Bästa BOBen

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Bästa BOBen

Inlägg av Tidsspann »

Vilken ryggsäck har ni valt för att användas som BOB?
Skall man välja soft eller ram?
Det är inte direkt billigt att testa sig fram och jag har inte obegränsat med pengar direkt.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Tank »

Hej

Jag skulle börja med frågan: vad vill du att den skall kunna göra?

Det är därför jag har flera olika väskor/ryggsäckar idag.

Om jag bara fick ha en, skulle det vara en på runt 80 liter med bra bärsystemen som tål längre tids användade, jämför vandringsryggsäck.
En bra sådan som jag ser det kostar från 1500 och uppåt.
Jag föredrar Ospreys ryggsäckar då de har bra bärsystemen och hög kvalitet med relativt låg egenvikt.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Skymning »

Jag har flera. En "till jobbet" ryggsäck där min EDC + jobbprylar ligger i, en riktig 60 liters bob som jag flyttar över min EDC till om jag ska dra och en större vandringsryggsäck som jag kan packa ner nästan hela lägenheten i.

Gäller det en mindre kritisk situation så kan jag ta duffelbags och packa ner saker i som täcker de flestas behov. En sån plus ryggsäcken jag tar till jobbet har en väldig massa liter och ser ganska normalt ut som vilken resenär som helst om du skulle resa bland andra människor.

Gå till några butiker och pröva, prata med säljarna och säg att du ska ut och vandra någon led och vill ha bra prylar som sitter bra, inte väger för mycket, är slitstark m.m. Men - vad du än gör, köp inga paramilitära kamouflageväskor, det är som att hålla upp en prepper-neonskylt över huvudet.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bästa BOBen

Inlägg av xsive »

Ram eller inte beror ju lite på vad du tänkt packa i din rygga.
Vid tyngre last föredrar jag ram. Känns bättre fördelat på ryggen.

Behöver du en BOB?
Visst är det kul plocka med men ofta bättre se till vad du har hemma innan man funderar på BOB.
Hur länge vill du ha den till? Var skall du ta vägen med den? Hur många kilo kommer du packa? Har du en plan så att säga?

Startade min första BOB, glad i hågen med någon kina camorygga och helkass bärsystem. :oops: Gör inte det misstaget.
För att göra det värre hängde jag på extra mollefickor för vattenflaska, radio osv. (Hade okritisk blick och Ali-express sjuka då)
Allt hängde som en påse nötter på ryggen :smack: även om den bara var lastad med 8-10kg

En bra rygga är guld. En bra rygga är en rygga med bärsystem som passar DIN rygg. Prova, prova, prova.
Finns dom med justeringsmöjligheter för olika rygglängd, andra med anpassade höftbälten osv. men det behövs ju inte om du hittat
en som passar din kropp. Bästa BOB ryggan för dig kommer inte vara bästa ryggan för andra.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Tidsspann »

Om jag behöver lämna lägenheten vid en länge kris så är nog ryggsäcken det bästa. Vanliga bärkassar eller Ullared säckar är inte det jag vill knata runt med. :)
Att ta sig ur staden kan nog vara jobbigt som det är och med andra bärsystem än ryggsäcken så blir det inte lättare.
Säcken jag fantiserar om skall vara stabil och viktfördela optimalt. Skall kunna bära ved och annat till läger utan att trycka på rygg eller ryggrad.
Skall vara av ett material som varar för tid och evighet.
Snubben
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2019 09:36

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Snubben »

Jag har flera säckar beroende på om jag traskar i fjällen eller befinner mig i skogarna hemmavid. Den säck jag använder mest är en LK-35 med påmonterat avbärarbälte. Den säcken tycker jag är oslagbar och nästintill odödlig. Ska jag lite längre ut på turer mer än 2 dygn så kör jag oftast en gammal välanvänd Haglöfs säck.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Bästa BOBen

