CPAP Covid-19

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av maskros »

Ok, så rubenblåsan är inte ett alternativ till mun-mot-mun-metoden?

Det var så jag tänkte att använda den eftersom det är himla jobbigt att göra inblåsningar lite längre tid.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kråkfot »

Jo det är ett alternativ, och en konst, som tar tid att bemästra och som behöver övas på.

Jmf med pocketmask är pocketmasken enklare att lära sig och praktiskt använda då du får båda händer fria för att manipulera masken och huvudet för optimal position. Du får också en annan respons på hur pass bra du kan blåsa in luft samt hålla fri luftväg. Svalgtub är användbart tillsammans med pocketmask och tar betydligt mindre plats i bob/inch/ifak/medbag än ruben. Det blir dessutom inte lika stort hål i plånboken när man placerar ut pocketmask på strategiska ställen som bob/bil/edc osv jmf rubensblåsa.

Men vill du köpaen kvalitativ rubensblåsa och en simuleringsdocka att öva på (en sådan som går att intubera dvs) så absolut. Men jag skulle tro att för de pengarna skulle du få fler pocketmask/svalgtub att lagra alt placera ut strategiskt. Vet att en del HLR kurser lär ut(pocketmask, ej svalgtub, gäller långtifrån alla) så där går det även att få handledd övning dessutom.

Bara min åsikt
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av xsive »

Har svalgtuber i set om 6 olika storlekar och Rubensblåsa.
Har gått kurs i handhavande på båda samt i kombination med pocketmask
Även nästuber
https://www.hlr-butiken.se/produkter/an ... eal-airway

Rubensblåsan är inget man plockar med sig för är rätt skrymmande. Kräver i princip två personer om du gör hjärt lungräddning
Pocketmask är det som gäller i första hand.
Inblåsningarna vid andningsstillestånd är det enkla i sammanhanget jämfört med att göra hjärtkompressioner under längre tid.
Svalgtub förutsätter personen är medvetslös.

När det gäller CPAP så finns det dom som 3D printat anslutningsvinkeln till masken med syrgasanslutning.
CPAP ersätter inte respirator men kan hjälpa om du ligger hemma och har svårt andas och det inte finns plats i sjukvården
på grund av stor anstormning av Covid-19 patienter.
Om ni såg reportagen från sjukhus i Italien där det låg patienter med en uppblåst huva på huvudet så är det i princip CPAP
med tillsatt syre. Underlättar inandning och hjälper mer syresättning om du fortfarande KAN andas men har besvär
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kråkfot »

Jo cpap finns med o2 anslutning. Problemet som kvarstår är ju att få tag på medicinsk o2.

Tror att bilderna vi sett från italien med huvor inte är cpap utan respiratorns NIV läge alt BIPAP. Reserverar mig för fel här då jag imte har någon källa. Tror att som någon allmän rek är att söka sjukvård om manbehöver andningsstöd då det kan vara svårt att bedöma sitt tillstånd utan ex blodgasanalys. Har man försämras så pass att men behöver cpap för att funka hemma kan man nog tippa över kanten ganska fort. Dessutom om nu cpap skulle behövas i mängder blir det ju fel om gemene svensson köper upp cpap apparater som kanske sjukvården behöver.

Mina tankar bara.

Ps

+1 på grejorna :ninja:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av xsive »

Kråkfot skrev: 27 mar 2020 16:28 Jo cpap finns med o2 anslutning. Problemet som kvarstår är ju att få tag på medicinsk o2.
Eftersom jag har viss sömnapné så slog tanken mig att kanske skaffa en CPAP apparat.
Men inget jag gjort slag i saken med. Inte gjort sömnutredning och inte riktigt läge för det nu

Medicinsk syrgas. Ja det bör man ha i så fall men om man sitter i skiten i fläkten så funkar även syrgas för gassvetsning.
Medicinsk syrgas kan man bara få tag på via recept
Tillverkas som regel i samma linje. Mest testningen som skiljer. Men går mycket gas. En tub räcker inte länge
Sen finns det även syrgaskoncentrator som höjer syrgasinnehållet i vanlig luft
https://www.linde-healthcare.se/sv/equi ... index.html

Sen om det är rätt eller fel... Tror inte vården kommer vara intresserade av att arbeta med hemma-CPAP
Grundtanken var mest om man ändå har tillgång till en CPAP idag så skadar den inte som hjälpmedel
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kråkfot »

Medicinsk syrgas kan man bara få tag på via recept
Tillverkas som regel i samma linje. Mest testningen som skiljer. Men går mycket gas. En tub räcker inte länge
Sen finns det även syrgaskoncentrator som höjer syrgasinnehållet i vanlig luft
https://www.linde-healthcare.se/sv/equi ... index.html

Sen om det är rätt eller fel... Tror inte vården kommer vara intresserade av att arbeta med hemma-CPAP
Grundtanken var mest om man ändå har tillgång till en CPAP idag så skadar den inte som hjälpmedel
Jo jag vet att det är receptbelagt. Har för mig att det även är det för O2 koncentrator då jag tror sjukvården måste följa upp behandling samt anmäla till räddningstjänsten att man syrgasberikar miljön på den adressen. Tror även att koncentratorn leasas/hyrs ut/förskrivs eller nått sådant. O2 till svetsning funkar ju i shtf, man får nog bara vara noga med dosering om man inte får tag på en o2flödesmanometer. Släppa på lite, se om det blir bättre,ev släppa lite till, kolla färgen på läppar osv. Sen lär man ju behöva några flaskor...

Men det är klart. Kan man få tag på en och klura ut hur man ska ställa in den så blir man ju en mindre för vården att ta hänsyn till (ett pekfinger bara att jag skriver detta som ett tankeexperimemt och inte som någon form av generell egenvårdsråd!).
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av maskros »

Vilken är risken med för mkt syre? Jo, jag vet att det blir toxiskt under tryck men vid vanligt atmosfärstryck?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 27 mar 2020 21:27 Vilken är risken med för mkt syre? Jo, jag vet att det blir toxiskt under tryck men vid vanligt atmosfärstryck?
Ren syrgas är helt enkelt för oxiderande och skadar celler vid bruk längre tid. Man kan andas ren syrgas under kortare tid om man inte har
andra lungproblem. Vidare har rent syre bieffekt att den gör att kroppen riskerar ackumulera koldioxid. Något man övervakar vid
syrgasbehandling på sjukhus

"Hos dem med dålig lungfunktion har kroppen ställt om till att reglera andningen på syremättnad snarare än koldioxid som hos friska. Om Lungsjuka patienter får syrgas finns det risk för att de inte ventilerar ut koldioxid i tillräckligt stor utsträckning och då kan man hamna i ett tillstånd som kallas koldioxidnarkos. På sjukhus kontrollerar man därför artärgaser för att se att dessa patienter inte börjar samla på sig koldioxid om de får syrgasbehandling."


https://sv.quora.com/Varför-är-det-dödl ... -rent-syre
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av maskros »

Suck, varför kan inget vara enkelt, bara en enda gång?

Tack för alla svar!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kurio »

Kråkfot skrev: 27 mar 2020 15:09 Om du inte vet vad du gör med en ruben och har tränat handlaget blåser du bara ner luften i magen, vilket följs av att personen du försöker hjälpa kräks.

Om inte situationen var FUBAR så blev den det
+1 på den.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"