Tänker just du vaccinera dig?

Tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Ja, omedelbart
28
46%
Ja, men senare
13
21%
Kanske/Vet ej
4
7%
Nej
16
26%
 
Antal röster: 61

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av rödluvan »

Ok, jo det låter ju högst normalt.
Om jag behöver använda flyget framöver blir man troligen tvungen i vilket fall.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
kullamannen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 maj 2019 04:42

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av kullamannen »

Vi tänker att föräldrarna tar sprutan så snabbt det går, sen får vi avvakta och se innan tonåringarna vaccineras - vi halvgamla har större risk vid sjukdomen och troligen mindre risk för biverkningar eftersom kroppen inte längre utvecklas på samma sätt.
Det lär dröja ett tag innan lågrisk-grupper som våra ungar får erbjudandet så d¨vet vi säkert mer.
Winter is coming
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Kardinal »

Kommer vaccinera mig så fort jag får.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Funderar.

Ponera att man vaccinerar sig nu, med befintliga vacciner. Vad händer om nya mutationer kommer in i bilden på allvar där sagda vacciner har betydligt sämre effekt? Kan man ta flera vacciner på varandra utan bieffekter? Är det lönt att ta vaccin nu, eller vänta tills vaccin som biter bättre på nya varianter av viruset är utvecklade? Det sistnämnda borde ju inte ta för lång tid... eller?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av entropi »

Ursus skrev: 11 feb 2021 15:10 Funderar.

Ponera att man vaccinerar sig nu, med befintliga vacciner. Vad händer om nya mutationer kommer in i bilden på allvar där sagda vacciner har betydligt sämre effekt? Kan man ta flera vacciner på varandra utan bieffekter? Är det lönt att ta vaccin nu, eller vänta tills vaccin som biter bättre på nya varianter av viruset är utvecklade? Det sistnämnda borde ju inte ta för lång tid... eller?
Nu är jag som bäst lekman när det gäller DNA, men vi behöver skilja på vilken typ av vaccin det handlar om.
Min extremt förenklade syn är att mRNA -baserade vaccin borde vara säkrare generellt.
Iaf den typen som inte injiceras i cellen mha ett "hijackat" virus som sen reproducerar ett helt vaccinvirus. Den sorten hade jag inte tagit med så kort utvecklingstid...

Men den typen som injicerar mRNA med transfection skapar bara proteiner för corona-spikarna. Jag gissar att cellen producerar spikar till den exploderar, men sen inte infekterar nya celler.
Vet inte om immunförsvaret lär sig bekämpa själva överföringsmediet för de som inte använder virus för injektion, men de virusbaserade vektorerna kan nog förlora verkan tror jag!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av entropi »

Men något som motsäger att de nyare skulle vara säkrare är väl att de utvecklats under lång tid, men inte tagits i bruk förrän nu?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Vattendrag »

entropi skrev: 11 feb 2021 15:33 Men något som motsäger att de nyare skulle vara säkrare är väl att de utvecklats under lång tid, men inte tagits i bruk förrän nu?
De nyare är nog säkrare. Förr i tiden injicerade man inaktiverat virus med en del okända faktorer. Med mRNA har man ett vaccin som egentligen inte är ett vaccin då det inte innehåller något virus alls. Bara RNA-snutten som kodar för spikproteinet och bara det. Det luras in i en del av våra celler så de uttrycker spikproteinet som immunförsvaret kan lära sig av.

Vektorvaccinerna från Oxford/AZ och Sputnik V innehåller adenovirus som inte kan föröka sig i människa men hackats så de uttrycker just detta spikprotein. Nackdelen är att man blir immun inte bara mot spikproteinet utan hela adenoviruset så 2 sprutor blir lite tveksamt. Ryssarna har varit smarta och tagit fram 2 olika vaccin med olika adenovirus och meningen är att man ska få 2 olika sprutor. I och med att dessa virus inte förökar sig i människa ser jag dem som tämligen säkra. Till och med säkrare än de klassiska vaccinerna.

Ett exempel i historien är ett visst vaccin som innehöll inaktiverat influensavaccin orsakade svåra biverkningar hos ett fåtal och detta har skrämt upp folk. Orsaken var att ett protein i viruset liknade ett protein som skapas i en del av hjärnan som har med sömnreglering att göra och i kombination (troligen) med adjuvans och genetik orsakade autoimmunitet.

mRNA har det forskats i i drygt 30 år. Sista problemet var att få fram en bärare av mRNA som klarade sig tills mRNA kommit in i en cell.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Olyckskorpen »

Ursus skrev: 11 feb 2021 15:10 Funderar.

