Sterilisera andningskydd

Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av entropi »

Hittade filen, ibland är det bra att vara en hamster ;)

Skapar en egen tråd och lägger upp info där.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av Tomtemor1 »

Jag har sytt egna, tre lager tättvävd bomull 17x17 tre veck i sidorna, resårband 17 cm

Tvätt i 95 grader eller så kan man styrka dem

Sitter bra mot huden och skyddar lite mot stänk mm

Jag har tre per person, de ska bytas när de blir fuktiga
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av mopar340 »

https://www.srsafety.com/pub/media/wysi ... Flu_CE.pdf

Sundströms Pandemic flu kit med saneringsinstruktioner.
Man ska/kan bada såväl mask som filter i sprit.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av reboot »

Lägger in den här informationen i den här tråden också, då den här metoden är mycket bättre och säkrare för Sundströms halvmasker med P3 & förfilter.

Om du plockat isär filtren och masken för att sprita delarna som Sundström säger i sin desinficeringsbeskrivning, så sprätter du ut ev. fångade virus fritt i luften och behöver skydd med en annan mask och skyddsutrustning på dig. Blir liksom moment 22.........

Jag desinficerar hellre hela masken med filtrena monterade med värme i en papperspåse typ McDonald på en plåt i ugnen på 70-75˚C
Har hittat kurvor på avaktiveringstiden vid olika temperaturer.
Du ska inte gå under 56-57˚, som är den kritiska min.tempen.

Värm upp ugnen en tid först innan du stoppar in påsen med masken.
Stick in en ugnstermometer med sladd (typ IKEA) i eller under påsen för koll på tempen om du är osäker.
Påsen blir ju också desinficerad, kan återanvändas flera gånger och är bra att förvara masken i.

Utdrag från försök med värmedecinficering av SARS-CoV-2 virus: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3307001244

Results:
The effect of heat treatment on the infectivity of CCoV was evaluated at three different temperatures, +56 °C, +65 °C and +75 °C. At +56 °C a significant decrease in infectivity was achieved after 30 min, but the virus maintained its infectivity close to the limit of detection for 60 min (Fig. 1a). Treatment at +65 °C inactivated the virus after only 5 min (102.0 TCID50/50 μL) and complete inactivation was reached after 40 min (Fig. 1b). At +75 °C infectivity was quite reduced after 5 min (101.0 TCID50/50 μL). Some infectious virus could still be detected close to the limit of detection for the end point test after 15 min, and after 30 min the virus was completely inactivated (Fig. 1c).
7D94E188-E1B8-48DB-8478-FF440E91174A.jpeg
7D94E188-E1B8-48DB-8478-FF440E91174A.jpeg (16.92 KiB) Visad 4611 gånger
Fig. 1. Effect of heat treatment on CCoV infectivity in vitro. Virus aliquots were incubated at three different temperatures, +56 °C (a), +65 °C (b) and +75 °C (c), and were removed and titrated by the TCID50 assay at fixed time points. The straight line delineates the detection limit of the test.

Har du en varmluftsugn så är det ännu enklare, men funkar även med min gamla mekaniska-termostat-ugn. Man får ha noggrann koll att temperaturen inte går över 75˚ och ev. skadar mask/filter.

Bastu på 70-80˚C funkar givetvis även det på masker med filter och kläder m.m. men inte de virus man fått i sig!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av Tank »

Lite OT:

Ni som kan dessa Sundtröms masker och deras konstruktion: Vad tål de i temperatur då? 75-80 grader i en timmer per gång?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av reboot »

Tank skrev: 06 apr 2020 18:10 Lite OT:

Ni som kan dessa Sundtröms masker och deras konstruktion: Vad tål de i temperatur då? 75-80 grader i en timmer per gång?

//Tank
Har varit i kontakt med Sundströms kundservice om det här och dom tyckte det var en OK idé just för virus, som avaktiveras vid relativt låg temperatur jämfört med bakterier och sporer.
Enligt Sundströms användardata så är max kontinuerlig användningstemperatur 55˚C (Blir nog lite otrevligt att ha masken på i högre temp)
Har kört mina SR100 & SR900, med P3 & förfilter 221 monterade i ugn flera gånger i 70˚C utan problem.

Har alltid haft dom i en papperspåse för att temperaturen ska bli jämn inne i påsen och inte nån del på masken blir för mycket upphettad. Använd en digital ugnstermometer för att prova hur värmen fördelas ut i din ugn.

Plasten, gummit och silikonet i maskerna och filtren tål utan problem 70˚. Det är inte mer än vad det kan bli i en bil som står i solen en varm sommardag!
Det enda jag inte vet är om dom eventuellt använder något lågtemp-smältlim vid monteringen av filterpappret i P3 filtret? Men skulle inte tro det då filtret är specat till 55˚C kontinuerligt.

Sätt en bit duct-tape för hålet på förfiltret och ev. spray-sprita utsidan av masken om du bara tar av den tillfälligt under en dag. Är din omgivning så virus-kontaminerad att du är säker på att du kan få virus på utsidan av masken och skyddsglasögonen, så är håret ett stort problem och du bör ha duschmössa eller huva, samt tvätta ansikte och hår efter du tagit av mask och handskar.
Låt tejpbiten sitta kvar på förfilterhållaren tills du använder masken igen.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av bastard »

gummit i remmarna brukar bli dåliga fortare vid högre värme, men för mig är det ett ickeproblem då man bara byter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av bastard »

bara lägger till att påsar som många får för matavfall funkar som pappåse i ugn, lite kraftigare än gyllene måsens
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av maskros »

Pratar vi om sterilisering som i steril på riktigt så vet jag inte hur man ska göra men om jag spekulerar lite så...

SARS-COV-2 har nån slags fetthinna som lätt förstörs av fettlösning som tvål https://virologydownunder.com/why-does- ... ars-cov-2/ om jag doppar min kontaminerade mask i YES + vatten och vispar runt den en stund och sen låter den ligga i några minuter och sen vispar runt igen och sen sköljer av alltihop ordentligt så är masken förstås inte steriliserad i strikt mening men eventuella virus (se länken ovan) borde vara väck.

Enkelt och smärtfritt. Eller har jag missat något?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Sterilisera andningskydd

Inlägg av Scoo »

Kan tillägga att finländska YLE listar i frågor-och-svar en fråga om man kan medelst ugn i 75°C under 30 min "nödsterilisera" FFP3 masker och ger svaret av en tjänsteman vid arbetshälsoinstitutet att "nuvarande kunskap ger vid handen att man i samma veva förstör skyddsförmågan". Vete fan, månne man syftar på gummibanden?

på finska (del 9 i artikeln): https://yle.fi/uutiset/3-11259302
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"