Inlägg av vantohal »

Jag tänker att det beror på din situation, var du bor etc. Jag har några olika alternativ. Det är inte så att jag har en väska packad innanför dörren som jag kastar på mig. Hoppas verkligen att en situation inte uppkommer då jag måste lämna huset på direkten i kallingarna med ungar och tant. Jag säger inte att den inte KAN uppstå, det är kalkylerbart helt klart, men jag hoppas ha en halvtimma att slänga ihop lite grejer i ett bärdon.
Jag använder ju mina verktyg osv i min vardag, så jag vill inte packa ner dem utifall att sas.
Jag skulle nog välja min Bergansäck. En 80L ganska diskret svart rygga med intern ram. Kompletterat med en axelremsväska jag har lite olika pinaler i för diverse reparationer, såromläggningar, vattenrening osv. Frugan är sjukvårdsansvarig och barnen mat o drickbärare.
Men, jag hoppas på att slippa bugga ut, iallafall i första skedet av "vem vet".
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Charlie** »

Vet inte om jag kan bidra med fler tips och råd än det som redan skrivits. Vilken ryggsäck som passar bäst för som BOB, beror ju på vad du tänker packa i den, vad du behöver ha med och vart du ska och under hur lång tid. Vilken årstid har också betydelse för BOB:ens innehåll. När det kommer till ryggsäcken så ska den självfallet vara ergonomisk. Ju tyngre en ryggsäck packas, desto viktigare blir ergonomin. En lite ryggsäck som packas med 10 kg kommer att kännas tung och jobbig att bära efter ett par timmar. Ju tyngre den blir ju sämre blir ergonomin. En stor ryggsäck som packas med 10 kg känns mycket lättare att bära och bibehåller sina ergonomiska fördelar även om den packas tyngre. Det kan också vara bra att ha lite extra utrymme i säcken om du ramlar över något användbart som du tänkas använda på vägen och därför vill behålla. Mitt tips är alltså att välja en något större ryggsäck än vad din utrustning kräver. Risken finns emellertid att man drar med sig för mycket grejer bara för att det finns plats i ryggsäcken. Ju mer du övar ju mer lär du dig om din utrustnings möjligheter och dess begränsningar. Du får också erfarenheter om vad du verkligen behöver och vad du klarar dig utan. -Övning ger färdigheter!

I systerforumet så finns denna tråd om packning av BOB:en

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 2837c03b9c

...eller om du är intresserad av att ta del av hela BOB:avdelnigen

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 2837c03b9c
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Bästa BOBen

Inlägg av somvanligt »

xsive skrev: 10 maj 2019 12:52 Behöver du en BOB?
Nästan ingen lär göra det. Även om det skulle bli kalabalik så lär springa till skogs i de flesta fall vara ett dåligt/konstigt alternativ.
Men kul att plocka med som sagt.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bästa BOBen

Inlägg av Charlie** »

somvanligt skrev: 05 feb 2020 20:53 Nästan ingen lär göra det. Även om det skulle bli kalabalik så lär springa till skogs i de flesta fall vara ett dåligt/konstigt alternativ.
Men kul att plocka med som sagt.
Fast BOB:en är väl inte till för att ta sig till skogs i första hand, utan en minimalt organiserad packning för att ta sig till en säkrare eller en mer fördelaktigare plats. Det kan ju vara hos familj, bekanta eller släktingar på annan ort eller var man nu har sin BOL. Det kan ju vara så att man jobbar på annan ort och att man vill kunna ta sig hem. Oavsett slutdestination, så kan de planerade vägvalen, gå igenom mindre befolkade områden som landsbygd och skog och då kan ju utrustningen med fördel vara av sådan typ att man kan klara några dygn till skogs. Går det planerade vägvalet genom urbana områden så bör man kanske organisera sin BOB efter den urbana miljön i stället, även om utrustningen bara skiljer sig marginellt från varandra.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"