veckans kniv, presentationstråden

Alla egg verktyg är välkomna här.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av mopar340 »

Dåligt drag här i veckans kniv..
städade i bilen och hittade en gammal kniv som har blivit stationerad där.

En SOG Field Pup

Hade under många år en Mora 2000 i bältet på min Skoter/flytoverall. Moran förlorades dessvärre under gäddfiske i vårt östra grannland hösten 2007...

En fiskekompisen som skulle till USA veckan efter fick i uppgift att köpa nått som kostade max 50$ och kunde ersätta en Mora 2000 och den blev det...
Den satt i bältet på de flytoveraller jag ägde under drygt 10 år, tills jag råkade köpa en overall utan bälte.

Tror att kniven kostade 35 $ på Bass Pro Shop på rea med en dollarkurs på ca 6:50 per dollar


Till den overallen så vart det en aldelens för dyr fällkniv i nya overallen men det är en annan historia...


SOG kniven hamnade i en av utrustningslådorna som jag har i bilen, vilket öde för en sån fin kniv, får se om jag hittar ett bättre användningsområde för den eller om det kanske är lika bra att ha en fin kniv där...?


5edea42490a17796293925.jpg
5edea42490a17796293925.jpg (21.92 KiB) Visad 2889 gånger


korslänk till snack tråden om knivar: https://preppad.se/viewtopic.php?f=25&t ... 948#p13948
Ursus

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Ursus »

Användbart skräp

Fick för ett tag sedan idén om att göra en funktionell kniv av absolut skrot; det skräpigaste skräp jag kunde hitta, och göra så med endast manuella medel.

Resultatet blev detta experiment som jag färdigställde idag:

notaknoif.jpg
notaknoif.jpg (30.93 KiB) Visad 2656 gånger

Bladet gjordes av en bit halvrostigt stålspännband som låg vid den lokala järnvägen (används för att spänna fast grejer på tågekipage). Ett flabbigt, tunt och mjukt/flexibelt material, egentligen helt olämpligt som knivblad. Men bra dimensioner. Hamrade den någorlunda platt, skar ut en profil med fulltånge med plåtsax och började fila till en kurvning av bladdelen, men lessnade efter ungefär tio minuter och plockade fram vinkelslipen istället. Skulle fungera att köra med fil men tar en helvetes tid.

Handtaget är en bit gammalt dött jolster som inte fungerade som bågdrill p g a fuktröta och har legat i garaget i ett år eller så. Klöv på mitten med en slö gammal mora, klöv ut små slattar av dessa halvor. Sandpapprade och täljde till dem tills de var väldigt tunna, då jag inte hade annat nitmaterial än ett par gamla 9 mm lädernitar.

Blev lat och slipade upp den med Tormeken; mer eller mindre en ensidig slipfas då den är millimetertunn.

Hur fungerar den då?

thatsaknoif.jpg
thatsaknoif.jpg (25.98 KiB) Visad 2656 gånger

Helt okej ändå. Täljer tolerabelt, skär/späntar rätt hyggligt, kan inte använda spetsen för fem öre för då bänds den. Kunde göra en acceptabel späntsticka/featherstick med den (samma trästycke som handtaget kommer från). Vill rulla eggen ganska snabbt, allmänt svår att slipa då bladet är så vobbligt. Skulle vara intressant att prova att härda den lite hårdare bara för att se hur stålet klarar upp det, men det är ett framtida projekt (som sannolikt kommer att förbli ogjort för evigt).

Samt ful som stryk :lol:

TILLÄGG:

Blev också bekväm och borrade nithålen med en vanlig batteridriven borr. Hade tänkt bukta ut stålet med en punch och slipa ut bukten, men orkade inte.
Ursus

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Ursus »

Slöjdminnen

5fecef37ecfbc097274545.jpg
5fecef37ecfbc097274545.jpg (12.3 KiB) Visad 2281 gånger
5fecef47c8a27322266076.jpg
5fecef47c8a27322266076.jpg (13.76 KiB) Visad 2281 gånger

Återupplivar denna tråd med en gammal härk som jag hittade i en låda. Min gamla kniv som jag gjorde på slöjden på mellan- eller högstadiet.

Bladet är något billigt stål som vi ungar fick leka med. Lite svårt att få jättevasst, men helt OK att tälja mindre ambitiösa projekt med. Avskyr dock ricasso. Så onödigt slöseri av god egg-yta. Skaftet är en björkbit som jag är oerhört stolt över. Var väldigt noggrann med att få till den vetenskapligt rundade formen på buken :lol: Många frustrerade rasptag skapade den.

