GHB för 50-75 mil

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av bastard »

du ville inte ha större rygga för att den inte ska vara i baksätet, men vid färd kan du lägga på packning på den och ha det undanstoppat i andra utrymmen i bilen?

som en persedelspåse som spänns på ryggan o.s.v

karta och kompass?, bör ju finnas i bilen ändå

ihopfällbar cykel som kortar tiden till en fjärdedel?
jag skulle kunna tänka mig skateboard under icke vinter, då kan man glida i nerförbackarna och ha den som kärra uppför

mat för den tiden är inte lätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

bastard skrev: 30 nov 2019 20:25 du ville inte ha större rygga för att den inte ska vara i baksätet, men vid färd kan du lägga på packning på den och ha det undanstoppat i andra utrymmen i bilen?

som en persedelspåse som spänns på ryggan o.s.v

karta och kompass?, bör ju finnas i bilen ändå

ihopfällbar cykel som kortar tiden till en fjärdedel?
jag skulle kunna tänka mig sakeboard under icke vinter, då kan man glida i nerförbackarna och ha den som kärra uppför

mat för den tiden är inte lätt
En ihopfällbar cykel var en riktigt bra idé. Vart jag ska få plats med den blir dock klurigt.
Kompasser har jag två utav, karta finns i bilen.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Charlie** »

Jag har ytterligare några reflektioner och funderingar som jag vill dela med mig av. Det är vinterförhållanden och du tänker gå efter motorvägar. Detta är öppen terräng, där du kommer att vara utsatt för väder och vind. Går dessa vägar dessutom genom jordbruksbygder så är det ännu öppnare terräng med få möjligheter till att komma i skyddande lä. Hur tänkte du hitta ved till en eld i sådan situation? Vid snö, snöblandat regn eller regn blir du blöt vare sig du vill eller inte, oavsett regnkläder. Att bli blöt under vinterförhållanden är en livshotande situation, även i södra delen av landet. Skulle vädret under en sådan situation ändras så att det klarnar upp och bli stjärnklart, kommer temperaturen snabbt att sjunka åtskilliga minusgrader. Jag tror inte att jag behöver nämna att du är riktigt illa ute i en sådan situation. De flesta som dött av hypotermi har gjort det i temperaturspannet mellan -10° till +5°och mycket på grund av att de blivit blöta. Många av dom har varit kunniga, erfarna och haft expeditionsutrusningar "state of the art"
Om du skaffar en rygga med ytterligare 10 lit. volym, får du plats med din vintersovsäck, mer mat och mer bränsle. Jag kommer inte att kunna somna om jag inne får svar på frågan varför du inte vill ha en marginellt större ryggsäck i baksätet på bilen?
Dancecommander skrev: 30 nov 2019 19:43 [...Den största oron jag har är min familj, de måste klara sig under många dagar utan att jag är där. Jag är inte orolig för min egen situation, men jag vill göra det så lätt jag kan.
Jag är helt övertygad om att din familj, hellre ser att du kommer hem helskinnad efter en månad än att du kommer hem efter 20 dagar med köldskador eller ännu värre, inte kommer hem alls. Gambla därför inte med utrustningen. :hug:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av bastard »

filt kan man ha i baksätet utan att den väcker frågor
samma med extra jacka, kanske ordentliga skor under passagerarsätet om det finns plats

gå igenom bilen och sed vilka utrymmen man kan annvända
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

