Sterilisera andningskydd

Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av reboot »

Scoo skrev: 10 apr 2020 22:43 Kan tillägga att finländska YLE listar i frågor-och-svar en fråga om man kan medelst ugn i 75°C under 30 min "nödsterilisera" FFP3 masker och ger svaret av en tjänsteman vid arbetshälsoinstitutet att "nuvarande kunskap ger vid handen att man i samma veva förstör skyddsförmågan". Vete fan, månne man syftar på gummibanden?

på finska (del 9 i artikeln): https://yle.fi/uutiset/3-11259302
Direkt (google)-översättning av frågan och svaret i artikeln.
Innebörden av frågan verkar inte gått igenom och svaret är egendomligt ospecifikt.

”Kan FFP3 desinficeras för akut användning genom att placera den i en ugn på 75 grader i en halvtimme?

Enligt nuvarande kunskap förlorar FFP3-skyddarna(maskerna) skyddet om de värms upp i en ugn. (ledande expert Martti Humppila, National Institute of Occupational Health, 7.4.2020)”


Jag misstänker också att ”experten” kan vara påverkad av en skrift som 3M publicerat och som på ett klumpigt sätt förklarar att deras P3-engångs-masker inte kunde desinficeras på något sätt eller ens vid 60˚C för att plasten i headstrapsen smälte!.

”Based on currently available data, 3M does not recommend or support attempts to sanitize, disinfect, or sterilize 3M FFRs.”

https://elautoclave.files.wordpress.com ... m-2020.pdf

”If organizations choose to attempt to disinfect filtering facepiece respirators, using any of the methods described above or any other methods, then such organization should carefully consider the findings described in this document and understand that doing so may impact the filtration performance and/or the respirator materials in such a way that may reduce the respirator’s ability to seal to the wearer’s face and provide the expected protection for this type of respirator.”

Helt uppenbart en vilseledande skrift för att skrämma upp folk så att inte någon skulle försöka decinficera, utan köpa nya masker i stället! Ingen plast smälter vid 60-75˚C!
Rent försäljningssnack!

Jag har ugnsdecinficerat mina 3M N95 typ 9501V masker med ventil vid 75˚C ett 30-tal gånger utan problem eller att strapsen har förlorat spänsten på något sätt. (Alltså den till höger på bilden)
5DF17DC4-220E-468B-816A-65DA947594D4.jpeg
5DF17DC4-220E-468B-816A-65DA947594D4.jpeg (39.49 KiB) Visad 4692 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av bastard »

i normala fall så vill dom ju sälja så mycket som möjligt, dom har antagligen inte kört dom tester som skulle krävas för att det skall vara ok enligt någon klassning för att dom ska vara återannvändningsbara

slit och släng samhälle, men än värre, ett samhälle som inte har sunt förnuft och försöker annvända saker rimligt länge
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av Ursus »

Testade idag att ugnsköra en FFP3:a som jag använde vid min bi-veckoliga handling.

Cirka 40 min på 75 grader. Torkade åtminstone fint. Luktade fördjävligt när jag tog ut den. Typ svett gummi.

Om den är fullt tjänlig efter denna behandling är svårt för mig som lekman att avgöra, men kan inte se någon yttre skada. Frågan är bara hur gummiventil med mera tål upprepade uppvärmningar utan att bli skev eller otight.

Eftersom jag inte är ute så ofta bland folk ämnar jag att hänga upp den i sol tills nästa användning. Då kanske UV-ljuset ger den en omgång också.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av reboot »

Skojar du eller...?

Det är omöjligt att bränna nånting gummi eller annat vid 75˚C, det förstår du väl själv. Så du måste ha gjort nåt galet!

Lät du ugnen bli uppvärmd innan du lade in papperspåsen med masken?
Hade du grillelementet på?
Kollade du temperaturen med en ugnstermometer innan du la in påsen?
Hade du masken i en papperspåse?

Om du lagt masken utan papperspåse på ett galler i kall ugn, satt den på 75˚ snabbstartat så grillelementet gått på och inte mätt temperaturen, så kan det kanske gå som du säger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av Ursus »

reboot skrev: 17 apr 2020 22:55 Skojar du eller...?

Det är omöjligt att bränna nånting gummi eller annat vid 75˚C, det förstår du väl själv. Så du måste ha gjort nåt galet!

Lät du ugnen bli uppvärmd innan du lade in papperspåsen med masken?
Hade du grillelementet på?
Kollade du temperaturen med en ugnstermometer innan du la in påsen?
Hade du masken i en papperspåse?

Om du lagt masken utan papperspåse på ett galler i kall ugn, satt den på 75˚ snabbstartat så grillelementet gått på och inte mätt temperaturen, så kan det kanske gå som du säger
Axelryckning på det. Har en väldigt lustig ugn med egen personlighet så mycket kan hända.