Fodralet är ett betydligt nyare projekt. En gammal ofodrad lädervante fick sätta livet till och blev en slapp, sladdrig slida ( ;) ), en längd paracord gör att jag kan bära åbäket runt halsen. Fulsydd med lädertråd och en håltång och dessutom exakt en nit för stilpoäng. I bottendelen figurerar en bit kärnved av asp; angripen av aspticka och därmed oerhört lätt att bearbeta. Silvertejpade ihop några bitar av denna asp och och sydde in den i lädret; hindrar bladet från att skära genom ifall man drar lite oförsiktigt.

Är sugen på att dra ut den i skogen en sväng och bara se om den fortfarande duger till något.
Ursus

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Ursus »

Den Schweiziska Armékniven, Redux

6099789bf27b1122850455.jpg
6099789bf27b1122850455.jpg (24.23 KiB) Visad 1909 gånger
Äldre men ännu sexig Wenger

609978b32f763049960851.jpg
609978b32f763049960851.jpg (64.83 KiB) Visad 1909 gånger
Ung och fräsch Victorinox. Alstret är en påbörjad kapsylöppnare av eneträ


Min mest trogna följeslagare genom tiderna har varit den ödmjuka schweizarkniven. Mellan-modellerna har alltid varit en favorit bland behändiga fickknivar. Tillräckligt stora för att vara tjänliga som verktyg, tillräckligt små för att vara lätta att bära med sig med enkelhet. Gillar ergonomin, designen, estetiken. Ett old-school-verktyg som kommer att finnas länge till. Bra för allt mellan mindre täljprojekt till att stoppa en invaderande armé genom att skruva ihop improviserade fällor... :lol:

I dagarna pensionerade jag slutgiltigt min gamla Wenger efter rekond, och har förpassat den en ryggsäckscache. Tio år tjänade den min far, drygt tio år tjänade den mig. Totalt över tjugo år. Ännu i bra skick, men vissa av verktygen börjar vara slitna bortom reparation. Alla tokigheter jag har MacGyvrat med den... Som en gammal vän.

Ersatte den med en i Sverige ovanlig modell: Victorinox Fieldmaster. Största skillnaden mot andra vanligare varianter är att korkskruven är ersatt med en stjärnmejsel. Mycket användbart tillägg. Skall bli en trotjänare framöver, och kommer troligtvis att ersätta Forestern i EDC, när nu knivlagen är under luppen igen. Något mindre känns bättre.

Har även en Climber i just klätterryggsäcken. Lite mindre, lite behändigare att ha i fickan eller klätterselen. Var först intresserad av Camper, men ville ha sax också.
Ursus

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Ursus »

Blast from the Past

60c481b49740c680648666.jpg
60c481b49740c680648666.jpg (139.6 KiB) Visad 1739 gånger

För de gamla rävarna, som eventuellt undrar: Jajamän, min gamla legendariska custom-kniv lever ännu!

Det är en Bushcraft-modell; "one-of-a-kind", gjord av Sveriges utan tvivel bästa knivmakare: Seved Hjelm. Rostfritt AEB-L-stål, bokträskaft, och har för tillfället en hybridslipning mellan scandi och konvex som jag provar med gott resultat (slipad med våtslippapper tejpad på en musmatta; där bladet dras baklänges).

Det finns inte en tuffare, resilientare och manligare kniv än denna. Min enskilt bästa kniv. Enda nackdelen jag kan tänka mig är att den är tung som bara helvetet :lol: En rejäl pjäs på tvåhundra gram; vilket gör den mer än femtio gram tyngre än en Fällkniven F1 och fyra gånger så tung som en gammal träskaftad Mora. Den har fått en och en annan blemma genom åren, men är fortfarande ett monster.

Om jag någonsin får barn, blir denna pryl arvegods.
Ursus

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Ursus »

Ett nygammalt blankvapen: Puukko ;)

613f6d2361490223215952.jpg
613f6d2361490223215952.jpg (122.29 KiB) Visad 1440 gånger

För några år sedan fick jag en tvättäkta puukko modell Marttiini i present av mina släktingar från andra sidan diket. Det är en fin kniv på alla sätt, men den har inte använts så mycket under åren av olika orsaker, annat än sporadiskt. Under våren och sommaren som gått fick jag dock en impuls att bära med just detta blad på mer regelbunden basis. Låt oss bara säga att det är förlorade år!

