Den ultimata kniven.

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Den ultimata kniven.

Inlägg av NordicHillbilly »

Vad anser just du är den bästa kniven med fast blad att ha i bältet? Varför är den din favorit?

OBS, ej EDC fällkniv, slit-och-slänggrejer i rostfritt m.m. Inte heller pytteknivar. Rejäla grejer i kolstål.

Jag är nämligen ute efter en fin kniv. Det vore kul med lite tips. Det ska helst finnas att köpa. Köpt bland annat Lars Fälts kniv åt en kompis, den var fin. Men äger ingen dyr kniv själv. Äger en Brusletto Bamsen, EDC-fällkniv samt en hel uppsjö med moraknivar i kolstål och rostfritt. Gamla och nya. Jag har alltid lagt mer krut på mina yxor.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av Charlie** »

Det där med knivar är knepigt men roligt. Det är ungefär som med ryggsäckar. Man vill ha en för varje tillfälle. Jag bär oftast en helt vanlig samekniv i kolstål, 105 mm den duger till allt och lätt att arbeta med och lätt att skärpa vid behov. Till MÖP -utrustningen har jag en matchande (fåfängan ska ha sitt) Gerber Strongarm med ett tjockare kraftigt och vasst blad och med ett skönt grepp i mönstrat gummimaterial. En liten Essee Izula följer alltid med i benfickan som backup. Dessa tre knivar är mina favoriter. Jag har även en Stor vildmarkskniv Jag vet egentligen inte vad jag ska använda den till men den ser macho ut och många andra i jaktlaget har sånna (och fåfängan måste få sitt även här) Knivens balans och ergonomi är viktig. När man arbetar mycket med en kniv så får man precis som av allt annat arbete, lite ömhet i kroppen. Jag har lär mig att om man blir öm i näven (handloven) så är knivens ergonomi bra. Blir man öm i handleden så finns brister i knivens ergonomisk utformning.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av NordicHillbilly »

Charlie** skrev: 01 jun 2019 23:29 Det där med knivar är knepigt men roligt. Det är ungefär som med ryggsäckar. Man vill ha en för varje tillfälle. Jag bär oftast en helt vanlig samekniv i kolstål, 105 mm den duger till allt och lätt att arbeta med och lätt att skärpa vid behov. Till MÖP -utrustningen har jag en matchande (fåfängan ska ha sitt) Gerber Strongarm med ett tjockare kraftigt och vasst blad och med ett skönt grepp i mönstrat gummimaterial. En liten Essee Izula följer alltid med i benfickan som backup. Dessa tre knivar är mina favoriter. Jag har även en Stor vildmarkskniv Jag vet egentligen inte vad jag ska använda den till men den ser macho ut och många andra i jaktlaget har sånna (och fåfängan måste få sitt även här) Knivens balans och ergonomi är viktig. När man arbetar mycket med en kniv så får man precis som av allt annat arbete, lite ömhet i kroppen. Jag har lär mig att om man blir öm i näven (handloven) så är knivens ergonomi bra. Blir man öm i handleden så finns brister i knivens ergonomisk utformning.
Samekniven fattar jag. Huggare i synnerhet är grymma knivar. Nästan alla knivar med 'scandi grind' är funktionella. Men hur kan du gilla knivar med en så pass brant egg bara i slutet? Amerikaner gör ju sådana dumheter, men vad är poängen med det?