Satte på helugnsvärmning. Lät den klicka på 75 grader och avvaktade en fem-tio minuter. Öppnade, vädrade ut lite överskottsvärme. Lade på galler ungefär mitt i ugnen. Lät stå.

Att något uppvärmt luktar skumt är inget konstigt tycker jag. Det luktade som när masken plockades ur sin förpackning gånger tjugo. Det är väl som när man eldar en bastu första gången, eller när man för första gången kör en ny gjutjärnsgryta, eller vad som helst.

Jag har gott om masker, så jag kan experimentera.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av reboot »

OK, det är troligen rätt stor hysteresis på värmen i termostaten i din gamla ugn.
Du måste använda papperspåse att ha masken i för att jämna ut temperaturtopparna och en digital termometer:
https://www.ikea.com/se/sv/p/fantast-st ... -20103016/ till nästa gång du exprimenterar.
Kostar bara 59:-......och kan också vara bra att ha till stekar mm......

Prova också med enbart undervärme och en plåt med termometersensorn på under påsen och se hur mycket tempen slår då.
Termostaten i ugnen ska klicka till (och ev kontrolllampa slockna) när värmen är uppe i 75˚

Sticker sen tempen i väg för mycket (över 80-90˚) efter att termostaten klickat från, så får du sänka ner termostaten till under 75˚ och se hur högt tempen går då.

Lite joxit om man har en gammal ugn, men har man väl kommit på hur man ska ställa in, så är det lättare sen.

Men har du många masker och inte använder så ofta kan du ha några stycken i separata papperspåsar att rotera med, så att den du använt får ”sitta i karantän” i några dagar och ev virus på masken då avaktiverar sig själv. Förvara dom inomhus så varmt som möjligt.

Det fungerar inte att hänga masken i solen om det inte samtidigt blir uppvärmt, då det inte finns tillräcklig UV-strålning av rätt våglängd och styrka i Sverige.
Det är en skröna som härmed avlivas!

Fact check: Sunlight does not kill the new coronavirus
https://eu.usatoday.com/story/news/fact ... 931170001/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av Tank »

Intressant, skall testa ett par ffp3 masker senare idag och se hur gummit i dom reagerar. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av reboot »

”Rotationsmetoden” för avaktivering från CDC ( https://www.cdc.gov/ ) av SARS-CoV-2 på andningsmasker och annan skyddsmateriel som ska återanvändas. Då behövs ingen ugn eller annan apparatur.
Fodrar 5st av varje artikel, som efter en dags användning förvaras i 5 dagar i separata papperspåsar i rumstemperatur.
SARS-CoV-2 anses som avaktiverad efter 3 dagar (72 timmar) och de efterföljande 2 dagarna (48 timmar) är att betrakta som en säkerhetsmarginal.

Utdrag ur CDC’s Decontamination and Reuse of Filtering Facepiece Respirators

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ators.html

”The surfaces of an FFR may become contaminated while filtering the inhalation air of the wearer during exposures to pathogen-laden aerosols. The pathogens on the filter materials of the FFR may be transferred to the wearer upon contact with the FFR during activities such as adjusting the FFR, improper doffing of the FFR, or when performing a user-seal check when redoffing a previously worn FFR.
A study evaluating the persistence of SARS-CoV-2 (the virus that causes COVID-19) on plastic, stainless steel, and carboard surfaces showed that the virus is able to survive for up to 72-hours [1]. One strategy to mitigate the contact transfer of pathogens from the FFR to the wearer during reuse is to issue five respirators to each healthcare worker who may care for patients with suspected or confirmed COVID-19.
The healthcare worker will wear one respirator each day and store it in a breathable paper bag at the end of each shift.
The order of FFR use should be repeated with a minimum of five days between each FFR use. This will result in each worker requiring a minimum of five FFRs, providing that they put on, take off, care for them, and store them properly each day.
Healthcare workers should treat the FFRs as though they are still contaminated and follow the precautions outlined in our reuse recommendations.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av reboot »

Observera att allt som står längre ner på sidan om UVGI (Ultraviolet germicidal irradiation ) är ultraviolett strålning från UV-C lampor med c:a 254um våglängd.
Solstrålning innehåller ingen UV-C vid jordytan utan enbart UV-A strålning med lite UV-B och har ingen inverkan på viruset.

Desinfektion med alkohol eller klorlösning ska absolut inte användas på denna typ av FFP2 (N95) eller FFP3-masker med elektrostatiska filterlager, då det förstör filterverkan.

Filtermaterial typ HEPA (som i Sundströms partikelfilter) tål alkoholdesinficering

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ators.html
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"