv skulle jag kunna klarar mig där i flera år. Hot om arbetslöshet fanns häromåret och jag satte igång min "beredskapsplan" för att "övervintra" i BOL. Ju fler, desto knepigare. Just därför är det viktigt med dessa förberedda odlingar, fruktträd, vedförråd. Och ett hyggligt lager av "det mesta".
Jag planerar att bo där under större delen av året när jag framöver trappar ner på jobbet men det beror också på om BOL 2 blir verklighet. Kanske pendlar jag mellan ställena om inte alltför mycket skit har kommit i fläkten.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
prepperper
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jun 2020 14:31

Re: Självhushållande på BOL.

Inlägg av prepperper »

Jag tänker ungefär som maskros. För lite tid, försöker få till ett par veckor på sommarhalvåret, varav en längre vistelse på sommaren.

Kanske har en del experiment kostat för mycket. Men det är ju så roligt :).

Svårt med familj och barn. Alla har inte samma brinnande intresse :) .
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Självhushållande på BOL.

Inlägg av mango »

Jag tittade på BOL-objekt under ca 1,5 års tid. Sedan föll det sig så att vi köpte en gård och flyttade ut från Storstan och bytte liv helt enkelt. Planerar verkligen inte att bugga ut, utan snarare bugga in och stand our ground så att säga.
Odlar en del och och håller oss med fjäderfän, rustar gården, jagar och fiskar när tid finnes, dessutom har vi en mindre rörelse som inbringar en liten slant vilket ju är välkommet då vi har avsevärt mindre inkomster än med tidigare, hyffsade jobb i Storstan.

Bor alltså redan på BOL:en om man så säger.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Självhushållande på BOL.

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Skippat BOL. Bott i husvagn många år tills jag hittat ställe och jobb på samma plats. Kanske lite mer urbant än tänkt och var jag "bott" under åren med husvagn. Men det är landet men kanske inte världens ände. Satsat på att bo lånefritt och ha alla möjligheter. Finns plats till odlingar och ekonomibyggnader till djur. Tänker inte jobba heltid utan jobbar för mig själv också. Eget vatten och avlopp. Värme och vatten utan krav på el. Prepp är självförsörjning enligt mig och bättre satsa på det än ha miljoners prylar och all bekvämlighet. Varför göda ett system ni ändå inte litar på genom att betala massa skatt?
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"