Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av bunk »

Ett tips är att lägga lite olja på batteri polerna. Eller helst lite batterisko fett ifrån biltema.
Samt i kontakterna till all er el utrustning.

Det går bra panik spraya med 5-56 till 5 års prepp allt.

Men om ni vill ha en ficklampa som fungerar om 20år även.
Smörj prylarna !!!

Extra säkring
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av mopar340 »

Nått måste ha hänt me de vanigaste alikaliska batterierna, typ AA

Har inte varit med om läckade batterier sen 80 talet, då det var vanligt att det var en brun sörja i batteriluckan.

men nu på sista tiden har hag sett flera ficklampor och annat där batterierna har börjat läcka efter nått år.

Någon annan som har noterat detta?

Undrar vad som har ändrats, senaste 20 åren så brukade aldrig småbatterier börja läcka men nu...?
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av reboot »

Finns en tråd med bilder här också om läckande Varta-batterier som är långt ifrån utgångsdatum.
Har t.o.m. börjat läcka i kartongen och liggande lösa utan vara inkopplade och urladdade!

https://preppad.se/viewtopic.php?f=24&t=771
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av mopar340 »

reboot skrev: 08 mar 2020 00:31 Finns en tråd med bilder här också om läckande Varta-batterier som är långt ifrån utgångsdatum.
Har t.o.m. börjat läcka i kartongen och liggande lösa utan vara inkopplade och urladdade!

https://preppad.se/viewtopic.php?f=24&t=771
Precis så där såg det ut, i två av fallen var det Varta, i ett annat IKEA gula AA ( har för mig att de gjordes av varta)

Sabla skrutt, får hoppas att det är övergående ej inkopplade batterier förväntar man ju sig att de ska klara lagring i alla fall till bäst före + ett tag till!

EDIT: funkade i alla fall att "städa ur" lampan hos mor och svärmor med varmt vatten, torka tort och dränka i WD40 och torka igen.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av reboot »

IKEA sålde gula batterier från Kina i flera år efter dom sluta köpa från Varta. Det var dom ”made in China” som läckte mer och mer tills IKEA slutade med primärbatterier. Står allt i min Varta-tråd. Har aldrig sett ett gammalt ”made in Germany” ikea-batteri läcka, trots dom passerat bfd för länge sen.
Men nu har alltså Vartas AA. & AAA med 10 års bf börjat läcka bara efter några år, vare sig man använt dom eller inte.

För de batterier som måste sitta i apparater som används sällan har jag nu gått över till ENERGIZER, som i princip garanterar läckfrihet i sin marknadsföring.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av falken »

reboot skrev: 08 mar 2020 12:36 För de batterier som måste sitta i apparater som används sällan har jag nu gått över till ENERGIZER, som i princip garanterar läckfrihet i sin marknadsföring.
Slängde precis en Apple Mus som dött för att Energizer batteriet läckt. Hade väl legat i en skrivbordslåda i ca 2år. :-(
Jag försöker att inte ha batterier i prylar jag inte använder ofta, men det är ju jäkligt enkelt att glömma, det sitter ju batterier i så jäkla mycket prylar.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av reboot »

falken skrev: 14 mar 2020 00:12
reboot skrev: 08 mar 2020 12:36 För de batterier som måste sitta i apparater som används sällan har jag nu gått över till ENERGIZER, som i princip garanterar läckfrihet i sin marknadsföring.
Slängde precis en Apple Mus som dött för att Energizer batteriet läckt. Hade väl legat i en skrivbordslåda i ca 2år. :-(
Jag försöker att inte ha batterier i prylar jag inte använder ofta, men det är ju jäkligt enkelt att glömma, det sitter ju batterier i så jäkla mycket prylar.
Ja vad ska man göra?
Jag har ett stort antal läckande Varta AAA-batterier nu som jag bråkar med Varta om. Ligger och läcker oanvända i kartongen utan passerat BFD.Har aldrig haft problem med Varta tidigare och under Varta-IKEA-tiden.
Har en tråd om det: https://preppad.se/viewtopic.php?f=24&t ... arta#p7794
I mitt sökande på nätet efter en sort som inte läcker har Energizer och Panasonic utkristalliserat sig som dom f.n. minst läckbenägna bland användare......så jag använder dom och ingen har läckt än........
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."