ikea lampa, med batteri i

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

ikea lampa, med batteri i

Inlägg av bastard »

kollade runt lite och hittade denna
https://www.ikea.com/se/sv/p/tosthult-l ... -00400418/

en vanlig e27 lampa med batteri i

vet inte om det är riktigt smart eller bara udda

extremt begränsad funktion, men ändå en sak som funkar

nästan så man vill prova en bara för skojs skull
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ikea lampa

Inlägg av Charlie** »

Har nyss varit in på IKEA men bommat denna. Både smart och udda. Som du beskriver så har den lite begränsad funktion men som ett komplement så löser den problemet med letande och trevande med händerna, vid ett överraskande strömavbrott i vintermörkret!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
kullamannen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 maj 2019 04:42

Nödbelysning [was Re: ikea lampa]

Inlägg av kullamannen »

Jag tycker Ikeavarianten är osmart - man ska hitta lampan och trycka på knappen vid strömavbrott enligt beskrivningen.
Vi har en sån på varje våning: https://www.clasohlson.com/se/Ficklampa ... /p/36-5632

Asså ja vi har gamla modellen men med samma funktionalitet. Efter 5 år så bytte jag ut batterierna, det är vanlig laddningsbar AA som sitter i.

Vi har inte så ofta strömavbrott men det känns bra att nödlyset tänds upp när det väl händer. Och den på övervåningen används ofta när jag ska hämta en grej på vinden.
Winter is coming
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: ikea lampa, med batteri i

Inlägg av Daltorpet »

Helt klart intressant, det som är extra bra är att den är gjord för strömavbrott och att bara tanken finns där. Lätt åtkomligt för människor som inte preppar. Tänker att det kan vara en liiiiten inkörsport för någon promille.

För oss kvittar kvittar det då vi inte har indragen el. Hade den hållt längre än 2-12 timmar hade jag gärna haft några sådana istället för ljus om man kunde ladda upp den någonstans med indragen el.

Offtopic vi har Biltemas minificklampa surrade runt varje dörrhandtag så om vi kommer hem efter mörkret så är det lätt att bara ta en sån och lysa sig till för att tända ljus och oljelampor.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Nödbelysning [was Re: ikea lampa]

Inlägg av Charlie** »

kullamannen skrev: 18 nov 2019 05:21 Jag tycker Ikeavarianten är osmart - man ska hitta lampan och trycka på knappen vid strömavbrott enligt beskrivningen.
Det är ju precis det man slipper!? Du behöver ju inte leta efter den, då den sitter där den sitter i sitt uttag/sockel och den lyser ju redan innan du insett att det är strömavbrott eller att säkringen har gått. Den tänds automatiskt om strömmen försvinner, så man behöver inte trycka på någon knapp överhuvudtaget.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ikea lampa, med batteri i

Inlägg av Charlie** »

Charlie** skrev: 18 nov 2019 15:42
kullamannen skrev: 18 nov 2019 05:21 Jag tycker Ikeavarianten är osmart - man ska hitta lampan och trycka på knappen vid strömavbrott enligt beskrivningen.
Det är ju precis det man slipper!? Du behöver ju inte leta efter den, då den sitter där den sitter i sitt uttag/sockel och den lyser ju redan innan du insett att det är strömavbrott eller att säkringen har gått. Den tänds automatiskt om strömmen försvinner, så man behöver inte trycka på någon knapp överhuvudtaget.
...Eh!? ...eller nä så var det ju inte heller, då hade jag ju fel!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: ikea lampa, med batteri i

Inlägg av Palle500 »

Tanken är väl främst att man kan ta med bordslampan och ställa på uteplatsen för att lysa upp mörka augustikvällar Om man saknar utebelysning på uteplatsen.
Sen fyller den ju även en hjälpljusfunktion.
Har köpt en själv men den blev liggandes i glödlampslådan. Fast den fungerar utmärkt och provade den nu efter månader av förvaring och den lyser starkt och bra.
Tycker det är en genialisk produkt som inte riktigt hittat hem ännu.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ikea lampa, med batteri i

Inlägg av Charlie** »

Det hade ju varit genialisk om batterifunktionen, startat automatiskt vi ett kraftbortfall men då hade ju lampan fort satt lysa även om man släcker den när man ska gå och lägga sig.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."