Finnarna kan det där med knivdesign. Jämfört med skandinaviska traditioner verkar puukkos allmänt ha rejälare handtag och smäckrare blad. Måste säga att jag har börjat uppskatta dessa element ju mer jag har använt den. Modellen på bilden heter Lynx Forged, och är till skillnad från Marttiinis flesta andra modeller i kolstål istället för rostfritt. Väldigt trevlig att använda; lätt att slipa upp till rakknivsskärpa samt komfortabel deluxe.

Det enda som jag inte riktigt gillar är att handtaget är fernissat, vilket gör den en aning hal, men har redan börjat nöta upp denna hinna. Slidan på just denna modell är också en aning flimsig och "basic", men det går alltid att göra en egen om orken skulle falla på.

Hur mäts den mot en träskaftad Mora; dess historiska motpart i Sverige? Svårt att säga. De är inte så olika att de är diametralt motsatta, men skillnader finns där. Moror är lite smidigare samt billigare, men gillar estetiken och mångsidigheten i denna. Moran är lite av ett hantverkarverktyg som kan användas till annat, puukkon är ett universalverktyg.

Ser fram emot att fortsätta mina äventyr med denna klassiker.
Ursus

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Ursus »

Amerikanarnas favoritkniv: Buck 110 Folding Hunter

618fcd25747f9833475124.jpg
618fcd25747f9833475124.jpg (49.29 KiB) Visad 1303 gånger

Köpte en 30-års-present åt mig själv. Blev ett verktyg som jag lekt med i tankarna under de gångna tio åren eller så; den legendariska Buck 110. Rejäl pjäs. Figurerar i otalig media som en symbol för The Land of the Free. En av få USA-tillverkade saker idag som fortfarande lever upp till gammaldags västerländsk kvalitet. Det händer då och då, att man tar en pryl i sin hand och bara instinktivt känner att den är gedigen och byggd med kunskap och kärlek. Detta är en just sådan pryl.

Jag är ingen samlare, utan använder mina grejer i fält. Så kommer även denna att brukas. Tanken är att bäras primärt som sommarkniv samt under jakten; eventuellt i kombination med en mindre SAK. Tills dess, kommer den att följa med i bältet och prövas ut. Kommer den att leva upp till sitt rykte? Jag tror det. Femton miljoner amerikaner kan inte ha fel.
Kjell van Daahl
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 sep 2020 08:42

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Kjell van Daahl »

En trevlig liten SAK

Efter att på nytt ha läst om Ursus "Victorinox Forester Wood" och fastnat vid kommentaren om norrbottens knivkultur så blev min längtan norr ut än mer intensifierad. Själv huserar jag i en (med svenska mått mätt) något större stad, en stad med visst storstadskomplex och betydligt sydligare läge än vilken norrbottnisk plats som helst.

För ett par år sedan så lusläste jag dock senaste revideringen av "knivlagen" och konsulterade därefter en och annan person inom ordningsmakten gällande betydelsen av "normalt bruk av fickkniv", och känner mig därför trygg med att min kniv ska kunna bäras här i de flesta sammanhang utan att väcka någon vidare anstöt, och ingen polis skulle få för sig att ens konfiskera den "såvida den inte bärs i en känsklig miljö eller situation". Och med en klassisk Victorinox i den här storleken så kan man ju få gjort betydligt mer än vad man först tror, jag har åtminstone nu under de senaste åren helt kommit att ompröva påståendet att "En Schweizisk armékniv är för dig som vill göra halvdant ifrån dig på jättemånga saker".

(Här vill jag också passa på att tipsa om Felix Immlers youtubekanal, det som den gubben inte har koll på gällande Victorinox/Wegners användbarhet är inte värt att veta. Länk: https://www.youtube.com/c/FelixImmler/videos )

