Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Sömnlös »

Som Leif Östlig säger så kommer vi nog ha en del problem de kommande 5-10 åren, om man ser på hur de enskilda kommunerna redan har det idag.
Sveriges offentliga sektor kommer att kollapsa inom fem till tio år. Det tror Leif Östling, tidigare ordförande i Svenskt Näringsliv,(Sagt 2019)
Detta är tänkt som ett komplement till denna tråden nedan, som nog är mer tänkt som en planerings tråd.
https://preppad.se/viewtopic.php?f=20&t=653

Här vill jag istället ha mer konkreta tips på länder, och om ni själva har erfanheter eller bekanta som har köpt sig ett ställe utomlands eller funderar på att göra det alterantiv redan har flyttat.

Fick för ett tag sedan tipset att läsa på denna sidan, där skribenten efter noga övervägande valde att flytta med sin familj till Spanien.
http://mensanen.blogspot.com/p/emigrera.html

Spanien är ett av de länderna där det finns många Svenskar vilket jag ser som positivt om man skall bosätta sig där med familjen.
Hur ser ni på Spanien eller för den delen på andra länder som ni hade viljat rekommendera?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av maskros »

När det gäller sydeuropa tror jag torka och hetta kommer att ställa till problem. Annars är det trevligt i Spanien.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av xsive »

Sömnlös skrev: 05 jan 2020 21:59 Som Leif Östlig säger så kommer vi nog ha en del problem de kommande 5-10 åren, om man ser på hur de enskilda kommunerna redan har det idag.
Sorry om jag avviker från ämnet och inte svarar på din fråga men jag har svårt att tro att ett ställe utomlands inom Europa hjälper.
Japp vi närmar oss avgrunden men... fortfarande så gör vi det från en skaplig nivå oavsett tidningsrubriker
Kommer inte vara bättre i andra europeiska länder. Många länder söderut är beroende av pengar från EU.
När kollapsen närmar sig kommer den kranen stängas och fallet där blir än mer dramatiskt än här hemma.

En BOL i annat land skulle kräva mer pengar än jag kan avvara och längre bort.
Tar hellre smällen på en BOL in the middle of nowhere här hemma
I started out with nothing, and still have most of it left
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Sömnlös »

Kollapsen i Sveriges kommuner är ett problem skapat inifrån, betyder inte att det sammanfaller med en ”kollaps” utomlands. Tanken är att ha ytterligare ett ställe att sticka till istället för att ha alla ägg i Sverige.

Tittar man utanför Europa är ju risken att köp/flytt aldrig blir av pga det är för jobbigt.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Kardinal »

Väcker liv i den här tråden.

Jag har spenderat mycket tid med att fundera på hur man ska förbereda en eventuell exit från det liv man befinner sig i nu, för att därigenom skapa säkerhet i en händelse av att samhället försämras. I mina tankar har jag funderat mycket på hur man skulle ta sig från Sverige och var man ska flytta.

Min slutsats är att det handlar om att väga olika faktorer mot varandra; att bo i en större stad innebär att man exponerar sig mot ökande våld och otrygghet. Å andra sidan minskar möjligheterna till välbetalda och tillfredställande jobb om man söker sig mot vår vidsträckta och avfolkade glesbygd, och man får räkna med försämrad samhällsservice som sjukvård och skola. Häri ligger enligt min bedömning utmaningen i Sverige. För mig är det svårt att hitta en plats som fyller mina behov till fullo. Nedan är några tankar kring de olika behov jag har:

Försörjning
Jag vill kunna ha ett arbete som är tillfredställande och betalar relativt väl. Helst ett arbete som kan utföras på distans för att på så vis slippa vara beroende av arbetet i val av boplats. C19-pandemin har ökat acceptansen för distansarbete, något positivt i alla fall.

Boende
Jag vill kunna bo med i "Skandinavisk standard" med någon nivå av självförsörjning. Jag vill ha tillgång till lokalproducerade råvaror. Gärna ska man kunna ha tillgång till egen energiförsörjning, helt eller delvis.

Samhälle
Jag måste ha tillgång till god samhällsservice. Om detta inte tillhandahålls via transferiatet måste privata alternativ som sjukförsäkring och privatskolor vara tillgänglig med den inkomst man har. Om man flyttar till ett sämre utvecklat land, som Thailand, blir det antagligen i anslutning till populära turistområden, men många andra länder har god samhällsservice för de som kan betala – som Brasilien. Det ska också finnas möjligheter att assimileras i samhället; att lära känna lokalbefolkningen, lära sig språk, kultur och byråkrati.

Livskvalitet
Andra kanske vill ha pudersnöfyllda vintrar med skidåkning och skoterutflykter. Platsen jag väljer ska erbjuda det liv jag vill leva, jag vill ha varmare klimat än Sverige, billigare alkohol, mindre förmynderi och ingen plastskatt. Jag vill bo med varma, öppna, frispråkiga och hetlevrade människor. Södra Frankrike, Portugal, Spanien, Italien eller Sydamerika är det som tilltalar mest just nu.

