veckans kniv, disskusionstråden

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

https://preppad.se/viewtopic.php?f=25&t=510

fördelen med två trådar är att den som senare vill kolla efter ex knivar i detta fallet får en ren tråd med ett inlägg per kniv, kunna kolla igenom utan något onödigt och sedan om man vill kolla i disskusionstråden

man borde ha samma system på en del andra saker
ex ficklampor
frystorkad mat som provats

och liknande där det finns gott om prylar och man kan få långa trådar där man har svårt att ha koll på dom inlägg med presentationer om något i ämnet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

Kurio skrev: 11 maj 2020 20:32 Vågar inte skriva i den andra tråden då jag är rädd om kallingarna - men - kan vi inte nöja oss med en knivtråd för både presentation och diskussion?

det är bara att göra ett bra inlägg och vill man diskutera dom olika knivarna så gör vi det i denna tråden

då blir presentationstråden ren och snygg och lätt kollad för dom som är intresserad

kanske vi borde länka till denna tråden i ionläggen i presentationstråden?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av mopar340 »

bastard skrev: 16 maj 2020 12:39
Kurio skrev: 11 maj 2020 20:32 Vågar inte skriva i den andra tråden då jag är rädd om kallingarna - men - kan vi inte nöja oss med en knivtråd för både presentation och diskussion?

det är bara att göra ett bra inlägg och vill man diskutera dom olika knivarna så gör vi det i denna tråden

då blir presentationstråden ren och snygg och lätt kollad för dom som är intresserad

kanske vi borde länka till denna tråden i ionläggen i presentationstråden?
Tror att det är en bra ide, ska lägga länk hit nästa gång jag pressenterar en kniv och dess historia. Då hittar man till "blabbet" här på ett enkelt sätt... och håller andra tråden ren.
Annars så får man spola fram och tillbaka till datum omkring där inlägget las i andra tråden.
Hoppas att de är ok med "korspostning" i den formen?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

nästan en måste i det här trådparet, så kör hårt, så ska vi försöka att alla gör det

detta med två trådar är ett försök, alla sätt som gör det bättre kan man fundera på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av mopar340 »

La upp en SOG kniv jag har i pressentationstråden,
https://preppad.se/viewtopic.php?f=25&t ... 947#p13947

Någon annan som har en SOG kniv?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

hur är den kniven i stålet då

jag har en liten förkärlek till knivar som är bra att tälja med, som är lätta att få vassa
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av mopar340 »

Hårt stål, rejält vass håller skärpan länge. Går att bryna med vanliga brynen men kräver tålamod.
Ursus

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

På tal om min skräpkniv, är det någon som vet ett DIY-material för typ knivnitar? Aluminium- och kopparspik vet jag har brukat användas av knivsmeder här och där, men det känns ganska sällsynt i Sverige. Inget jag har hittat där jag sökt.

Grov najtråd av aluminium, kanske? Smälta egen koppar av andra källor? Blynitar?
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av vantohal »

Ursus skrev: 29 aug 2020 18:02 På tal om min skräpkniv, är det någon som vet ett DIY-material för typ knivnitar? Aluminium- och kopparspik vet jag har brukat användas av knivsmeder här och där, men det känns ganska sällsynt i Sverige. Inget jag har hittat där jag sökt.

Grov najtråd av aluminium, kanske? Smälta egen koppar av andra källor? Blynitar?
Det finns tunnare kopparrör på järnaffären. Det ser rätt ballt ut med genomgående hål. Sedan kan man säkert använda hålen att surra fast kniven vid bösspipor, pinnar och annat.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

rostfritt är en sak som funkar
kräver lite mer kraft när man nitar men

man kan kolla ex skruv med ickegängad del

jag brukar hellre ruta runt i skrotlådan vid kallsågarna, brukar finnas mer vettigt material där
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Klingan"