Jag bor som sagt på en ort som nog gärna beskriver sig som "en större stad", dock ligger min bostad i ytterkanten av staden, så medan det tar ungefär en kvart att nå centrum med normal trafik på dagen, så tar det ungefär lika lång tid för mig att hamna mitt ute i tassemarken om jag går till fots och väljer mina vägar rätt. Ambitionen har därför varit att skapa en egen fickkniv som hålls så slimmad som möjligt och ändå fungerar lika bra till vardagens alla småjobb som när kvällspromenaden styrs om till spontan skogspromenad, jag har gjort detta genom att montera isär en handfull traderafynd för att sedan välja den kombination av verktyg och bakfjädrar som passat mina mål, allt som allt så blev det tre lager då jag valde att plocka bort konservöppnar/flasköppnar-lagret, och här är den:
619a522d7a5cb871730159.jpg
619a522d7a5cb871730159.jpg (12.34 KiB) Visad 1228 gånger
(Ursäkta bildkvalitén, men jag kände att det inte behövdes några vidare detaljerade bilder för att nå inläggets pedagogiska mål)

Och med detta går jag nu in rakt på innehållet, verktygen är följande:

1. Litet knivblad. Detta är nog knivens mest använda redskap, av förklarliga skäl. Det klarar av merparten av sådant som man vill använda en fickkniv till i en "urban vardagsmiljö" samtidigt som det genom att se nästan skrattretande litet ut väcker minsta möjliga anstöt bland dem som skulle kunna ha synpunkter. Detta har även blivit knivens "slit och släng-blad", d.v.s. det som jag använder om jag ska göra något som är lite mer vårdslöst mot eggen, t.ex. skära kartong eller skrapa av något från en plan yta.

2. "Stort" knivblad (91mm som sagt). Det som de facto gör att kniven kan få kallas kniv, räddaren i nöden som används när det lilla bladet inte kan få jobbet gjort. Eftersom det används mer sällan så slipas/bryns det mer sällan, men jag är desto noggrannare med att hålla det här bladet riktigt skarpt och pålitligt.

3. Metallsåg/fil. Detta är nog "den udda fågeln" i leken, eller vad man nu säger. När jag väl demonstrerat kniven för vänner så har mer än en person frågat varför jag håller mig med den här filen istället för ett sågblad, men detta är nog den delen av kniven som jag är mest nöjd med. Först och främst så är det ju självklart underbart att kunna fila till diverse kanter som uppstått vid övrig användning av kniven så att man lämnar ett jämnt och snyggt jobb framför sig och inte bäddar för nytt trassel. Men jag har också upplevt att "metallsågen" gör sig bättre i skog och mark i många situationer där man annars skulle tro att den var onödig. Dessutom är det den här metallsågens bakfjäder (som ursprungligen höll ett minimalt stämjärn på baksidan) som möjliggör för mig att ha en syl på kniven trots att jag tagit bort konservöppnar/burköppnar-lagret. Ett flertal både vanliga och ovanliga användningsområden kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=ozXUZ3JXcY0

4. Sax. Det finns inte så mycket mer att säga om den, förutom att jag anser att Victorinox tenderar att göra utomordentliga saxar. Min erfarenhet är att de så gott som alltid sopar banan med t.ex. Leathermans saxar av motsvarande storlek.

5. Sylen. Jag älskar den här typen av syl. Utmärkt att göra hål med, och funkar dessutom kanon att borra i trä med. Vill jag sedan vidga det nyborrade hålet så använder jag metallsågen för toppresultat.

6. Krok. Det här är nog den detalj som jag helst skulle byta ut mot något annat om jag bara hittat något att ersätta den med, men det är svårt. Sedan en tid tillbaka så kommer ju så gott som alla Victorinox saxar i den här storleken med en bakfjäder som håller en sådan här krok på andra sidan. Den är inte superanvändbar, och jag har inte hittat något annat redskap som passar bra att placera där utan större (riskablare) modifikationer. Men helt värdelös är den ändå inte, ibland är det bra att ha en liten krok till hands när man exempelvis jobbar med paracord och vill dra repet genom någon mindre ögla, och jag ser till att ha en liten repstump med dubbla ögon och en extra karbinhake placerade på nyckelknippan för att enkelt kunna improvisera diverse bärsystem för den här kroken (även om det fortfarande ännu inte är någonting jag fått praktisk användning av i verkliga livet).