Charlie** skrev: 30 nov 2019 20:49 Jag har ytterligare några reflektioner och funderingar som jag vill dela med mig av. Det är vinterförhållanden och du tänker gå efter motorvägar. Detta är öppen terräng, där du kommer att vara utsatt för väder och vind. Går dessa vägar dessutom genom jordbruksbygder så är det ännu öppnare terräng med få möjligheter till att komma i skyddande lä. Hur tänkte du hitta ved till en eld i sådan situation? Vid snö, snöblandat regn eller regn blir du blöt vare sig du vill eller inte, oavsett regnkläder. Att bli blöt under vinterförhållanden är en livshotande situation, även i södra delen av landet. Skulle vädret under en sådan situation ändras så att det klarnar upp och bli stjärnklart, kommer temperaturen snabbt att sjunka åtskilliga minusgrader. Jag tror inte att jag behöver nämna att du är riktigt illa ute i en sådan situation. De flesta som dött av hypotermi har gjort det i temperaturspannet mellan -10° till +5°och mycket på grund av att de blivit blöta. Många av dom har varit kunniga, erfarna och haft expeditionsutrusningar "state of the art"
Om du skaffar en rygga med ytterligare 10 lit. volym, får du plats med din vintersovsäck, mer mat och mer bränsle. Jag kommer inte att kunna somna om jag inne får svar på frågan varför du inte vill ha en marginellt större ryggsäck i baksätet på bilen?
Dancecommander skrev: 30 nov 2019 19:43 [...Den största oron jag har är min familj, de måste klara sig under många dagar utan att jag är där. Jag är inte orolig för min egen situation, men jag vill göra det så lätt jag kan.
Jag är helt övertygad om att din familj, hellre ser att du kommer hem helskinnad efter en månad än att du kommer hem efter 20 dagar med köldskador eller ännu värre, inte kommer hem alls. Gambla därför inte med utrustningen. :hug:
Jag kan ha en större ryggsäck, men då måste dess innehåll vara uppdelat, annars får den inte plats under bagageutrymmets golv, vilket är där jag har min arbetsutrustning. Jag har prövat med en 75liters, jag har ingen ryggsäck i mellanspannet. Men, det är helt klart något att se över under 2020. Jag vill så långt det är möjligt hålla min utrustning dold och gripbar på två sekunder.
Jag är medveten om risken för nedkylning, och har upplevt dess effekter. Det är helt klart en risk.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av xsive »

Dancecommander skrev: 30 nov 2019 16:30 Jag måste proviantera längs vägen, på något sätt. Har 1000kr i ryggsäcken, utifall det finns möjlighet att handla.
Ja räknar du mer kunna köpa mat längs vägen underlättar det ju men lite risky

Jag har ju ehrm.. packat ryggor i några varianter.
Allt från den största INCH-bag i 125l rygga till den minsta SULBOB i en 18l rygga.
INCH med 20.000kcal räknat med upp till ett par veckor men också med ordentligt skydd och värme
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 1520.html?
SULBOB med 4 påsar frystorkat och minimalt av allt (Funkar väl till nöds i södra Sveriges vinter)
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 3386.html?

Kan väl bläddras igenom för att se lite olika avvägningar

Inte xsive-trådar men vi kan väl kalla dessa nick väldigt nära vänner till mig på andra forat... :notme:

Plus för övrigt på Summit to Eat.
Testades "Bäst i test" för smak på en nyligen hållen irl träff. Då specifikt Beefstew with potato
(Recension från test 8 rätter av 5 märken är på G. Ett antal personer smakade av varje rätt)
Är för övrigt Blackweekend på dessa på XXL fortfarande med 39kr/st
https://www.xxl.se/search?query=1138472 ... 5n+torsdag

Jag gillar annars Real turmat men dom är besvärligare att packa kompakt. Förpackningarna som är lufttomma blir styva och tar mer
plats än typen med lite luftigare innehåll.

Förstår dilemmat med volym och stuvbarhet men skulle inte personligen vilja ha en rygga med mindre än 70l för den situationen.
Hellre då ha utrustningen i delar med halvfull rygga stuvad och samla i resten när du behöver den
I started out with nothing, and still have most of it left
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

xsive skrev: 30 nov 2019 23:06
Dancecommander skrev: 30 nov 2019 16:30 Jag måste proviantera längs vägen, på något sätt. Har 1000kr i ryggsäcken, utifall det finns möjlighet att handla.
Ja räknar du mer kunna köpa mat längs vägen underlättar det ju men lite risky

Jag har ju ehrm.. packat ryggor i några varianter.
Allt från den största INCH-bag i 125l rygga till den minsta SULBOB i en 18l rygga.
INCH med 20.000kcal räknat med upp till ett par veckor men också med ordentligt skydd och värme
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 1520.html?
SULBOB med 4 påsar frystorkat och minimalt av allt (Funkar väl till nöds i södra Sveriges vinter)
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 3386.html?

