Olika BOB för olika tillfällen

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Olika BOB för olika tillfällen

Inlägg av Tank »

En BOB är ju till för att du snabbt skall kunna ta en väska med rätt saker och ta dig från platsen du är på.
Oavsett orsak bör den innehålla det du behöver över en viss tid för att du skall klara dig.

Hur ser din eller dina BOBar ut?
Varför ser den/de ut på det sättet?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Olika BOB för olika tillfällen

Inlägg av Daltorpet »

Jag har ingen riktig BoB men jag har flera som kan fungera för det. Jag tex dessa oftast färdigpackad större delen av året.

1: Stora jaktsäcken. Vid jakt med övernattning.
2: Lilla jaktsäcken. Jakt över dagen och en natt.
3: Stora fiskesäcken.
4: Lilla fiskesäcken.
5: Vandringssäck Abisko 75l ca en vecka ute.
6: Helgsäcken 50l för småturer på 1-2 dagar.

Det är väl dom jag håller efter sen har jag ett otal variationer på dessa. Tex lilla jaktsäcken har jag dels Biltema stolryggsäck, fjällräven stubben samt några no name säckar.

Mycket av mina friluftsprylar har jag ärvt/fått och köpt på loppisar genom åren och sedan spart undan.

Jag är faktiskt lite sugen på att göra iordning en bob. Men vad skiljer en bob från övriga säckar? Tänker jag har kikat igenom några trådar på olika forum och det verkar mest vara en packad Vandringssäck? Eller missar jag själva poängen nu?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Olika BOB för olika tillfällen

Inlägg av FCR2 »

Som hemvärnsman är stridsutrustning, stridspackning och trosspackning alltid packad.
Skjutväska för skjutbanan.
Samt bob/inch, 85l osprey rygga. Varma kläder tar mycket plats.
Har även en "get home bag" i bilen. Skall klara övernattning och marschen hem.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Olika BOB för olika tillfällen

Inlägg av Tank »

Jag har tre olika BOBar.

Alla är i grund kittade för att göra så att jag kan ha det hyfsat bekvämt över en viss tid under en viss årstid.

Den första är en liten lätt ryggsäck på ca 30 liter som rymmer det jag behöver för två till tre dygn under sommaren.
Den är primärt kittad för snabb förflyttning i och med att den är lätt. Vikten är runt 10kg.

Den andra är lite större och tyngre och har ett enmannatält och mat för minst 4 dygn. Vikten är runt 18kg.

Den sista är en vinterbob som jag anser klara Skånsk vinter och har ett tvåmannatält samt kläder för att klara minusgrader. Vikten är runt 25kg.

Alla har möjlighet till att koka vatten samt rena vatten på mekanisk och kemisk väg.
Jag har även minst ett ombyte per bob samt baskit för sjukvård och ljus och laddning av usb relaterade saker.

I mångt och mycket är de vandringsryggor kan man säga.
Alla kan kompletteras upp med skydd och argument där så anses behövas. :hm:

Sa jag att ryggor och tält är ett av mina intressen? :notme:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Olika BOB för olika tillfällen

Inlägg av xsive »

Samma som Tank med tre olika BOB beroende på situationen
  • Lättvikts BOB som numera är del i beredskap i bilen. Skulle därmed också kunna definiferas som utökad GHB.
    Räknar ju att om jag är någonstans så är bilen med.
    18 liters Osprey Talon lättvikts ryggsäck. UL-Sovsäck, kudde/pump till liggunderlag, UL-liggunderlag, bivy, regnskydd till rygga, UL-tarp,
    gaskök, vatten/filter, mini 1a hjälpen, mindre kniv, lampa, lätt ombyte och mat för 2-3 dagar
    3-säsongs huvudsakligen. Vikt ca 8 kg. Mycket välfylld liten rygga...
  • Mellan BOB (Eller 2a hands BOB som jag brukar se den som. När något bytts i Utökad BOB har dom ofta hamnat här)
    75 liters Lundhags V12 ramryggsäck plus tillhörande 10-l daypack. Sovsäck, kudde, liggunderlag, 1,5-mans tält, integrerat regnskydd
    till rygga, gaskök, vatten/filter, lampa, kniv, ombyte, 1a hjälpen, och mat för 4-5 dagar
    3-säsongs huvudsakligen men klarar några minus. Ca 15 kg.
  • Utökad BOB / INCH
    125 liters Norröna Recon ramryggsäck. Dubbla sovsäckar (på vintern), kudde, liggunderlag, sittunderlag, tält, tarp, regnskydd till rygga,
    Trangiakök sprit/bensin och bränsle, reservkök, Mer omfattande 1a hjälp, såg, vatten/filter med flera flaskor och vattensäck,
    utökad hygienväska, dubbla lampor, dubbla knivar, radio, ombyte reserv- och förstärkningsplagg och mat för 8-10 dagar
    Året runt packning för södra tredjedelen av Sverige som lättas lite på sommaren 24-25kg
    Plats för utökat skydd i ryggan om situationen kräver det
Grunden för packning att allt förvaras i säcken / sidofickor och inget utanpå som kan fastna någonstans
Ehrm.. ok lite kul intresse att plocka med dom här ryggorna har det varit
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"