Skyddsrummet

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Skyddsrummet

Inlägg av deadrabbit »

Planerat eller av oförutsedda händelser kanske du måste välja ett skyddsrum som tillfälligt BOL!

Om det är en del av din plan vad tar du med dig?

Om du av en händelse måste vad vill du verkligen ha med dig från EDC, GHB, BOB EDV osv?

Jag tänker något för lättare nödproviant, vatten, värme/ombyte, vapen/skydd, hygien/första hjälpen och radio/mobil.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Skyddsrummet

Inlägg av jr_36 »

Första spontana tanken: Något sätt att veta om det är säkert att lämna skyddsrummet? Svårt kanske beroende på varför man först gick in dit.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skyddsrummet

Inlägg av bastard »

är det farligt kem och man har politiker kan man kasta ut en sådan så man inte annvänder djur som kan bli skadade :twisted:

beroende på vad som händer så får man fundera
radioaktivt är relativt lätt att kolla om man har utrusting

nervgaser och liknande har relativt kort verkningstid, men ha koll på temperaturen

biologiskt, det är svårt för en normalperson
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Skyddsrummet

Inlägg av Scoo »

Bra frågeställning! Spontant skulle jag säga att det i mångt och mycket beror på vad som pågår i riket, är förhöjd beredskap beordrad och försvar & civilförsvar mobiliserat?

Utrustningsnivån varierar nog mellan olika tidsepoker då skyddsrum blivit uppförda, nyare har bättre utrustningsnivå även om det rätt långt är fast på fastighetsinnehavaren att förnya varor som blivit gamla etc. Rent allmänt så behövs alltid:

- vatten (nyare kan ha vattenbehållare), dunkar eller fast bara improviserat vattenkärl bestående av soppåse inuti örngott ger en mera vatten.
- mat som kan ätas kall / icke tillredd, mediciner, handsprit (inte kul att få magsjuka pga att man slarvat med handhygienen då man på hink/sav-toaletten). Undvik parfymer och husdjur, husdjuren kan lämnas i lägenheter med mat & vatten.
- eventuellt personlig skyddsutrustning för att kunna vistas utanför skyddsrummmet, fara på rekognosceringstur etc, kan hända att sån finns men tyvärr troligt att grejorna är föråldrade.
- spel, litteratur, övriga artiklar för barn, första hjälpengrejor.

Beroende på hur skyddsrummet är inrett i fredstid kan hängmattor vara bra för att få till inkvartering och ger bättre möjligheter till vila än att bara ligga på golvet, annars bäddmadrasser / campingliggunderlag etc etc. Eventuellt kunde nån form av motorolja vara bra att ha som växellådsolja åt handvevad centrifugalfläkt (lamellfläkt). Ventilationstejp, fogmassa kan vara bra. Kofot plus Hammare + spik / skruvdragare & skruvar då man ska plocka bort fredstida inredning såsom lägenhetsvisa källarförråd. Byggplast eller presenningar om det inte finns toalettbås att uppföra nära en frånluftsventil som ventilerar bort otrevliga lukter från toaletten ;)

Räkna med att även gamla skyddsrum tas ibruk i ett skarpt läge, kan nog vara svårt att ha ett skyddsrum som privat domän om man inte bygger ett själv (:)
För mina barns skull
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Skyddsrummet

Inlägg av reboot »

Bor i storstad i en lägenhet (typ 3-vån stenhus från 1950-talet), som ligger nästan ovanpå skyddsrummet i huset. 20 meter nerför trappan och till ingången. Det är f.n. inrett som en liten lätt verkstad och lager, men all utrustning finns tillgänglig och det är upptaget på MSB:s lista för c:a50 pers. Skylten finns även kvar utanför porten.

Jag har länge funderat på vilket scenario som skulle få mig att sätta mig där!
Giftgas och konventionellt bombanfall (inga strategiska mål i närheten) är väldigt långt ner på trolighetslistan.