Ponera att man vaccinerar sig nu, med befintliga vacciner. Vad händer om nya mutationer kommer in i bilden på allvar där sagda vacciner har betydligt sämre effekt? Kan man ta flera vacciner på varandra utan bieffekter? Är det lönt att ta vaccin nu, eller vänta tills vaccin som biter bättre på nya varianter av viruset är utvecklade? Det sistnämnda borde ju inte ta för lång tid... eller?
Nu är jag inte utbildad men det här är min förståelse: De mutationer som kommit hittills verkar täckas av de vaccin man gjort. Viruset har små "taggar" av protein (som syns på alla dessa animationer överallt) som används av viruset för att ta sig in i våra celler. Det är också dessa som immunsystemet känner av och som triggar antikroppsgenerering. Viruset kan alltså mutera mycket på "insidan" utan att det spelar någon roll. Det kan bli farligt om en mutation ändrar "taggarna" för då känner inte våra antikroppar (eller var det T-celler..?) av viruset längre.

Att vänta med att ta vaccin för att det kanske kommer nya vaccin som motverkar nya varianter motverkar sitt syfte: om alla vaccinerar sig ASAP så slipper man förhoppningsvis att ta fram nya vaccinvarianter från första början. Jag tror inte heller att man "bränner bron" för nya vaccinvarianter (men nu är jag ute på tunn is) om man tar ett vaccin nu. Det enda som lär hända är att man triggar kroppens immunsystem på den nya virusvarianten och skapar ytterligare antikroppar mot denna.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 11 feb 2021 15:10 Kan man ta flera vacciner på varandra utan bieffekter?
Det finns alltid en viss risk med bieffekter med alla vacciner men bieffekterna blir inte fler än de du riskerar att få av de enskilda vaccinet. En följdsjukdom, om än mycket ovanlig av svininfluensa är narkolepsi och narkolepsi är också en biverkning av vaccinet. Risken att få narkolepsi av vaccinet är ungefär lika stor/liten som att få narkolepsi av vaccinet. Med covidinfektion riskerar män att bli sterila, om än en mycket ovanlig följdsjukdom. Denna risk medföljer även vid vaccineringen. Men den är ytterst liten. Att blanda 2 olika vaccin kan ha en större skyddande effekt mot sjukdomen. Så var fallet med vaccinprogrammet mot Ebola. Det krävdes även då 2 sprutor med någon veckas mellanrum. Vid några tillfällen då det rådde brist på det vaccinet man fått först så fick man en dos av det andra. Det visade sig att den kombon gav ett bättre skydd än at ta samma vaccin vid båda tillfällena.
Ursus skrev: 11 feb 2021 15:10 Är det lönt att ta vaccin nu, eller vänta tills vaccin som biter bättre på nya varianter av viruset är utvecklade? Det sistnämnda borde ju inte ta för lång tid... eller?
Jag tycker inte att du ska vänta och se. Vaccinera dig så fort tillfälle medges. Jag tror att covid är här för att stanna precis som säsongsinfluensorna och det kommer att bli en vaccinering inför varje säsong. Så de två sprutor du förhoppningsvis får nu under våren, kommer säkert at behöva uppföljas, framför allt när du blir äldre.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av bokmalen »

Charlie** skrev: 16 feb 2021 17:34
Ursus skrev: 11 feb 2021 15:10 Är det lönt att ta vaccin nu, eller vänta tills vaccin som biter bättre på nya varianter av viruset är utvecklade? Det sistnämnda borde ju inte ta för lång tid... eller?
Jag tycker inte att du ska vänta och se. Vaccinera dig så fort tillfälle medges. Jag tror att covid är här för att stanna precis som säsongsinfluensorna och det kommer att bli en vaccinering inför varje säsong. Så de två sprutor du förhoppningsvis får nu under våren, kommer säkert at behöva uppföljas, framför allt när du blir äldre.
Håller med Charlie, får du chansen att vaccinera dig, ta den.
Att nuvarande vaccin kanske har lite sämre skydd mot t.ex. den sydafrikanska varianten betyder inte att den ger 0% skydd.

60% skydd är inte fy skam, samt att även om du blir smittad har du mycket bättre chans att inte bli allvarligt sjuk. Även om det kommer en variant som inte är exakt samma som vaccinet är för, så har du en grundimmunitet mot ett liknande virus vilket ger ditt immunförsvar ett försprång och en bättre nivå att börja ifrån.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"