små låsbara karbinhakar?q

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av bastard »

någon som sett eller provat små låsbara karbinhakar? ca 4mm gods

åt detta hållet till

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustn ... 2000032461
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av mango »

Inte provat, men när jag tittar på den stora modellen i 10 mm gods, slås jag av att brottgränsen anges till låga 1400 kg vilket är mindre än hälften på en vanlig aluminium karbinhake avsedd för fritidsklättring belastad i längdriktningen.

Karbinhake avsedd för industriklättring är oftast tillverkade i stål och och brottsgränsen brukar anges till ca 50 kN (ca 5000 kg). Dessa är vanligen tillverkade i något grövre gods kanske 11-12 mm, men kostar inte mycket mer än den du länkar till.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av bastard »

ska bara hålla saker jag inte vill slarva bort

och smått, så jag kollar lite mera , hittade rostfria på amazon, dock i blandförpackning, men ska man ändå ha kan man ta där för att fylla ut en order
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av mango »

Aha, ja då är ju brottgränser av föga intresse.

Jag är själv gammal klättrare och har även arbetat yrkesmässigt med det i många år och har en mängd gammalt klätterskrot som jag trodde aldrig skulle användas igen.
Nu har jag dock klätterutrustning nästan överallt på gården till div funktioner, allt från tvättlinor, hamockar, hissanordning till slakt, fodertunnor i skogen, bogserlinor till skogsarbete, fallskydd för tak och stegarbete mm!
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av mopar340 »

bastard skrev: 08 maj 2021 10:48 någon som sett eller provat små låsbara karbinhakar? ca 4mm gods

åt detta hållet till

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustn ... 2000032461
har provat en del såna där dock inte Biltemas, det verkar svårt att hitta små karbinhakar med bra kvalitet, flera små jag har haft har racklat, fallit i bitar eller blivit svåra att öppna.

Hade nått liknande för att hålla reda på en solcells-powerbank... den havererade och jag höll på att tappa den...
Ursus

Re: små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av Ursus »

Blev faktiskt nyfiken på dessa. Ska köpa ett par nästa gång jag är förbi Biltema. Har några småprojekt som skulle kunna nyttja dem.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av bastard »

har haft 4mm riktigt små karbinhakar nu, och det känns riktigt bra, även om den låsbara är lite väl racklig, det är mindre sannolikt att den råkar öppnas oavsiktligen, men relativt smidig att öppna när man behöver göra det
4mm passar bra som nyckelknippehållare för få nycklar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: små låsbara karbinhakar?q

Inlägg av bastard »

kan säga att jag gillar dom, har annvänt dom och jag kommer köpa några till i den lilla storlekn, för att kunna ha saker man vill ha koll på relativt säker från att råka tappa bort
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"