Exempel:
scandinavian-blade-grind.png
scandinavian-blade-grind.png (18.17 KiB) Visad 5184 gånger
Min EDC har 'regular grind'. Avskyr det. Blir aldrig riktigt lika vasst som det skulle bli med en lång egg.
Jag brukar gilla tjocka knivblad med full tånge och riktigt lång eggprofil.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av bastard »

kommer alltid tillbaka till gammal morakniv i rätt storlek ochg med laminerat blad

vandalsäkra, annvänt dom så mycket att allt annat känns fel, passar perfekt för allt i allobruk

har några knivar till som passar bättre för hårdare tag, men för en kniv jag vill ha med mig om jag måste dra med lätt utrusting så tar jag en sådan
eller kanske två tre stycken :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av Tank »

Jag har delvis snöat in på Moras knivar dels för att de är bra så här långt, men även för att de är bra pang för pengen. :hm:
Jag har både en Kansbol och en Garberg samt Companion Black. Alla har lite olika användningsområden och om bara en får följa med så blir det nog Garbergen på grund av styrkan och mångsidighet.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av Ursus »

Min favorit bland rejälare knivar är och förblir Casström No 10 i kolstål.
Det är fulltånge och ferroceriumanpassad rygg och skandi och allt gott som förordas, samtidigt är den förvånansvärt smidig och ligger riktigt bra i handen. Ingen klumpighet, fungerar finfint även för fintäljning.

Ändå hänger en Mora Classic med allra oftast. Skumt... :hm:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av Charlie** »

NordicHillbilly skrev: 02 jun 2019 00:20

Samekniven fattar jag. Huggare i synnerhet är grymma knivar. Nästan alla knivar med 'scandi grind' är funktionella. Men hur kan du gilla knivar med en så pass brant egg bara i slutet? Amerikaner gör ju sådana dumheter, men vad är poängen med det?

Min EDC har 'regular grind'. Avskyr det. Blir aldrig riktigt lika vasst som det skulle bli med en lång egg.
Jag brukar gilla tjocka knivblad med full tånge och riktigt lång eggprofil.
Ja tyvärr så har du rätt i att de aldrig blir lika vassa när man brynar de på traditionellt sätt och får man ett djupt hack, vilket man alltid får, på en sådan kniv, så finns det alltid kvar. Anledningen till att jag valde den är det duktigt tjocka bladet för den storleken på kniv, i kombination med greppet. Den kniven har, och kommer att användas till mycket, som man inte skall använda knivar till egentligen, som att bända upp saker med.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av NordicHillbilly »

Charlie** skrev: 02 jun 2019 21:49
NordicHillbilly skrev: 02 jun 2019 00:20

Samekniven fattar jag. Huggare i synnerhet är grymma knivar. Nästan alla knivar med 'scandi grind' är funktionella. Men hur kan du gilla knivar med en så pass brant egg bara i slutet? Amerikaner gör ju sådana dumheter, men vad är poängen med det?

Min EDC har 'regular grind'. Avskyr det. Blir aldrig riktigt lika vasst som det skulle bli med en lång egg.
Jag brukar gilla tjocka knivblad med full tånge och riktigt lång eggprofil.
Ja tyvärr så har du rätt i att de aldrig blir lika vassa när man brynar de på traditionellt sätt och får man ett djupt hack, vilket man alltid får, på en sådan kniv, så finns det alltid kvar. Anledningen till att jag valde den är det duktigt tjocka bladet för den storleken på kniv, i kombination med greppet. Den kniven har, och kommer att användas till mycket, som man inte skall använda knivar till egentligen, som att bända upp saker med.
Då skulle jag också använda en amerikansk kniv :D
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av Dancecommander »

Fällknivens A1. Den har använts i 16 år och ska nu slipas för andra gången. Håller för allt, och så känns det viktmässigt som en riktig kniv, inte som en Mora. Det här bladet bryter du inte.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Den ultimata kniven.

Inlägg av Charlie** »

A1:an är grym men priset gjorde att jag valde Gerber Strongarm jag har F1:an men använder den inte så mycket längre. Det är en speciell egg på knivarna (konvex) från Fällkniven som gör att det krävs lite vana och kunnande för att skärpa dessa. Därför så är det till Fällkniven AB man skall lämna dom för omslipning. Lämnar man in dessa till någon annan knivslipare, finns risken att man får tillbaka en katastrofal förstörd kniv. Jag såg ett skräckexempel på en sönderslipad F1:a i en tråd på utsidan.se.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Klingan"