Äga BOL

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Äga BOL

Inlägg av xsive »

Har sen flera år letat efter en fastighet att köpa som skall bli min tilltänka BOL.
Otroligt svårt att hitta något som verkligen fyller alla krav på listan.
  • Position
  • Skydd
  • Vatten
  • Storlek
  • Skog
  • Odling
  • Pris
Försöker att kompromissa med mig själv men inte lätt.
Varit på flera visningar och deltagit i några budgivningar
För mig är inte tanken att bosätta mig där i dagsläget men avstånd / färdväg dit har betydelse
Hur tänker ni?
I started out with nothing, and still have most of it left
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Äga BOL

Inlägg av Sömnlös »

Är lite i samma situation, tidigare var tanken ett permanent boende lite utanför, men med de specen vi hade blir det helt enkelt för dyrt. Har därför svängt om till en BOL, där våra krav är betydligt lägre.
Tror på ett ekonomiskt sämre läge, så ser inte vår BOL som något långt bort i fjärran, utan snarare en mindre egendom som är självförsörjan vilket kräver att den ligger lite närmare.
  • Position
:
Hur menar du?
  • Skydd
:
Egen grusväg
Höjd
  • Vatten
:
Helst kommunalt vatten och egen brunn.
Gärna delar av fastigheten som är lite sank, tror det är bra med ett torrare klimat.
  • Storlek
:
5-10hektar, skillnad om man skall ha det till BOL eller permanent boende, 5 hektar klarar man sig väldigt bra med om man planerar lite.
Gärna fördelat 60/40 mellan skog och åker/betesmark
  • Skog
:
3-6hektar
  • Odling
:
2-4 hektar odling och djur
  • Pris
:
600-800K

Sen har vi även en del krav på befintliga byggnader på fastigheten, då det skall finnas ett ok boningshus, samt helst flera ekonomibyggnader.
xsive skrev: 01 maj 2019 20:48 ...alla krav på listan.
  • Position
  • Skydd
  • Vatten
  • Storlek
  • Skog
  • Odling
  • Pris
Hur tänker ni?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Äga BOL

Inlägg av xsive »

Sömnlös skrev: 02 maj 2019 21:59
  • Position
:
Hur menar du?
Lite som du redan skrivit. Var den ligger. Avstånd från mitt befintliga boende.
Tänker lite som - inte under 50km men helst inte över 200km med en bortre gräns på ca 500km.
Även vad som ligger mellan mig och BOL
Hur långt till närmaste granne. Vill inte ha någon för nära osv osv
Samlad mark. Inte 5 olika småskiften och inte ett 50m brett 4km långt skifte.. :smack:

Redan här har jag begränsat mig ordentligt
Kanske jagar jag efter en enhörning
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Äga BOL

Inlägg av bastard »

nix, du jagar inte enhörningar, kanske kapitala rådjur som man ser i siktet med några års mellanrum, och oftast slinger dom undan

man får fundera lite på hur fort man vill ha det, och sänka sina krav på några saker, kanske acceptera högre pris, långre bort eller grannar innom synhåll
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Äga BOL

Inlägg av maskros »

Grannar har både fördelar och nackdelar. Jag hamnade till slut i en by fast jag från början var inne på helt ensligt läge. Grannar ser när någon besöker din BOL och du inte är där, grannar kan hjälpa till med småsaker och ibland större grejer som att ploga när man är på väg dit och snön ligger meterdjup. Med lite tur kan grannar också vara till glädje i onda tider, det gäller att man varit bra för dem innan då.

Det är tyvärr så att alla bra platser redan är hittade och de flesta bra platser är stora nog att rymma flera smågårdar så den där ån som rinner ut i en sjö där man har en lagom åker vid ån, huset en bit upp och skogen i ryggen, den åstranden har fler hittat och bebyggt. Nöjer du dig med att låta plogen hoppa runt i en stenig morän i kanten av ett träsk är det inga problem att hitta rätt ställe men bra ställen som ligger för sig själv är det riktigt ont om eller så är de för dyra.

Ska du ha din BOL för TEOTWAWKI eller bara gömma dig ett år?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
EssBe
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 maj 2019 22:33
Kontakt:

Re: Äga BOL

Inlägg av EssBe »

Jag tror också att en by är bra att ha i orostider.