7. Korkskruven. Älskad av vissa, avskydd av andra. "Onödig" enligt många, "oväntat användbar" enligt många (mig inräknad). Ett vanligt alternativ till korkskruven är ju den lilla stjärnskruvmejseln, men varje gång jag har använt en sådan på en victorinox så har jag mest känt mig orolig över att hela kniven ska gå i tusen bitar av att man drar åt skruvar för hårt med den. Däremot är korkskruven ett fenomenalt redskap för att få upp bångstyriga knytar, inte minst på paracordrep. Dessutom använder jag ofta korkskruven för att spänna fast kniven i diverse hållare (illustrerat på bilden ovan, där jag nu bara satte ett tofsband utanpå min plånbok och spände fast kniven för att demonstrera). Inuti korkskruven förvarar jag också en liten "glasögonskruvmejsel", vilket jag är väldigt glad för eftersom jag är riktigt närsynt och tidigare har varit med om helvetet att försöka leta efter en glasögonmejsel medan glasögonen varit obrukbara...

8. Pincett. Den sitter där den sitter, och gör vad den ska. Kommer ofta till användning. Kort och gott: bra skit.

9. Penna. Victorinox bläckpennor är bra trycksatta, räcker länge och går att skriva med i alla möjliga vinklar utan att bläcket krånglar, däremot är de helvetiska att hålla i med mina klumpiga fingrar. Som tur är så går det utmärkt att klämma fast pennan stadigt under kroken eller i korkskruven, stänga ihop redskapet, och använda hela den ihopfällda fällkniven som "handtag" till pennan.

10. Nålar. En knappnål med något större (och självlysande) huvud har jag kilar in på den vanliga nålplatsen under korkskruven, och precis bredvid har jag skurit en ny skåra inuti skållan så att jag även får med mig en andra reservnål (knappnål med betydligt mindre huvud).

Kort och gott: En liten oansenlig fickkniv med bara tre lager, som ryms i handflatan, men ändå kommer till användning så gott som dagligen i både innerstad och skogsmiljö.
Saktar ner,
ställer om,
avnjuter enkelhetens frihet
och siktar på att kunna ta det hela med jämnmod när fläktarna träffas av bajsbombardemanget.
Ursus

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Ursus »

Redneckskaftad kniv!

64cd28a751a80259289524.jpg
64cd28a751a80259289524.jpg (156.28 KiB) Visad 429 gånger

Denna legendariska tråd måste väckas från de döda!

Ett enkelt sätt att provisoriskt eller halvpermanent sätta ett skaft på en svanstånge som ploppat ut, är att vässa tången (fil eller vinkelslip) och spänna fast hela grejen i ett skruvstäd, taga en färsk bit björk i tumtjocklek eller större och något längre än tången, och kort och gott banka på den medelst hammare tills den sitter dikt an mot bladet. Klart!

Har du tur och bankar försiktigt och lite i taget så borde du få in den utan att spricka. En spricka från ena sidan av bladet/tången brukar inte vara hela världen, den kan ibland tajta till sig vid torkning, men kanske inte. Om den är helt kluven, förkasta och börja om. Om den oavsett spricka eller ej är lös efter torkning, dra ut och sätt i en ny. Om du lyckas göra detta utan spricka så brukar det dock sitta ett ganska bra tag efter torkning, räkna med åtminstone några månader av normal användning. När den ploppar ur, bra eller dåligt skaft, så är det bara att trycka på en ny, ad infinitum.
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: veckans kniv, presentationstråden

Inlägg av Urban »

IMG_5788 (kopia).jpg
IMG_5788 (kopia).jpg (170.92 KiB) Visad 213 gånger

Har börjat försöka närma mig knivar så smått. Efter det eminenta klippet av Ursus angående överlevnadsknivar (vilket är vad som ledde mig till detta forum) så är jag ganska säker på att det blir något Mora-likt när det är dags.

I dagsläget har jag någon Schweizisk armékniv som jag är mycket nöjd med men är inte helt bekväm med "vanliga" knivar än så länge. Har testat några EDC-grupper på Facebook men dels är det ingen EDC förutom knivar och knivarna förstår jag inte riktigt syftet med. Bär liksom folk vad jag skulle kalla taktiska (ständigt detta ord taktiska!) vapen och knogjärn(!) till jobbet? Till vardags liksom? Den blåögde svenne-bananen är lite små-chockad :oops:

Sorry för rant, nu lite tillbaka till ämnet: Men! Men jag har tydligen nu köpt så mycket skräp från internet att jag "behövde" en universalkniv för att kunna slakta alla kartonger och få ner dom i återvinningen. Och då kunde jag inte låta bli att nörda lite och köpa en lite roligare variant än en simpel brytbladskniv från Clas Ohlson :D
- - = = :D = = - -
Skriv svar

Återgå till "Klingan"