Tänker just du vaccinera dig?

Tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Ja, omedelbart
28
46%
Ja, men senare
13
21%
Kanske/Vet ej
4
7%
Nej
16
26%
 
Antal röster: 61

Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

Det bor idag i Sverige idag ca 10.450.000 människor enligt SCB
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-sverige/
Av dessa är enligt SCB 8.423.579 personer från 16 år och uppåt och kan få vaccin

4.370.000 har fullvaccinerats med två doser (alla vaccintyper)
6.480.000 har fått minst en vaccindos
Status ovan från 5e Augusti och enligt ourworldindata.org
1.943.579 personer väntar på att få sin andra dos (eller borde i vart fall vänta om dom inte skiter i det)

Innebär då att
51,9% av befolkningen i vaccinerbar ålder (från 16 år) fullvaccinerats med två doser oavsett vaccintyp
76.9% av befolkningen i vaccinerbar ålder fått minst en dos

Nånstans nu är det nog så att det bromsas upp av dom som inte vill ha något vaccin men troligen en bit kvar
som går långsammare innan man når taket. Hur många kommer slutligen välja bort vaccin? Omöjligt gissa. 15%?
Enligt vår egen lilla röstning här 23% väljer bort men vi är nog inte riktigt representativa för medelsvensson
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av reboot »

54,2 resp 79,4 enligt FHM egen statistik
https://www.folkhalsomyndigheten.se/fol ... -covid-19/

Eftersom FHM har sänkt tiden mellan doserna från 7 till 4 veckor, är det många som är redo för 2:a dosen nu.
Så det gäller bara att få dom att boka!
Senast redigerad av reboot den 06 aug 2021 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 06 aug 2021 23:32 54,2 resp 79,4 enligt FHM egen statistik
https://www.folkhalsomyndigheten.se/fol ... -covid-19/
Japp. Skillnaden ligger mest i att dom räknar från 18 år och inte räknat med 16-18 åringar som du nu släpper vaccin för
(Plus ytterligare en dags vaccineringar)
Andel av befolkningen 18 år och äldre är beräknad med SCB:s folkbokföringsstatistik 2020-12-31 i nämnaren.
Bra länk annars. Tackar en statistiknörd som jag för :geek:
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Sållar mig till de vaccinerades skara med en första omgång av Moderna. Verkar som att den och Pfizer skall vara bäst mot Delta; hoppas på det.

Biverkningar: Än så länge inget. Kände mig lite snurrig när jag körde in på gården hemma, men det gick snabbt över. Intressant är om jag reagerar hårdare dagarna som följer eftersom jag redan haft den riktiga sjukdomen en gång. Återstår att se...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av entropi »

En annan intressant fråga: hur många av er som tagit andra dosen kommer ta en eventuell tredje dos längre fram?

Nu är det väl inte säkert det kommer bli en tredje, men som det ser ut nu pratar vi om att inte ta någon sån om det blir så.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av rödluvan »

Eventuellt, men det känns ganska meningslöst efter det då det i vilket fall lär komma fler varianter i samma eller liknande grupper.
(Ni har min tillåtelse att kalla mig Bellman om det mot förmodan inte skulle göra det)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Happ, där fick man bakslag så i in i helvete.

Hög feber, kroppen ömmar, huvudet värker. Var alldeles skakig och frossig och tappade nästan balansen när jag klev upp i morse. Nu verkar det ha stabiliserat sig något men tempen är fortfarande hög och kroppen gör ont.

Om detta bara varar i ett dygn är jag okej med det, men om vi pratar om flera dagars biverkningar så kanske jag måste rådgöra med läkare om en andra dos. Är den enda i min familj samt umgängeskrets som har drabbats så här hårt. Är det ett tecken på bra eller dåligt immunförsvar? :hm:
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av bokmalen »

Ursus skrev: 19 aug 2021 13:39 Är den enda i min familj samt umgängeskrets som har drabbats så här hårt. Är det ett tecken på bra eller dåligt immunförsvar? :hm:
Tecken på att du har bra försvar mot den.
Kroppen kände igen "viruset" och satte genast igång en kraftig immunrespons.

Undersökningarna från i alla fall Pfizer visar att de som haft sjukdomen får mycket fler/kraftigare biverkningar på första sprutan, medan de som inte haft sjukdomen i stort sett inte får någon reaktion alls. De får sin kraftiga respons på andra sprutan istället, medan de som haft sjukdomen ofta får svagare/mindre biverkningar på andra sprutan än de fick på första.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av rödluvan »

Intressant, jag fick inga på den andra sprutan, inga särskilda på den första heller.

Edit, eller så kom det långt senare men jag trott att det var någonting annat...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av mopar340 »

bokmalen skrev: 19 aug 2021 14:35
Ursus skrev: 19 aug 2021 13:39 Är den enda i min familj samt umgängeskrets som har drabbats så här hårt. Är det ett tecken på bra eller dåligt immunförsvar? :hm:
Tecken på att du har bra försvar mot den.
Kroppen kände igen "viruset" och satte genast igång en kraftig immunrespons.

Undersökningarna från i alla fall Pfizer visar att de som haft sjukdomen får mycket fler/kraftigare biverkningar på första sprutan, medan de som inte haft sjukdomen i stort sett inte får någon reaktion alls. De får sin kraftiga respons på andra sprutan istället, medan de som haft sjukdomen ofta får svagare/mindre biverkningar på andra sprutan än de fick på första.

Låter lovande ska ta spruta 2 till veckan. vart helt sänkt med 40 C feber i ett dygn av spruta 1 sen vart jag pigg på några timmar... hade rätt svår covid och var sjuk i en månad.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"