Kan väl bläddras igenom för att se lite olika avvägningar

Inte xsive-trådar men vi kan väl kalla dessa nick väldigt nära vänner till mig på andra forat... :notme:

Plus för övrigt på Summit to Eat.
Testades "Bäst i test" för smak på en nyligen hållen irl träff. Då specifikt Beefstew with potato
(Recension från test 8 rätter av 5 märken är på G. Ett antal personer smakade av varje rätt)
Är för övrigt Blackweekend på dessa på XXL fortfarande med 39kr/st
https://www.xxl.se/search?query=1138472 ... 5n+torsdag

Jag gillar annars Real turmat men dom är besvärligare att packa kompakt. Förpackningarna som är lufttomma blir styva och tar mer
plats än typen med lite luftigare innehåll.

Förstår dilemmat med volym och stuvbarhet men skulle inte personligen vilja ha en rygga med mindre än 70l för den situationen.
Hellre då ha utrustningen i delar med halvfull rygga stuvad och samla i resten när du behöver den
Tack för länkar och feedback. Köpte Summit eftersom det var 30kr billigare än Real, och jag är mer snål än gourmet. Kul att det är gott! Det var betydligt fler kalorier i Summit än Real.
Egentligen räknar jag inte med att shoppa längs vägen, däremot hoppas jag att det är möjligt. Det finns så många variabler inför en 60milsmarsch att jag hoppas kunna anpassa mig till ett nytt läge, och utnyttja de möjligheter som finns.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Omnivore »

Fundering re situation som kräver att du lämnar bilen och måste gå. Jag ser någon form av allvarlig SHTF där du inte kan få bilen bärgad till verkstad eller hyra en ny bil. Du kommer att möta andra människor i samma situation som du på vägen, mer eller mindre förberedda. Förmodligen mindre. Hungriga och frusna.

Beväpning?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

Omnivore skrev: 01 dec 2019 06:49 Fundering re situation som kräver att du lämnar bilen och måste gå. Jag ser någon form av allvarlig SHTF där du inte kan få bilen bärgad till verkstad eller hyra en ny bil. Du kommer att möta andra människor i samma situation som du på vägen, mer eller mindre förberedda. Förmodligen mindre. Hungriga och frusna.

Beväpning?
Knivhandskar (kevlar) och moran. Jag kan freda mig själv, iaf mot 1-3 personer. Jag kommer att försöka undvika människor så långt det är möjligt.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av mopar340 »

Dancecommander skrev: 30 nov 2019 20:44
bastard skrev: 30 nov 2019 20:25 du ville inte ha större rygga för att den inte ska vara i baksätet, men vid färd kan du lägga på packning på den och ha det undanstoppat i andra utrymmen i bilen?

som en persedelspåse som spänns på ryggan o.s.v

karta och kompass?, bör ju finnas i bilen ändå

ihopfällbar cykel som kortar tiden till en fjärdedel?
jag skulle kunna tänka mig sakeboard under icke vinter, då kan man glida i nerförbackarna och ha den som kärra uppför

mat för den tiden är inte lätt
En ihopfällbar cykel var en riktigt bra idé. Vart jag ska få plats med den blir dock klurigt.
Kompasser har jag två utav, karta finns i bilen.
Du åker alltså på tjänsteresor med bil men har fullt i bagaget?

Större bil eller slänga ut nått? varför inte packning i baksätet? Kör själv Pickup, så jag har ofta sånt som inte tål kyla så bra i baksätet,går ju att säkra så att det inte flyger runt vid panikbroms eller krock. Dataryggsäcken får oftast åka inne i bilen på vintern.


Skulle definitivt rekomendera en hopfällbar cykel, kan ju vara trevligt att ha annars med.
Även om de är hemska att cykla på så klarar man flera ggr längre sträcka än till fots per dygn.
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"