Äga BOL

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Äga BOL

Inlägg av Parabellum »

Allt som skrivs i John Seymour´s bok om självhushållning är nog inte applicerbart i Sverige men det är en mycket bra bok.
Rekommenderar den verkligen för den som är det minsta lilla intresserad av att klara sig genom odling och hålla en gård.
https://www.adlibris.com/se/bok/sjalvhu ... 9163748868
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Äga BOL

Inlägg av deadrabbit »

Tänkte att vi kan dela med oss av tips och erfarenheter från att skaffa BOL eller ett hem som ska funka även när resten av samhället inte gör det. Grejer och handlingar som underlättar, misstag man inte ska göra och allmänna tips på finurligheter.

Jag är medveten om att starten varken är särskilt insiktsfull eller unik men hoppas att vi kan samla erfarenheter på ett ställe. Orkar jag så kopierar jag kanske upp till första inlägget. För överskådlighet kör gärna varianten:

Ditt tips i fetstil i ett nytt stycke
Eventuell förklaring eller utvikning i normal stil.

Ett stort hus drar mycket ved!

Det finns skäl till att många hus var små förr. I en liten stuga klarar man hela uppvärmningen med bara en vedspis och det är mycket värt för det är jobbigt att fixa ved, att bära in ved, att hålla brasan brinnande och att bära ut och göra av med askan. Gamla hus är dessutom inte täta, på gott och ont, men det gör att det går åt ännu mer ved.

Vedboden är för liten.

Det finns undantag men generellt är vedbodar för små. De flesta hus som idag eldas med ved eldas bara delvis med ved vilket gör att när stugan funkar som BOL krävs mer ved och större vedbod eller hellre ett par vedbodar. De flesta vedbodar rymmer en årsförbrukning vilket jag menar är för lite. Två års behov på lager gör att man klarar sjukdom och en vinter med väder som gör att man inte får ut veden eller en sommar då den inte torkar.

Ett stort hus drar mycket underhåll och gör underhållet svårare!

Att måla nockbrädor, byta fasaddelar och allmänt fixa och dona blir plötsligt ett projekt om huset är två våningar. Att stå på en lång stege och vingla med grejer uppe vid nocken är riskabelt och ju mer yta och fler fönster man har dess mer att fixa. Bara att rensa hängrännor på ett tvåvåningshus blir ohändigt.

Plåttak i Norrland.
Snön glider av så du slipper skotta. Plåt håller länge och är lätt att byta ut om den blir skadad. Taket är en viktig del av huset, kolla det noga vid genomföringar. Så länge taket är helt brukar resten av huset gå att fixa.

Skorstensrenoveringar eller nybygge av skorsten är dyrt!

Köp inte en stuga utan fungerande, provad, inspekterad och godkänd skorsten. Det skenar iväg när såna ska fixas. Byta vedspisen kan man göra men räkna med att det också kostar mer än du tänker dig.

Djupborrad brunn kräver komplementvatten - som är ok!
Det är inte hållbart att tänka sig att ha en trefaspump i reserv och ett trefas elverk bara för att få vatten. En anledning är att det är osäkert om man får upp den gamla pumpen ur hålet och får man inte det så är det kört. Blir det en lång period utan el så kommer elverket att paja, bara för att du behöver det så väl.

Reservvatten

Se till att det finns nån källa, bäck, sjö eller grävd brunn med ok vatten i närheten så du klarar dig utan el. Självklarheter men det är lätt att bortse från något för att annat är så bra.

Var generös mot grannarna (men inte dumsnäll).
Bjud på dig själv, hjälp till när du kan, låt dem fortsätta köra över din mark och kom överens om var och när de kan köra på den. Bjud på kaffe (åtminstone norr om Dalälven) när nån tittar förbi. Tacka ja till kaffe när nån bjuder, vill du inte ha kaffe så be om ett glas saft eller vatten, sitt ner och prata en stund i alla fall. Fråga om de behöver något när du åker till affären.

Märk ut gränser till grannmarkerna.
Finns det gamla markeringar så ta fram dem. Röj bort växtlighet en bit runt dem och måla stenar eller pinnar med vattenfast färg. Har du flera hektar mark så röj upp rågångar mellan märkena så man ser från ett till nästa. Sätt upp pinnar eller måla på träd eller lämna kapade kvistade småträd på gränsen och måla dem. Om du gör nya märken så se till att grannarna håller med om att de sitter på gränsen ifall det inte är helt uppenbart!

Gör du något som drabbar grannen, berätta snarast och fixa det som blivit eller stå för konsekvenserna av din miss!

När man rensar gränserna eller hugger lite skog kan något träd på grannens mark åka med. Informera omedelbart och erbjud ersättning för träden. Vänder du på deras gräsmatta och det blir fula märken så fixa det, på med jord och frön och kratta till det.

Jordkällare, dyrt bygga nytt, svårt fixa rasade valv.
Allt som inte finns när du skaffar BOL kostar - mer än man tror. Jordkällare kan ibland ersättas med stuka men det är en nödlösning.
Disclaimer det är inte min text.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Äga BOL

Inlägg av maskros »

deadrabbits svar här ovan kan vara lämpligt att skriva ut, sätta upp vid sängen och läsas högt varje kväll av den presumtiva BOL-köparen!
Bästa sammanfattning jag sett.
:up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Äga BOL

Inlägg av Abbe »

Ja, Deadrabbit- utmärkt.

Jag kan också skriva under att en liten stuga med en vedspis är nog så jobbigt. Större vill jag inte ha. Det räcker med ett litet rum vintertid med säng, garderob, bord, stol, och fåtölj (lyx) för ombyten, värme, mat och sömn. Har också lågt till tak. Min fungerar utmärkt för mig, men om vi skulle vara flera finns det en stuga till. Jag tycker också det är bra att slippa en våning till. Den andra stugan är lite större och är "sommarbostad"/ förråd där jag kan bre ut mig när kylan försvinner. Vid "vinterstugan" har jag en inbyggd veranda där det finns plats för diverse "utepyssel".
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"