veckans kniv, disskusionstråden

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Parabellum »

Med tanke på ditt material var Ursus.

https://stalprod.se/CustomerData/Files/ ... erband.pdf
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

Vi kör igång denna tråd igen också.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av mopar340 »

nice kniv... :)

viewtopic.php?p=18632#p18632


Nu för tiden är det förbjudet att göra knivar i de flesta skolor... som mycket annat kul. :|

Gjorde tre "knivar" i skolan som jag nog ska återkomma till.

1: "Vikinga kniv" ca 15cm blad smitt av "fjäderstål" åk 7

2: Manchete, ca 60 cm klinga smitt av "blöt-järn" åk 8

3:slöjdad kniv med köpes-blad från Frost, 13 bitar trä i skaftet... åk9
Ursus

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

mopar340 skrev: 31 dec 2020 00:35
1: "Vikinga kniv" ca 15cm blad smitt av "fjäderstål" åk 7

2: Manchete, ca 60 cm klinga smitt av "blöt-järn" åk 8

3:slöjdad kniv med köpes-blad från Frost, 13 bitar trä i skaftet... åk9
Vill se alla tre! Macheten lät särskilt spännande, du måste ha fått skumma blickar av läraren :lol:

Men gör inte ungarna knivar i slöjden längre? :? Inte helt oväntat iofs, med tanke på hur fjantigt allt har blivit på sistone, men ändå... Slöjd är en del av vårt kulturella arv, och knivmakandet är en viktig part. Men det är ju vaaapen :smack:
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bokmalen »

Jag gjorde en riktigt fin stor kniv, inte riktigt en machete men nästan, när jag gick i 6:an :D
Löjligt om ungarna inte får göra det idag.

"Det är ju vapen" är ett uselt argument, Vem skulle lägga ner timmar på att göra en kniv bara för att det är ett vapen, när man kan köpa en kniv för en tjuga på clas ohlson. Vill ungarna ha vapen av någon anledning så nog finns det vapen att få tag på, gå på erikshjälpen och köp en bunt förskärare för en 5:a styck :roll:
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

borde vara obligatoriskt med att tillverka kniv i slöjden, minst en per år :mrgreen:

gjorde en machete av fjäderstålet till en vw bubbla i åttan, den annvändes ganska mycket inna jag slarvade bort den någonstans
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

Reboot av denna tråd.

Som jag skrivit i annan tråd... Är ambivalent mot multiverktyg i allmänhet, men just en lagom stor schweizare är så trevlig. Sitter bra i fickan.

En Leatherman Wave figurerar i min EDC-resväska, men vet inte... Den fastnar liksom inte på mig. Tycker den är för stor och klumpig, och så obekväm att arbeta med. Mina händer må inte vara dasslock, men handflatorna är som skoläder med förhårdnader ibland. Men fasen att en Leatherman är oskön ändå. Tycker även de är svåra att bära på ett praktiskt sätt. I fickan skaver den mot låret och nöter ficktyget (har faktiskt satt håll på ett par jeans den vägen). I bältesfickan som medföljer sitter den bättre, men hatar att ha saker i bältet. Putar ut mot en jacka och ser suspekt ut.

Men, detta skall vara en kärleksförklaring till SAK, inte en hattråd mot Leatherman. De sistnämnda är inte dåliga prylar. Bara inte min smak.
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Kråka »

Leatherman Wave är som gjord för att ha i fiskeväskan.

Hade ett Gerber multitool en gång i tiden som var betydligt mer robust och funktionellt.
Den försvann tyvärr på en fiskeresa men ska investera i en ny då jag gillade den.
Hur är det me lagen, får man ha en kniv i bakluckan på bilen ?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av Daltorpet »

Kråka skrev: 11 maj 2021 09:41 Leatherman Wave är som gjord för att ha i fiskeväskan.

Hade ett Gerber multitool en gång i tiden som var betydligt mer robust och funktionellt.
Den försvann tyvärr på en fiskeresa men ska investera i en ny då jag gillade den.
Hur är det me lagen, får man ha en kniv i bakluckan på bilen ?
Så här säger lawline från 2017
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... tcWmQxVnZM

Så har man anledning att ha kniven där så får man det, tex jobb eller fritidsintressen.
Men och andra sidan var en artikel i jaktjournalen från 2014
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... DQEmtLgqSC

Jag har alltid kniv i bilen då jag i princip alltid endera är på väg till och från jobb eller fritidsintresse. Skulle så inte vara fallet någon gång så är jag nog det ändå med ett kort stopp någonstans.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av mopar340 »

Det där med knivlagen är lurigt, men som tur är så behöver man inte bry sig om allt utan ta det som det kommer... Sen får man väl förklara sig och försvara sig i rätten på bästa sätt om det kniper. Tänker inte låta mig kuvas. Brukar sällan bli stoppad av polisen och har aldrig ens varit när att vara föremål för att visiteras.

Har en Leatherman Wave i dörrfacken på bilen, lite dold så den inte syns utan att man får gräva efter den under ett par arbetshandskar.
Den har "bott" i vänster dörrfack på de tre senaste bilarna, sen 2007. Har haft den sen ca 2000 ungefär men hade inte nån fast plats för den innan.
Inte bäst på nått men det går att fixa mycket små-pill med en sån.

I skuffen har jag en SOG kniv, som har varit veckans kniv tidigare. Men den är nedpackad i en utrustnignslåda med massa annat bra att ha.

Swiss army, har jag haft ett antal genom året. på 90 talet så hade jag alltid en liten tilsammans med en maglite soltarie i fickan. Slutade med det efter 9/11....

Nu har jag, en Mechanic tilsammans med min Benchmade i skoteroverallen.
Skriv svar

Återgå till "Klingan"