liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Alla egg verktyg är välkomna här.
Stallmästaren
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2020 19:39

liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Stallmästaren »

Det finns några intressanta knivar från Fällkniven, EDC och U4, som är designade för att underlätta att bäras dagligen under vår svenska knivlag. Knivlagen är inte svart och vit, men några domar i HD har öppnat upp för normalt bruk av "Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg".

Jag bryr mig inte alls om några böter, dom skulle jag betala gladeligen. Däremot är jag inte det minsta intresserad av att polisen ifrågasätter min lämplighet som vapenägare.

Vilka knivar tror ni är lättare att försvara i tingsrätten, om man har haft oturen att åka dit på brott mot knivlagen?(tänk er någon gammal grinig gubbe ringer 112 när han har sett att man använt en fickkniv när man äter varmkorv med mos och tillbehör på stan efter ett biobesök med frun).

Nämndemännen är ofta äldre personer, och går mycket på utseende på knivarna. Faktisk farlighet är nog inte lika prioriterat, taktiskt utseende och smala/spetsiga blad går bort. En svart eller grön färg, och färgat knivstål är säkert också till ens nackdel. Spyderco eller Karambit stilen går bort direkt.

Vilka knivar kan ni tänka er som passar in här, i stil med Fällknivens EDC och U4?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av bastard »

en victorinox med lite mer tillbehör, dom är kända nästan överallt och med lite mer tillbehör så är kniven inte det mest annvändbara, bara ha koll på längden på bladet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av xsive »

Liten Victorinox är nog mest safe optpion

Jag bär alltid en Spyderco Bug i nyckelknippan... Flugit med den massor av gånger utan problem men flyget inte samma som knivlagen
https://www.knivbutik.se/fallknivar/345 ... lkniv.html

Frikännande dom av HD förtydligar när och hur kniv anses motiverat att bäras.
https://fiskejournalen.se/knivlagen-fortydligas/
I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t. ex. en morakniv, kan godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning. Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrottsevenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas eller uppehåller sig.
Edit: Själva frikännande domen med betänkande:
https://lagen.nu/dom/nja/2016s30
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Charlie** »

Det handlar om trovärdighet. Vilken typ av kniv? Vem bär kniven? Vart bärs kniven? Hur bärs kniven? Vad används kniven till?
Om dessa frågor kan besvaras på ett motiverat och trovärdig sätt, är det ingen större fara att en enskild polis, skulle lyfta så mycket på ögonbrynen. Då är också risken liten att frågan går till domstol. Fundera själv hur du reagerar på hur knivar bärs och brukas. Det ger en god vägledning.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Beå »

Lagtexten säger, eller sade i a f , att "normalt bruk av fickkniv och multitool skall vara tillåtet".
Som Bastard säger här ovan, en schweizisk armekniv bör vara oproblematisk. En ren fällkniv av liknande storlek borde också vara godkänd, även om en grinig polis kanske har svårare att beslagta och skriva rapport på en armekniv än på en ren fällkniv i samma storlek.

"Knivlagen" heter väl egentligen någonting i stil med lagen om kniv och gatustridsvapen och avhandlar "knivar och andra föremål ägnade (alltså som kan användas) att tillfoga kroppsskada".
Citationstecken överallt i texten är inte korrekta citat utan markerar ungefärligt innehåll i lagtext.
Så då är frågan vad till att börja med en polisman, sedan en åklagare och slutligen nämndemän och jurister, eller i högre instans, enbart jurister anser vara ägnat att tillfoga kroppsskada.
Ytterst så finns det ingen kniv som inte kan döda. Det lilla knivbladet på en liten victorinox räcker utmärkt för att skära upp någons Aorta. Det sju centimeter långa (skarpa delen, plus 1 cm "skaft") på min swiss tool är specifikt undantaget i knivlagen, medan en morakniv med ett blad på 10 cm.
Mina stiletter, en med 7 cm skarpt blad och ytterligare 1,5 cm skaft och en med 8 cm blad är bägge två väldigt förbjudna på allmän plats.
Men var går då gränsen om ett fast blad på 10 cm är förbjudet, ett blad på 7cm är uttryckligt tillåtet och ett annat blad på 7 cm är väldigt uttryckligt förbjudet?
Det är där vi får de intressanta frågorna, särskilt som det är en uttrycklig gummiparagraf ämnad för att polisen ska kunna beslagta knivar och andra farliga föremål.
Personligen anser jag att min swiss tool inte duger till att skära ett äpple med, främst för att bladet är för smalt och tunnt och handtaget för oergonomiskt. Därför bär jag en EKA fällkniv med 8 cm bladlängd och ett kraftigare blad. Varför vill jag skära ett äpple då? Kan jag inte bara bita i det? Jo, nu kan jag det, men jag gick ett tag utan ena framtanden och då var det väldigt obehagligt att bita i ett äpple så då vande jag mig vid att skära ner dem i bitar och nu gör jag det fortfarande för det mesta.
Är den tillåten? Det är väl där knäckfrågan ligger. Vore den en automatöppnare, eller en morakniv så vore den väldigt förbjuden, men för mig så är den ett väldigt normalt bruk av fickkniv.

Det första budet gällande knivlagen är "du skall icke bliva ertappad". Följer du bara detta bud så kan du bära vad för kniv du vill. Men det finns de som har väldigt skyldigt utseende och blir skärskådade, rentav "slumpvist" visiterade, oavsett vad de gör, en av mina vänner (lika svensk och blåögd som jag och mer välklädd) är sådan. Är du sådan så bör du nog hålla dig till en schweizisk armekniv eller ett multitool.
Det finns också de som inte klarar av att vara diskreta eller hålla sig ifrån platser där man löper förhöjd risk att visiteras. Även de bör hålla sig till sagda knivar.
Jag personligen följer knivlagens första bud efter bästa förmåga och hoppas att jag om jag tvingas förklara mina knivar kan övertyga en polisman och annars en åklagare eller ytterst en domstol om att min EKA fällkniv är normalt bruk av fickkniv och särskilt så då jag är en lugn och fridsam medelålders gubbe och knivlagen, i alla fall ursprungligen, säger att den skall tillämpas med generositet gentemot medborgarna.
Men jag överväger att köpa en fällkniven och se om det är rimligt att ersätta in EKA med en sådan.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Charlie** »

Beå skrev: 20 aug 2020 21:42 Det första budet gällande knivlagen är "du skall icke bliva ertappad"
...tydligare än så, kan man knappast sammanfatta det hela!
+1 :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av bastard »

har ,hm, några victorinox, köpte på tradera innan det började bli dyrt där, kollade igenom och det finns absolut knivar där som ser klassisk victorinox men som är vanliga fickknivar i praktisk betydelse, dom är betydligt gråare än vad man tror, eller rödare i detta sammanhanget :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av maskros »

"Schweizisk armekniv" olaglig i bilen https://www.dagensjuridik.se/nyheter/sc ... iad-falls/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Ursus »

[quote=maskros post_id=37431 time=1666704275 user_id=65]
"Schweizisk armekniv" olaglig i bilen https://www.dagensjuridik.se/nyheter/sc ... iad-falls/
[/quote]

Spontant kändes det där som en missbrukare, då han inte hade rätt att framföra fordonet enligt uppgift.

En sådan lösker man skall självklart inte bära kniv, oavsett art.
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: liten fällkniv som skulle kunna försvaras i rätten

Inlägg av Tank »

Min Gerber dime går iallafall igenom säk checken på flygplatsen internt i Sverige (provade igår i och med att den är del i EDC).

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Klingan"