Morakniv Robust vs Fällkniven

Alla egg verktyg är välkomna här.
Quaker
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 dec 2019 10:51

Morakniv Robust vs Fällkniven

Inlägg av Quaker »

Den sista tiden har jag gått och funderat på att köpa en Fällkniven F1, Gerber Strongarm eller liknande, för att ersätta min Morakniv Robust. Men jag kan inte riktigt hitta någon anledning till att göra investeringen. Allt som jag kommer att behöva göra kommer min morakniv robust förmodligen att klara lika bra som En Fällkniven eller en Gerber, fast för 100kr istället för 1200kr.

Hur resonerar ni? Ger ni vika för köp suget och skaffar en ny kniv för att det är roligt? Eller fortsätter ni med morakniven och betalar av huset lite snabbare istället?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Morakniv Robust vs Fällkniven

Inlägg av Charlie** »

Quaker skrev: 11 jan 2020 19:49 Hur resonerar ni? Ger ni vika för köp suget och skaffar en ny kniv för att det är roligt? Eller fortsätter ni med morakniven och betalar av huset lite snabbare istället?
Vilka konstiga grubblerier du har. Klart man ger upp för suget att köpa kniv och köper en till och ytterligare en till. Man kan inte ha för många knivar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Morakniv Robust vs Fällkniven

Inlägg av maskros »

Två nya morakniv robust och ett fint bryne. För pengarna som blir över en ask ammo, en öl och en hamburgare med en kompis! :-)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Morakniv Robust vs Fällkniven

Inlägg av bastard »

väntade med en så pass bra kniv tills jag tyckte jag hadde råd, fyllde upp andra sker först


men, krasst sett, för min egen del borde jag gjort annurlunda

börjat med att skaffa en riktigt bra grundutrustning, ex en f1 , om den hadde funnits när man var 20, sedan annvänt den , att man sedan skaffar några lite sämre som bruksknivar efter är en annan sak
men har man råd så vore en bra grundutrustning helt ok att spendera pengarna på, och skippa att stega upp sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Morakniv Robust vs Fällkniven

Inlägg av Ursus »

Jag tror att du måste fundera på exakt vad det är som lockar med respektive typ av verktyg, lägga upp det i punktformat, och sedan försöka ta ett informerat och rationellt beslut.

Jag har några knivar för mycket, men det är inte nödvändigt för att jag är en hoarder, utan för att jag har ett friluftsintresse och bara har velat prova vad som är bra och dåligt. De flesta är ändå varianter av billiga moror eller motsvarande. Knivar är inte dåliga verktyg att ha i reserv, och billiga varianter är ju lite "slit och släng". De varar ändå inte för evigt. Överflödiga knivar kan du stoppa i cache, i bil, i stuga, eller ge bort till någon när och kär. Har ett par dyrare varianter och de har jag inte köpt spontant, utan efter övervägande. Det skall vara 4,5 av 5 stjärnor eller mer på alla sidor för att jag ska bli intresserad. Motivationen är dock densamma: Vad funkar bra och vad funkar inte?

Men, så som jag ser det i sakfrågan:

Morakniv:

+ Billiga

+ Bra kvalitet, och Robust är precis som namnet antyder robust nog för det mesta som en kniv skall kunna göra och lite till.

- Dock kanske inte robusta nog för dedikerade batongare utav knivar. Har du en Mora; undantaget Garberg, bör du komplettera med en yxa för fällning och klyvning av ved.

- Gillar inte riktigt slidorna på någon Mora, förutom de gammaldags djupa varianterna.

Fällkniven:

+ Extremt slittåliga. Om du inte har stort behov av att behandla ved ute i skogen kan du lika gärna köra på kombon stark kniv och såg, utan yxa. Lättare packning = gladare rygg och ben = trevligare tillvaro.

+ Konvex profil behåller skärpa länge, lägre risk för flisning och valsning.

+ Beprövade.

- Konvex profil är svårare att återskapa vid skärpning utan specialbrynen (jag följde ett tips på det gamla forumet och tejpade våtslippapper på musmattor. Med lite tryck ned på sagd musmatta får du lätt en konvex slipning).

- Inte riktigt prisvärda... Finns andra "överlevnadsknivar" som kostar mindre för samma kvalitet.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Morakniv Robust vs Fällkniven

Inlägg av vantohal »

Tycker jämförelsen Fällkniven (Antar att du menar en överlevnadskniv med rigorös kvalitetskontroll i superstål här) och en hantverkarkniv för en hundralapp är lite konstig. De har helt olika användningsområden.
Morakniv Robus är en riktigt bra kniv för pengarna. Tänker du använda ryggen med en forro-pinne så får du fila till den lite, gjort på fem minuter. Men den är inte jämförbar med en fulltängeskniv för tusenlappar, eller ens Morakniv Garberg.
Skriv svar

Återgå till "Klingan"