Då jag planerat Bug-In i min lägenhet och samlat alla resurser för överlevnad, skydd och försvar där, är skyddsrummet inget vidare alternativ för zombie och andra apokalypser typ Venezuela.
Långvarigt strömavbrott typ EMP/NEMP som står högt upp på min risk-lista är inget att kuta till skyddsrummet för!
För smittsamma epedemier skulle skyddsrummet med 50pers utgöra en fälla för att garantera att 100%:igt bli smittad!
Isolerar mig hellre då i lägenheten med tejpade dörrar och HEPA-filter på tilluften.
Samma gäller för kärnvapeninsatser i grannländer med nedfall, då jag har bra skydd i lägenheten och kan mäta var dos och intensitet är lägst för nattvilan.
Saniteten och matlagning sköter jag även bäst utanför skyddsrummet.

Huset ligger högt med självfall i avloppsnätet och inga pumpstationer i närheten, så jag kan använda avloppet en längre tid.....skit rinner ju som bekant neråt!

Enda möjliga användning jag ser av skyddsrummet skulle vara vid en kärnvapeninsats i närområdet, då fönster ev skulle bli utblåsta och initialstrålningen från nedfall skulle vara tillfälligt hög.
Men skulle i så fall lämna skyddsrummet snarast möjligt för att reparera/täcka fönster och sanera och försvara mina resurser i lägenheten.

TS skrev något om att ta med vapen till skyddsrummet, men det är nog lite kontroversiellt speciellt vid större skyddsrum.
Jag skulle gärna vara beväpnad när jag går och ”tar tillbaka” min Bug-In-lägenhet, så jag har funderat en del på det!

Har som nuvarande lösning att om jag skulle behöva evakuera till skyddsrummet, ta på mig min gamla avlagda hemvärnsuniform med stridssele, gasmaskväska, namntagg och allt och hänga ”Bettan” på ryggen helt öppet. NATO-strålningsmätaren på magen och dosimeter i bröstfickan!
Tror det går vägen då utan protester.......! :sneaky:
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Skyddsrummet

Inlägg av Jakob »

En del saker borde beaktas före nån romantiserar vistelse i skyddsrum.
- personliga föremål får behållas, mat och vatten är gemensamma
- det finns risk för att antalet personer som släpps in överskrider det antal som skyddsrummet är ämnat för
- ganska snart luktar det svett, kiss och avföring
- tillgång till information blir antagligen begränsad. Ett skyddsrum är nästan en faraday-bur med all armering
- tillvaron blir snabbt stressande
- en del inneboende kommer inte att klara stressen och det kan ha negativa konsekvenser eller försvaga moralen
- källan till vibrationer och ljud kan inte bestämmas, och det ökar stressen
- skyddsrummet kan behöva grävas fram från utsidan ifall byggnader ovan och bredvid skyddsrummet rasat samman (mer stress / kommer vi ut levande?)
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Skyddsrummet

Inlägg av Omnivore »

Vårt villaområde har inget eget skyddsrum. Det närmaste ligger i ett av miljonprogrammets områden. Jag räknar kallt med att vi inte blir insläppta där oavsett vad. Varför skall de som bor där släppa in folk som inte kommer från deras hood? Det enda fönsterlösa krypin som finns i huset är kyffet under källartrappen som fungerar som matkällare. Vi får väl sitta där och hålla om varandra när det är som värst och hoppas på att huset inte får en direktträff. Det kan verka sorgligt men jag tror iofs inte att fullskaligt krig är det mest sannolika SHTF-scenariot under min resterande livstid. Tror mera på det eskalerande WROL som redan är på gång.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Skyddsrummet

Inlägg av Beå »

Jag tar med min BOB. Kanske förstärkt med demonterbart verktyg av relevant slag. Några extra powerbanks till min elektronik följer också med liksom extra pannlampor och ett par skönlitterära böcker, bibeln ligger redan i min BOB.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"