veckans kniv, disskusionstråden

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

veckans kniv, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

vi börjar ett trådpar för lite knivkoll
tanken är att det ska vara två olika trådar för samma ämne

den ena tråden för att en gång i veckan så får någon presentera en kniv, bild och vad dom tycker om den
den som gör ett inlägg i tråden utan lov, får ett kalsong ryck av mig :sneaky:

detta är den andra tråden där man dels diskuterar dom knivar som tas upp i den andra tråden
dels så plockar den som vill göra nästa inlägg i presentationstråden upp stafettpinnen härinne
det gör man genom att den som först begär nästa inlägg i presentationstråden efter att ett nytt inlägg kommit in får den och har då till nästa fredag att förbereda sitt inlägg ;)

https://preppad.se/viewtopic.php?f=25&t=510
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

Kul! Vill gärna presentera :)
Ursus

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

För övrigt gillar också skarpt (ordvits) den gamla svenska "bruksmoran" som du presenterade. De är förmodligen min mest använda kniv.

De är billiga, behändiga och förvånansvärt tuffa. Känns inte heller besvärande att plåga lite, då de kan ersättas eller slipas om rejält utan mer omfattande tårar efter kinderna. De nya "rödskaften" som Morakniv tillverkar är jag inte lika impade av... Den långa nitade tången har ersätts av epoxi. Det behöver inte vara dåligt sig, men jag gillar inte att det pillas med beprövade koncept.

Ett tips mot halk och slint är att sanda bort ev. färg och bara olja in. Ger betydligt bättre grepp, om man är villig att offra den anrika faluröda finishen ;)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

dåså, ursus då har du nästa fredagskniv att presentera

kul att det finns fler som gillar en sådan här klassiker, dom finns i många länder i ungefär samma form, det är något som helt enkelt funkar för normalt annvändande

en sak som man märker med flitigt nyttjande är att dom ofta känns som bäst när man slipat bladet en del och får en slankare profil

någonstans i huset finns farfars gamla bruksknivar som jag fick som lite unge, dom var hårt slipade allmogeknivar som var nästan utslitna, men som passade barn så jag fick dom och annvände dom i några år till och dom var sköna med bara lite blad kvar
på den tiden så var det normalt att en femåring fick några knivar och kanske en yxa eller två :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av maskros »

Gillar små knivar. Skulle gärna skriva några rader om Pendelton Mini Hunter och CRKT rsk mk5 (som slutat tillverkas men går att få tag i). Jag kan inte mycket om knivar men jag gillar dessa två och skulle gärna berätta det.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

bara till att grabba tag i stafettpinnen någon fredag

våran tanke är att försöka ha lite mer konternuerligt driv i den här sortens tråd och samtidigt få lite mer samlad överblick om en viss kategori
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

på tal om rödfärgen så fanns dom från början med naturfärgade skaft

ex kan man kolla i gamla clas i sjönkataloger, finns ju faxsimilutgåvor som är roliga att kolla på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av Olyckskorpen »

Wow, kul tråd! Jag gillar första presentationen, det är en sån kniv man kan få en fin relation till :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

då kom nummer två ut på partråden

trevligt med en victorinox, har själv en som edc, men en liiiten sådan
haft en hope olika för dagligt bruk genom åren och gillar dom, dom är inte bäst till något, men man kan annvända dom ordentligt utan att bli lessen om dom skadas, då tar man nästa ur vapenskåpet

har trämodellen pincett,tandpetare eller penna?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av bastard »

vem tar stafettpinnen för nästa fredag

hur tycker ni formen på tr¨ådparet är?
en för presentation och en för disskusion

i en senare wiki någonting är det lättare att bläddra igenom en presentationstråd för att kolla vad andra tycker om

och skulle ingen vilja posta sina knivar så kan jag hålla tråden flytande i 4-5 år till :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Klingan"