Idag fyller en bygemenskap mycket liten funktion. I bästa fall lite socialt och i jaktlaget. Men om samhällsfunktioner faller bort kommer vikten av det nära samhället förmodligen att öka mycket snabbt. Mat, bränsle, skydd, bevakning. Därför tror jag att man inte skall rikta in sig enbart på BOL som ligger ensligt.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Äga BOL

Inlägg av EN brun böna »

Sömnlös skrev: 02 maj 2019 21:59
  • Storlek
:
5-10hektar, skillnad om man skall ha det till BOL eller permanent boende, 5 hektar klarar man sig väldigt bra med om man planerar lite.
Gärna fördelat 60/40 mellan skog och åker/betesmark
  • Skog
:
3-6hektar
  • Odling
:
2-4 hektar odling och djur
Prion på mark får inte jag att gå ihop . Hur tänker du och vilka djur har du tänkt att ha ?
En ko behöver ett hektar till bete för en sommar, ett hektar till höskörd för vinterbehovet samt ett halvt ca för kraftfodret hon behöver för att mjölka och ge kalvar . Det är 2 och ett halvt hektar på en ko . Men du kanske vill ha getter eller kaniner istället? Med ko så kanske du vill ha egen tjur för arbete och hjälp till nya kalvar där dubblar du marken som behövs. En häst till arbete med veden och ridning för ev barn ytterligare en fördubbling .
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Äga BOL

Inlägg av Abbe »

Jag har länge sett den ensligt belägna gården som ett måste men har svängt där. Som inbiten stadsbo med noll erfarenhet av skogsboende tror jag att byn/ närhet till by för min del är den bästa. Jag ser mer plus än minus med grannar, även om man inte kan välja dem. Framför allt när det just är en BOL, ett "fritidsboende" som står tomt med långa mellanrum. Om jag väl finner denna by, ska jag jobba på en BOL därifrån, typ väl dold jaktstuga.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Äga BOL

Inlägg av Sömnlös »

EN brun böna skrev: 06 maj 2019 05:36
Sömnlös skrev: 02 maj 2019 21:59
  • Storlek
:
5-10hektar, skillnad om man skall ha det till BOL eller permanent boende, 5 hektar klarar man sig väldigt bra med om man planerar lite.
Gärna fördelat 60/40 mellan skog och åker/betesmark
  • Skog
:
3-6hektar
  • Odling
:
2-4 hektar odling och djur
Prion på mark får inte jag att gå ihop . Hur tänker du och vilka djur har du tänkt att ha ?
En ko behöver ett hektar till bete för en sommar, ett hektar till höskörd för vinterbehovet samt ett halvt ca för kraftfodret hon behöver för att mjölka och ge kalvar . Det är 2 och ett halvt hektar på en ko . Men du kanske vill ha getter eller kaniner istället? Med ko så kanske du vill ha egen tjur för arbete och hjälp till nya kalvar där dubblar du marken som behövs. En häst till arbete med veden och ridning för ev barn ytterligare en fördubbling .
Just ko och häst är de mer krävande djuren, inte nödvändig om som jag skrev sänker kraven för att kunna köpa mig min BOL.
Kaniner, höns/ankor, får/getter klarar man sig ganska långt på och mindre underhållskrävande än kor/hästar.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Äga BOL

Inlägg av Daltorpet »

Sömnlös skrev: 06 maj 2019 21:45
EN brun böna skrev: 06 maj 2019 05:36
Sömnlös skrev: 02 maj 2019 21:59
  • Storlek
:
5-10hektar, skillnad om man skall ha det till BOL eller permanent boende, 5 hektar klarar man sig väldigt bra med om man planerar lite.
Gärna fördelat 60/40 mellan skog och åker/betesmark
  • Skog
:
3-6hektar
  • Odling
:
2-4 hektar odling och djur
Prion på mark får inte jag att gå ihop . Hur tänker du och vilka djur har du tänkt att ha ?
En ko behöver ett hektar till bete för en sommar, ett hektar till höskörd för vinterbehovet samt ett halvt ca för kraftfodret hon behöver för att mjölka och ge kalvar . Det är 2 och ett halvt hektar på en ko . Men du kanske vill ha getter eller kaniner istället? Med ko så kanske du vill ha egen tjur för arbete och hjälp till nya kalvar där dubblar du marken som behövs. En häst till arbete med veden och ridning för ev barn ytterligare en fördubbling .
Just ko och häst är de mer krävande djuren, inte nödvändig om som jag skrev sänker kraven för att kunna köpa mig min BOL.
Kaniner, höns/ankor, får/getter klarar man sig ganska långt på och mindre underhållskrävande än kor/hästar.
Jo på 5ha kommer man relativt långt som "självhushållande" på 10ha så blir det kanon. Givetvis lite beroende på var man bor. Nja några kor, tjurar och hästar blir det nog inte på den plätten. Men som du säger getter, kaniner och fåglar kommer man långt på. Jag brukar räkna på 5 getter/Ha +killingar. Fem getter ger bra mycket mjölk och kött för en familj ändå.

Jag skulle ha gjort samma fördelning på 60-40 på skog/jordbruk. Jag rekomenderar John seymores bok om självhushållning. Där beskriver han gården på ett tunnland, 2,5 tunnland och fem tunnland. Fem tunnland är 2,5 ha.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"