knivstål

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

knivstål

Inlägg av Bolfink »

Jag ska köpa kniv, blir en Mora, men... Carbon eller Stainless??
Vad är skillnaden och vad är bäst?
Jag kan inget om sånt här så det blir kanske fåniga frågor.
/Bolfink
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Ursus

Re: knivstål

Inlägg av Ursus »

Carbon: Kolhaltigt stål. Lätt att slipa till fruktansvärd skärpa även med billiga aluminiumoxidbrynen. Tufft och resilient. Har en benägenhet att rosta om man inte håller den torr eller inoljad, men för en vanlig användare sällan ett problem. Eventuella skador m.a.a. misskötsel är oftast valsningar av eggen, vilket kan restaureras med ett vanligt skärpstål av den typ som återfinns i kökslådan.

Stainless: Rostfritt kromhaltigt stål. I princip omöjligt att degradera genom vanlig exponering för fukt. Ett bättre alternativ i närheten av saltvatten. Hårdare än kolstål, varför svårare och mer tidskrävande att slipa samt har en benägenhet att flisa vid misskötsel (vilket gör slipning från något tidsödande till ett rent helvete). Bör slipas med kiselkarbidbaserat våtslippapper, diamantbryne eller annat för bästa resultat.

Eftersom du uppger dig själv som nybörjare på ämnet (om jag tolkar det rätt) så rekommenderar jag rostfritt :)
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: knivstål

Inlägg av Bolfink »

Jahapp, blandad kompott m a o. Lite av varje verkar bäst.
Har jag fattat rätt att diamantbryne funkar till båda sorterna?
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Ursus

Re: knivstål

Inlägg av Ursus »

Bolfink skrev: 22 sep 2021 18:25 Jahapp, blandad kompott m a o. Lite av varje verkar bäst.
Har jag fattat rätt att diamantbryne funkar till båda sorterna?
Jadå, diamant är ett tämligen hårt ämne och tar det mesta ;) En intressant sida kring Moh-skalan:

https://geology.com/minerals/mohs-hardness-scale.shtml

Där framgår vad som kan slipa vad om man är villig att nörda ned sig lite

Men för att göra det enkelt, kan jag rekommendera ett Fällkniven DC3 eller DC4-bryne. De har en sida i diamant och den andra i keramik, för grov- respektive finslip :)
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: knivstål

Inlägg av Bolfink »

Jag fortsätter med "dumma" frågor (annars lär man sig inget):
Vad är 440/440C-stål?
laminerat specialstål?
laminerade koboltstål?
1050-kolstål?
3CR13-stål?
Har träffat på dessa benänmningar och känner mig lite förvirrad!
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: knivstål

Inlägg av vantohal »

Bolfink skrev: 27 sep 2021 20:11 Jag fortsätter med "dumma" frågor (annars lär man sig inget):
Vad är 440/440C-stål?
laminerat specialstål?
laminerade koboltstål?
1050-kolstål?
3CR13-stål?
Har träffat på dessa benänmningar och känner mig lite förvirrad!
440-serien stål var industristandard vid knivtillverkning länge. Det är bra stål. Samma med de andra ståltyperna du nämner, det är bara olika stållegeringar. Laminerat stål är när det är olika ståltyper som pressats ihop. Det brukar bara en hård kärna som lätt blir spröd omgett av mjukare stål med andra egenskaper som gör kniven mer flexibel eller skyddad mot rost.

Ett bra stål som jag gillar och skulle rekommendera en nybörjare är 1095 som är väldigt starkt och "basic", behöver dock oljas.

Hade jag varit du hade jag litat på ett beprövar fabrikat som Morakniv tex de flesta stål som används till knivar är "bra" idag. Skaffa ett konto på något knivforum, vet inte om jag får skriva ut namnet på andra forum här, men använd Google. Att sätta sig in i metallurgi kring knivstål är en ganska stor uppgift i det här formatet.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: knivstål

Inlägg av bastard »

helt ok att länka till andra forum
det finns många bra forum med mycket kunskap i, speciellt när det gäller forum med smal inrikting, gillar dom ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Klingan"