Stat
För egen del är det här största anledningen till att jag överväger att lämna landet. Jag vill bo i ett land som ger människor frihet att sköta sig själv, som låter dem behålla sin lön och som fokuserar på statens kärnverksamhet. Och i brist på det bör staten sakna förmåga att inskränka på mitt sätt att leva. Eventuell korruption ska vara av en sådan art att jag själv kan vara förmånstagare. Lagstiftningen kring rätten till nödvärn bör spegla säkerhetsläget och vapenlagarna liberala.

Miljö
Platsen måste långsiktigt vara livskraftig, även med eventuella miljöförändringar.
Slava Ukraini!
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av mango »

Jag har skrivit det förut, men tål att påpekas igen. Tittade lite på exit för några år sedan innan vi hittade bondgården. Det som fångade intresset mest var Tjeckien, Slovenien och Österrike och kanske något annat östland.

Tjeckien i synnerhet blev jag förtjust i. Kan inte säga att jag satt mig in i hela samhället, men det jag såg var:

- Rent och snyggt på gator och torg och längs vägar.
- Fin dramatisk natur med sjöar, floder, skogar och berg.
- Riktigt bra vägnät och vägar, bättre underhållna vägar än i Sverige, hur fan det nu ska vara möjligt.
- Ganska lågt kostnadsläge på mat och dryck (som fö var av toppklass!) och konsumtionsvaror. Sen har jag ingen koll på huspriser, skatter, sjukvård, utbildning osv.
- Trevligt folk varav en stor andel talar engelska och tyska. Väldigt många tjecker tillbringar helger och ledig tid i naturen med div frilufts och sportaktiviter med skillnaden mot ex svenskar och norskar att dagen alltid avslutas med öl, ganska mycket öl!
- Inga gäng som höll till runt torg och trakasserar hyggligt folk.
- Personrån och överfallsvåldtäkter förekommer inte efter vad jag hört, vilket kan ha att göra med att det är tillåtet att lagligen bära skjutvapen för självförsvar.
- Liberal vapenlagstiftning. Tjeckien rundade EU-direktivet och gjorde alla vapenägande medborgare till Försvarsreserv.

Ja det blir en del hissning, men nyktert sett så anar jag att hitta ett jobb utan att kunna språket och kulturen kanske inte är gjort i en handvändning vilket ju inte är mer än rätt.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Kardinal »

Jag kan bara hålla med dig Mango på de flesta punkterna. Jag har mest varit i Prag, där är det väldigt fint, rent och fräscht och fantastisk mat och dryck. Har bekanta där borta och det är väldigt trevliga människor, och kvinnorna är vackra. Prisbilden i centrala Prag är inte vad man kan förvänta sig med tanke på löneläget då det kostar ganska mycket att bo centralt. Om man tar sig till Prags utkanter eller lämnar staden blir priserna mycket lägre, men där verkar det heller inte ställas krav på engelskkunskaper vilket för det svårare att göra sig förstådd. Det verkar också vara svårt att arbeta utanför Prag utan att kunna tjeckiska.

Däremot har jag sett riktigt skruttiga vägar, bilar, tåg, och fastigheter när man lämnat "civilisationen. Men rent allmänt verkar det vara ett fantastiskt land om man kan skaffa sig ett välavlönat arbete som inte kräver tjeckiskakunskaper.

Kriminaliteten verkar låg, samtidigt ser man uteliggare och tiggare överallt, på vissa ställen öppen drogförsäljning och bruk (har sett heroinister skjuta upp fullt synligt). Jag tror nog att det finns ställen man bör undvika även där, vissa av dem tror jag att jag besökt... utan att veta om det. Prostituerade finnas det också gott om, så fort man lämnar gamla staden kvällstid får man erbjudanden. På Štěpánská precis vid Václavplatsen exempelvis.
Slava Ukraini!
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av mango »

Den största staden jag besökte var Plzen och där såg jag inte mycket tiggare eller uteliggare, faktiskt inga alls vad jag kan minnas, men det är klart att huvudstaden drar till sig en del mindre lyckligt lottade som alltid.
Men vem fan vill bo i en storstad oavsett var?
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Dancecommander »

Polen och Ungern. Warzawa i Polen är otroligt vackert, arbete lär ju gå om du har rätt kvalifikationer. Det känns som Europa, till skillnad från när man åker tunnelbanan i Sthlm.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Exit - Att flytta utomlands - Länder och Städer

Inlägg av Kardinal »

Det låter som att de flesta här förespråkar Centraleuropa. Det är intressant, och jag håller med i många avseenden. Det som tar emot för egen del är språk och klimat. Ungern är förvisso påtagligt bättre än Sverige, men södra Frankrikes landsbygd lockar mer. Frankrike har dock en rad andra problem, som kanske påminner om de vi har i Sverige...
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"