Tänker just du vaccinera dig?

Tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Ja, omedelbart
28
46%
Ja, men senare
13
21%
Kanske/Vet ej
4
7%
Nej
16
26%
 
Antal röster: 61

EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av EN brun böna »

Allt fler patienter som vårdas på sjukhus vårdavdelning samt på iva är full vaccinerade.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av maskros »

...eftersom Omikron går förbi de antikroppar man fått av vaccin eller genomgången Covid av andra mutationer. Samtidigt ger geomgången Covid av andra mutationer och vaccination lindrigare förlopp när man smittas av Omikron.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Kråka »

Utan att vara konspiratorisk undrar iaf jag varför det är sån hets att t.o.m med tvång vaccinera folk med något som inte fungerar tillfredställande.
Att t.o.m. barn o ungdomar hetsas till att ta sprutan gör att man undrar om det är något annat som ligger bakom. Är det Covid passen dom vill införa för att senare knyta än mer uppgifter till dom eller vad ? Varför har Ivermectin mer eller mindre förbjudits som verkligen visat sig hjälpa. Hur många hade sluppit IVA om man använt det ? Det diskuteras inte ens öppet vilket gör att iaf jag blir än mer misstänksam mot det hela. Märklig situation är det.
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Inte för att lägga mig i, har på senare år börjat få avsmak för debatt, men tycker inte att det är märkligt alls. Vaccin representerar för tillfället det enda realistiska måttet av kontroll som man kan applicera på pandemin överlag med den befolkningstäthet som vi har i världen och det hypermobila samhälle vi lever i. Ska vi ha eviga restriktioner och nedstängningar så är det bara att börja vinka adjö åt ekonomin, för den kommer att krascha utan någon form av normal ruljans i den dagliga affärsverksamheten.

Sedan kan man ju till oändlighet diskutera huruvida det vore bra eller dåligt om detta ekonomiska system skulle krascha och ersättas av något annat, men övergångsperioden kommer inte att vara rolig för många människor, och vi alla kommer att drabbas på ett eller annat sätt. Om man nu inte är en miljardär med en privat ö någonstans.

Sedan är inte vaccinet verkningslöst mot Omikron. Sluta lyssna på mainstreammedias filter och börja lyssna på medicinvetenskapen direkt istället. Vaccinet ger dig ett hyggligt skydd även mot Omikron och i synnerhet mot svår/lång Covid. Allt är inte en ändlös konspiration. Att det finns intressen som utnyttjar denna kris? Ja, absolut. Men det där konceptet att det sitter någon global elit och gnider händerna och skrattar ondskefullt kan man nog släppa.

Och angående ivermektin:
Även om ivermektin i allmänhet tolereras väl vid doser som godkänts för andra indikationer, kan biverkningar öka med de mycket högre doser som skulle behövas för att uppnå koncentrationer av ivermektin som är effektiva mot viruset i lungorna. Toxicitet när ivermektin används i högre doser än vad som är godkänt kan inte uteslutas.
Källa: https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyhe ... t-covid-19

Det är standard medicinpraxis. Det går inte att bruka en medicin för att ta kål på en åkomma om det ger svårare biverkningar än sjukdomen i sig.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

Tagit 3e (boosterdosen) med Pfizer nu.
Även om skyddet mot Omikron är sämre/liten tror jag personligen på en minskad risk för allvarliga symptom vid smitta oavsett variant
Nästa blir väl bli en coctail (jo det lär ju inte vara sista) men troligen alltid en variant efter vad som sprids just då.
Jag är för gammal för att inte ta allt jag erbjuds.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Vattendrag »

Tog dos 3 förra veckan. Denna gången Pfizer efter 2 doser AZ. Vi får se vad för data som landar från framförallt UK närmaste veckorna men jag tror detta blir sista varianten och sedan är det hela över eller åtminstone inte en pandemi. Vi kommer förmodligen alla att utsättas för omicron.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av bastard »

nr 3 finns i kroppen nu
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Tank »

3:e bokad till slutet på januari.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 22 dec 2021 13:37 3:e bokad till slutet på januari.

//Tank
Kan vara värt hålla koll för dom kommer nog sänka perioden efter 2a sticket.
Finns generellt gott om tider
Danskarna kör hårt nu med vaccinering och mål att 3,3M skall ha fått 3e före årsskiftet och har sänkt perioden till 4,5 månader nu.
Om man vill ha den 3e är det ju nu den ger mest nytta innan det dragit iväg riktigt uppåt.
Fortfarande mest Delta i Sverige. 80% Omikron i Köpenhamnsområdet nu
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av EN brun böna »

Det pratas nu om en 4e spruta i vissa länder och hörde av min vårdcentral att de tror att coronasprutor kommer att bli lika vanliga/vanligare än säsongsinfluensan, pratas om en gång i halvåret framöver.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"