Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av Daltorpet »

Jag tror att det är som bastard skriver att alla knivar har ett användningsområde och att det givetvis finns högkvalitativa knivar som är stora också. Men där måste man vara beredd att lägga mycket mer pengar.

Det beror nog mest på vad man använder kniven till, jag använder kniv till att rensa fisk, ta ur djur, viss styckning om det ska ätas tex ripa, skogsfågel eller hare samma dag, flåning av pälsvilt, späntning av tände, pilla ut stickor, skära av tex lindor eller öppna förpackningar. Till det större såsom att klyva ved, hugga ned träd eller om jag vill dela upp ett större djur så använder jag yxan.

Nu är jag säker på att det finns många goda anledningar till att välja en större kniv men för mig blir det mest bökigt med en stor kniv. Man kan göra allt med en stor kniv men enligt mig resultatet av de små pilligare saker bättre med en liten kniv.

Jag kan själv inte riktigt se att jag skulle ha behovet då jag använder yxa också som enligt mig fungerar bättre att hugga med. Men har jag inte tillgång till en yxa och endast får ha en kniv så skulle jag nog valt en större.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av Dancecommander »

Jag föredrar min A1:a framför vilken Mora som helst, förutom att öppna kartonger. Tung och pålitlig, och den har hållt i drygt tjugo år.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Stora knivar - MÖP... eller inföding?

Inlägg av WoodsmansLife »

Stora knivar har en absolut plats i mitt dagliga liv. Vintertid tycker jag de är riktigt trevliga att handskas med då spår behöver röjas bland annat.
I mina ögon så är en stor kniv många gånger en fördel över en yxa under vintern (så länge de inte är större mängder ved som behöver produceras) då träffytan på bladet är så mycket större än på en yxa.
Vintertid är man absolut inte lika smidig som sommartid med alla dess kläder, handskar osv man har på sig så att ha den där längre eggen minskar risken för att missa målet och svinga verktyget i sig själv.
Skriv svar

Återgå till "Klingan"