Extended EDC

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Extended EDC

Inlägg av Vattendrag »

Saknar en kategori av väskor/ryggor som ligger lite mellan EDC och BOB. Aktuellt nu i snöovädrens tid som jag postade i Nyheter, kan lägga länken här oxå.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smhi ... -av-landet

En EDC så som det är tänkt räcker kanske inte för en längre tid om man är fast under resa. Vad skulle man ha i en sådan för att klara sig bra i ett tåg som står still i ett halvt dygn? Speciellt om man är omgiven av passagerare som man inte vet vad de kan ta sig till? I en snöstorm av denna kaliber är kanske inte alternativet att lämna tåget det bästa.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Extended EDC

Inlägg av Charlie** »

Med tanke på SJs kända, erkända och omtalade oförmåga, att lösa problem under vanligt svenskt väder, så bör man nog förbereda sig för att klara ett längre stopp längs banan. Filt/mindre sovsäck samt mat, termos, powerbank bör vara med. Sommartid kanske inte filt/mindre sovsäck är nödvändig men där emot rejält med vatten.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Extended EDC

Inlägg av Omnivore »

Charlie** skrev: 12 jan 2021 20:21 Med tanke på SJs kända, erkända och omtalade oförmåga, att lösa problem under vanligt svenskt väder, så bör man nog förbereda sig för att klara ett längre stopp längs banan. Filt/mindre sovsäck samt mat, termos, powerbank bör vara med. Sommartid kanske inte filt/mindre sovsäck är nödvändig men där emot rejält med vatten.
Lägg till det vad som behövs när toapapper och tvål tagit slut och när toan stängs av för att den har korkat igen.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Extended EDC

Inlägg av Charlie** »

Omnivore skrev: 13 jan 2021 10:15 Lägg till det vad som behövs när toapapper och tvål tagit slut och när toan stängs av för att den har korkat igen.
Helt rätt men det är ju saker som redan finns med i din EDC. Nu tänkte jag på det som behövs utöver EDCn när man reser med SJ (Satans Järnvägar)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Extended EDC

Inlägg av Tank »

intressant.

Någon som har en sådan extended och vill lägga upp innehållet?
Jag brukade åka över sundet till DK och hade grundtanken med lite mat, dryck, sanitet och extra tröja/strumpor förutom datorn mtb för att klara upp till 12timmar. Men inte under vintern och med sovsäck. :hm: Då närmar man sig BOB-light och det känns som en liten annan typ, men i slutändan relevant.
Jag känner att det som blir viktigt är att stämma av sin packning mot vad man tror kan hända. Så, misstänker man att det kan bli dåligt väder så får man anpassa sin utrustning tänker jag.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Extended EDC

Inlägg av Ursus »

Tank skrev: 13 jan 2021 10:59 Någon som har en sådan extended och vill lägga upp innehållet?
Yes sir!

Min utökade EDC (rese-EDC) är en persedelpåse, modell försvarets. Den är till för att ge mig extra egg mot eventualiteter vid resa. Nu reser jag exklusivt med bil, men persedelpåsen skulle kunna ersättas av ryggsäck utan problem.

- Ett par påsar frystorkat. Således har jag alltid mat med mig.

- Nalgene och en stålmugg som ploppar fast på botten av sagda Nalgene. Vatten och kokkärl.

- Kartor av områden som jag vistas kring frekvent.

- Vattentät burk med kompass, tändstickor och tändare samt lite vaselinbomull och näver.

- Brunton Powerbank, samt vanlig laddarkabel för uttag. Medföljer gör även USB minne med viktigheter samt bankdosa. Min plånbok med allt annat utom det jag behöver dagligdags. Lite kontanter.

- Extern hårddisk med viktigare viktigheter. Inte alltid, men om jag rör mig mellan lägga och BOL.

- Näsdukar (även för rövtork), handsprit, kådisar. Plötsligt händer det.

- Stor, rejäl EKA-fällkniv. Omslipad till den punkten att jag kan raka mig med den.

- Extra vantar och sockor. Samiska skoband, så kan jag snöra upp byxben ifall jag måste pulsa i snö.

- Sharpiepenna (märkpenna), anteckningsbok, lite sånt. Bra solglasögon.

- Nödfilt och liten ask med några tepåsar och sockerbitar.

Kompletterar vad som finns i bil, men duger också för andra resor utan att bli en börda. FIbulerar kring att försöka fixa till ett Esbit-kök också då jag har ett gäng Esbittabletter hemma som skräpar, men det är work in progress. Lite mer skall tillföras i framtiden.

Kan uppdatera min vanliga EDC i annan tråd också.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 932
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Extended EDC

Inlägg av deadrabbit »

Lite inspiration finns nog i min GHB.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Extended EDC

Inlägg av Vattendrag »

deadrabbit skrev: 14 jan 2021 12:08 Lite inspiration finns nog i min GHB.
Ja jag har funderat vidare på detta och det är nog egentligen inte en extended EDC jag vill ha utan en GHB när det är frågan om längre resor. Så får det bli och sätter igång med en sådan med inspiration från din :notme: :up:
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Extended EDC

Inlägg av WoodsmansLife »

Då jag bor som jag bor och -alltid- måste använda mig utav bil för att ta mig någonstans (går EN buss 05.45 från byn och EN kommer tillbaka vid 17.00) så har jag en liten väska som är ett mellanting mellan EDC och GHB antar jag.

Med den väskan räknar jag med att kunna sova ute (eller i bilen) ett par nätter innan en situation löser sig alternativt packa om EDC väskan och börja traska hemåt om jag är i närområdet eller gå mot en annan punkt där hjälp kan finnas.
Innehållet i denna väska är väldigt lik något jag skulle packa med mig om jag skulle åka tåg eller liknande.

- Frystorkade maträtter 3-4st, några tepåsar, oboypåsar och vätskeersättning
- Tom vattenflaska, kokkärl och ett sawyer mini
- Ett eldkit med både naturliga och köpta tändmedel
- Karta över hemområdet med en ungefär 10 mils radie
- Handsprit och en rulle toapapper
- En vanlig Mora 511 (Förmodligen inte på tåg eller annan resa utan bil, då blir det min EDC Leatherman Wave)
- Någon form utav förstärkningsplagg, ett par extra strumpor och ett par underkläder, beroende på årstid
- Någon form utav filt, poncho liner, sovsäck eller annat som jag känner mig trygg att sova i. Byts ut beroende på årstid.
- Någon form utav tarp, i bilen ligger en presenning, annars en poncho kan smällas upp till ett mindre skydd.

Har egentligen bara någon random gammal väska som allt är satt i och ligger i bilen året runt.

Har en ryggsäck på drygt 35L som jag alltid reser med. Ibland ligger den kvar i bilen beroende på ärende men den är alltid med. Och i den får jag ner all utrustning som nämnts ovan (ej vintertid, då får sovsäck eller liknande spännas på utsidan eller bäras som axelväska) utan några större problem!
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"