Innehåll i en EDC

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av Skymning »

Bättre att tänka på vad du vill kunna göra än att tänka på prylar. Exempelvis så kan min EDC:

- Göra eld/värme
- Skaffa bränsle till elden
- Påkalla uppmärksamhet/ropa efter hjälp
- Samla in och rena vatten
- Ta bort smärta/huvudvärk
- Fiska
- Reparera kläder
- Navigera
- Se i mörker
- Ge första hjälpen
- Fixa blåsor
- Ta ut stickor

Alltså hantera händelser som vi kan råka ut för och samtidigt vara så allsidig som möjligt, oavsett om du är på vandring i Norrland eller är i staden. Det är för lätt att snöa in på prylar och köpa 12 knivar och glömma bort helheten.
слава україні - на хуй путін!
Snubben
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2019 09:36

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av Snubben »

Kollade precis igenom brallan för att se vad jag egentligen bär med mig hela tiden och innehållet är förutom mobil etc.

Fällkniv
hopfällbar kompass
litet eldstål
bic tändare inlindad i silvertejp
en "liten" enögd kikare stor som en filmburk ungefär
multitool modell mindre
liten behållare med några alvedon 1gram, några allergitabletter till ev bättre behövande plus några plåster och vattenreningstabletter
liten ficklampa
några meter paracord
2 knappar plus 2 st synålar med tråd på
superlim
1 nödfilt

Det är väl i stora drag vad jag bär på hemmavid sommartid, vintertid blir det lite mer tex något för att snabbt kunna göra upp eld etc etc.
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av NordicHillbilly »

Jag har i princip alltid med mig min lilla ryggsäck - ej att förväxla med min stora ryggsäck - vare sig jag är på jobbet, hemma eller i bilen. Byxor bär jag förhoppningsvis för det mesta också.

I byxorna: snus, fällkniv, plånbok, telefon, tändare
I jackan: kompass, kniv, karta, penna
I ryggsäck: extra kläder, eldstål, fler tändare, första hjälpen, nötter, kniv modell större, necessär med hygiengrejer, laddare (äger tyvärr ingen solcellsladdare, bör åtgärdas), ipren, panodil, antihistaminer (ofta gett dem till behövande), samt en hel uppsjö små användbara eller ätbara saker. Tror jag har en burk fiskegrejer längst ner.
I bilen: massa olika verktyg, yxa, spännband, bogserlina, startkablar, knivar (troligen plural), batterier, pannlampa, ett par första hjälpen, vatten, värmeljus, filtar etc.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av somvanligt »

Jag brukar ha en schweizisk armekniv i fickan. Resten ligger i bilen.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Ursus

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av Ursus »

EDC appliceras både i stad och på land, och är något liknande oavsett:

Jacka/byxor:

Victorinox. Enligt annan tråd. Kompletteras med fastbladar-Mora i bushen.
BIC. Sviker aldrig.
Litet eldstål utan striker. I bushen även ett fetare eldstål typ LMF.
Armspann paracord i liten lunta.
Plåsterask.
Snusnäsduk.
Smartfån.
Taktisk penna (jag vet, jag vet... :smack: :roll: ). Ej i bushen.
Försvarsspray (teknikmagasinets har jävligare smack än vad man kan tro, provat på mig själv och gjorde ont något helvetiskt). Ej i bushen.
Kompass. I bushen.

I stadsväskan:

Regnjacka och regnbyxor hoprullade.
Space blanket.
Några kattstrypare och mer paracord.
Tändstickor i burk.
Snaplights.
Eventuellt en Mora Eldris utanför rent urbana miljöer.
Nagelklippare.
Mobilladdare.
Hörlurar till mobil.
Solbrillor.
Sillcocknyckel.
Nån vattenflaska.
Pappersnäsdukar till baken. Shit happens.
Handsprit.

I bushryggsäcken:

Fjellduk.
Yxa modell liten till medelstor (Gränsfors "lilla yxa" till "liten skogsyxa")
Nån såg. Bahco laplander är kompakt men inte jättebra men hänger med oftast.
Kaffepanna eller snuskburk.
Katadyn på sommaren.
En till snusnäsduk.
Föda för minst tre måltider. Skall kunna ätas ouppvärmd.
Minst 1,5 l vattenkapacitet. Fri tolkning.
Kompass.
Karta.
Större första hjälpen kit.
Ziplockpåse med näver, kåda, tjärved eller något.
Tändstickor modell köksvariant.
Fiskekit.
Pappersnäsdukar till baken. Shit happens.
Handsprit.
Ev. powerbank.
Paracord så in i helvetet.
Ligg- eller sittunderlag.
Myggnät i lösvikt. Mer multifunktionellt.
(Eventuellt en sovsäck om man får lite feeling)
Tenderar även att släpa med mig min 22LR så länge det finns jaktbart vilt och jag befinner mig på jaktmark, oavsett vad mitt ärende annars är. Mången kråka har fallit under bärplockning eller svamptur. Har man inte med bössan så kan man ge sig fan på att lovligt byte kommer och retas i närmaste träd.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av Charlie** »

Det finns en kanal på tuben som heter "Kitbashed Survival" som recenserar färdiga satser, små och större och såväl dyra som lågbudget alternativ samt ger förslag till kompletteringar och modifieringar. Riktigt underhållande och intressant. Man blir genast sugen på att leta fram sin egen och börjar plocka med den. Jag har pillat med min sedan jag var pojkscout i 10årsåldern. Ibland blir den större och ibland krymper den. Något försvinner, något nytt hittar sin plats och något gammalt hittar ibland tillbaka. Den blir aldrig klar och jag tror inte att det är meningen heller. Det är liksom någon form av terapi och/eller tidsfördriv. Roligt är det i alla fall.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 24 nov 2021 11:58 Det finns en kanal på tuben som heter "Kitbashed Survival" som recenserar färdiga satser, små och större och såväl dyra som lågbudget alternativ samt ger förslag till kompletteringar och modifieringar. Riktigt underhållande och intressant. Man blir genast sugen på att leta fram sin egen och börjar plocka med den. Jag har pillat med min sedan jag var pojkscout i 10årsåldern. Ibland blir den större och ibland krymper den. Något försvinner, något nytt hittar sin plats och något gammalt hittar ibland tillbaka. Den blir aldrig klar och jag tror inte att det är meningen heller. Det är liksom någon form av terapi och/eller tidsfördriv. Roligt är det i alla fall.

Tycker att detta är underskattat! Det är en hobby i sig att pilla och fundera och byta och filosofera. Lite mysigt tidsfördriv :)
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 26 nov 2021 13:38 Tycker att detta är underskattat! Det är en hobby i sig att pilla och fundera och byta och filosofera. Lite mysigt tidsfördriv :)
...kanske dags för en tråd med bilder :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 26 nov 2021 20:40
Ursus skrev: 26 nov 2021 13:38 Tycker att detta är underskattat! Det är en hobby i sig att pilla och fundera och byta och filosofera. Lite mysigt tidsfördriv :)
...kanske dags för en tråd med bilder :hm:
Ja tack!! :rambo:

Kanske en ny tråd, likt "veckans kniv", där bara bilder med lite förklaring får postas?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Innehåll i en EDC

Inlägg av bastard »

bara att starta två trådar, där man har en för visa och beskriva, och en för att diskutera :up:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"