Armbandsur - vilken och varför?

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Ursus

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

Intressant att analoga klockor har favör... Det är ju alltid trevligt med lite mer old school. Digitala har sina fördelar, men ibland är det bara trevligt att se en vanlig urtavla.

Blir faktiskt lite sugen på en till, men en någorlunda lättviktig och med bekväm rem. SMH:en är snudd på för otymplig med länkar.

EDIT: Och där passerade man 1000 inlägg. Hurra...?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av bastard »

fördel med analoga mekaniska är att dom troligen håller längre, inga batterier, klarar nemp (:)

skulle vilja ha en mycket enkel digital med supercap istället för batteri med både solceller och induktiv laddning

effekten för induktiv ladding är extremt låg, rätt gjort kan man ladda en sådan med en magnet som man snurrrrrar på rätt sätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av mango »

MTM är lite läckra https://www.mtmwatch.com/ men de är lite dyrare och går på batteri som till viss del laddas av rörelser?
Ursus

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 15 maj 2021 10:45 fördel med analoga mekaniska är att dom troligen håller längre, inga batterier, klarar nemp (:)
Tror jag måste gräva fram mitt fickur :D Har en fullt mekanisk sådan nånstans :up:
Ursus

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

mango skrev: 15 maj 2021 11:35 MTM är lite läckra https://www.mtmwatch.com/ men de är lite dyrare och går på batteri som till viss del laddas av rörelser?
Fick liiite köpsug nu... :rambo:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Charlie** »

Oavsett "drivsystem" (heter det så :hm:) så kan de ju behöva någon form av service/reperation. Ska man kanske köpa upp sig på 1 eller 2 billigare reservur, förutom den man planerar att bära?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av bastard »

inget håller för evigt, men en del saker är lite mer sannolika att hålla lite längre

pyramiderna står kvar efter några tusen år, ser ut som skit i jämförelse med nya

ett solur kan hålla många hundra år

ett mekaniskt ur som min morfar tog med sig när han flydde från ryssarna har hållt i över hundra år

lcd klockor har jag som är över 20 år gamla som funkar, men en hel del elektronik som ex lcd börjar få krämpor efter 10-30 år
min klockradio funkar fortfarande efter mer än 45 år

kan man inte laga eller bygga själv så är ett alternativ att ha några stycken som kan gå sönder
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av maskros »

Allvarligt, fickur är inte helt fel. Lite större, lite robustare och mer lättlagat (kanske), skyddad i fickan, lite old-school-faktor och därmed coola. Med ett förstorande glas till nöds (?) en eldstartare i solsken. Haft ett par stycken, inte missnöjd. Ganska snygga också.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

60a7d52e8e1bc661185721.jpg
60a7d52e8e1bc661185721.jpg (32.24 KiB) Visad 2331 gånger

Visste väl att jag hade den nånstans i gömmorna :lol:

Enkelt fickur med lock som jag köpte på en loppis eller second hand i mitt tidigare liv, tror jag betalade en femtiolapp eller något. Hittade den i veckan, skruvade upp den och går som... ja, en klocka. Verkar dra liiite för fort och lägger till kanske en minut per två dygn eller så. I en TEOTWAWKI skulle man kunna bygga ett enkelt solur för att kunna justera mot zenit varje dag, om så behövs. Inte för att någon minut hit eller dit skulle spela någon roll.

Kul om man skulle kunna hitta ett par till. Just denna tappade jag en gång och den tog en ganska rejäl smäll. Fungerar fortfarande utmärkt vad jag kan se, men man blir ju nervig om kvartsen har spruckit lite.

Men kul pryl. Helt mekanisk, inga batterier eller annat jox.
Ursus

Re: Armbandsur - vilken och varför?

Inlägg av Ursus »

Ursus skrev: 21 maj 2021 17:47 60a7d52e8e1bc661185721.jpg


Visste väl att jag hade den nånstans i gömmorna :lol:

Enkelt fickur med lock som jag köpte på en loppis eller second hand i mitt tidigare liv, tror jag betalade en femtiolapp eller något. Hittade den i veckan, skruvade upp den och går som... ja, en klocka. Verkar dra liiite för fort och lägger till kanske en minut per två dygn eller så. I en TEOTWAWKI skulle man kunna bygga ett enkelt solur för att kunna justera mot zenit varje dag, om så behövs. Inte för att någon minut hit eller dit skulle spela någon roll.

Kul om man skulle kunna hitta ett par till. Just denna tappade jag en gång och den tog en ganska rejäl smäll. Fungerar fortfarande utmärkt vad jag kan se, men man blir ju nervig om kvartsen har spruckit lite.

Men kul pryl. Helt mekanisk, inga batterier eller annat jox.
Insåg precis att jag är en idiot :lol: Mekaniska ur har ju ingen jävla kvarts! Nu måste jag på riktigt börja sova längre om nätterna...
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"