Tänker just du vaccinera dig?

Tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Ja, omedelbart
28
46%
Ja, men senare
13
21%
Kanske/Vet ej
4
7%
Nej
16
26%
 
Antal röster: 61

Ursus

Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Frågan är enkel, tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Omröstning finns ovan, möjlighet till kommentar finns nedan.

För egen del:

Jag är inte en antivaxxer på något sätt. Jag har vaccinerat mig mot barnsjukorna samt Hepatit A och B (och funderar på HPV eftersom jag trots allt får ligga ibland). Däremot håller jag en viss skepsis mot just eventuella Covid19-vaccin. Även om de har uppvisat ganska positiva resultat så här halvpreliminärt så har jag två invändningar:

- Det är VÄLDIGT framstressat. Vi vet inte vilka långtidseffekter dessa vaccin har, och jag känner mig inte bekväm innan det är bekräftat att det inte blir långvariga bieffekter. Har ingen lust att bli en del av statistiken om det skulle bli en ny svininfluensaskandal, men nu på ännu större skala.

- Många som jag känner och som har tagit influensavacciner årligen blir prompt sjuka någon vecka efter sprutan. När de slutat med denna praxis har de aldrig ens fått den årliga influensan längre. Hur stor är risken att man faktiskt insjuknar i måhända inte Covid19 av ett vaccin, men av något annat eller får så starka omedelbara biverkningar att man ändå måste stanna i hemma x antal veckor?

Om riskgrupperna som vaccineras först inte uppvisar några större problem inom ett halvår eller så, så kommer jag att betrakta vaccinet som relativt säkert och kommer att omvärdera.

Låt höra edra åsikter.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av maskros »

Instämmer i stort sett med dig. Version 1.0 av något, må det vara bilar av första årsmodellen eller någon programvara undviker jag. Just mtp jäktandet väntar jag gärna lite med Covid-19-vaccinet, kanske tills i sommar, innan jag tar det. Då finns det möjligen facit på vilka som fungerar bättre och vilka som har mindre biverkningar.

Biverkningar är ju intressanta eftersom de kan vara värda att leva med om de är lindrigare än sjukdomen. Är "boten värre än soten" känns det lite meningslöst - och där är en punkt jag inte håller med dig. Säsongsinfluensan, visserligen vaccinerar jag mig inte mot den men för den som har risker är det nog värt att bli lite småsjuk en vecka varje år av vaccinet jämfört med vad man kan råka ut för om man får sjukdomen. Jag blir alltid sjuk en eller ett par dagar av TBE-vaccinet men det är ok eftersom jag vet hur illa det kan gå om man inte tar det.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av reboot »

Omedelbart som det går!
Helst Moderna's RNA-vaccin. Verkar IMHO som säkert.
Är däremot tveksam till Astra Zenecas.......

Har tagit influensavaccin varje år sen länge. Aldrig blivit sjuk eller ens ont i armen av det.
Har inte heller fått influensa så länge jag minns.....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Obstinat »

Avvaktar nog o spanar in ev biverkningar. När svininfluensan var på tapeten stod jag själv o köade för att få sprutan...
Har dock aldrig fått några biverkningar tidigare. Men detta känns lite framhastat o osäkert.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Vattendrag »

Pja, Pandemrix blev ju lite fel med 1 av 12000 som fick narkolepsi men så var det vaccinet inte testat helt efter skolboken. Jag ser Pandemrix som en parantes i historien.

De 3 ledande kandidaterna idag har testat på sedvanligt sätt. Att det gått så fort beror enbart på att man kastat enorma mängder pengar på det.

Idag kan jag titta på Slovenien där en av 27000 dött bara idag. Här i Sverige var det en på 175000. Siffror som saknas är hur många som skadats så de inte är fullt arbetsföra längre.

Jag har själv gjort bedömningen baserat på fas3-testerna på dessa 3 att risken med vaccinet är mycket mindre än riskem med covid-19 och kommer att ta det så fort jag får. Inte bara för min egen skull utan även för alla andra i närheten.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Protect »

Jag har haft covid 19 så jag avvaktar eller kanske skiter i det helt, jag är ju en sån som influensorna inte biter riktigt på och vanliga säsongsinfluensorna där får jag lite sveda i halsen ett par dar och lite snuva och sen är det bra. Svininfluensan där hade jag inte en tanke på att vaccinera mig och det enda jag vaccinerat mig för nu i vuxen ålder är fästing, fast dom avskyr mig visst som pesten för jag har haft 2 fästingbett i unga år och sen aldrig mera och hamnar fästingar på mig så får dom jävligt bråttom att fly från min kropp så jag är nog ganska giftig efter all diesel och hydraulolja mm. som jag handskats med utan skydd. :alien:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

Jag skulle ta vaccin omgående om jag fick möjlighet,
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Charlie** »

Jag har inget principiellt emot vaccin, snarare tvärt om. Det jag är kritiskt emot är den forcerade prosessen att framställa vaccin. Vaccinet mot svininfluensan hade ju biverkningar som orsakade kronisk narkolepsi hos några stackare. Detta hade kanske kunnat förhindrats, eftersom man ganska snart förstod vad det var för beståndsdel i vaccinet som orsakade denna biverkning. Den vetskapen var känd innan.
Jag vill gärna vänta en tid innan jag vaccinerar mig mot covid-19, för att höra om eventuella biverkningar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Intressant med så pass varierande svar även bland en relativt homogen grupp som vi preppers är... eller kanske är vi inte så homogena som man tror? :hm:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av bastard »

absolut ingen homogen grupp, däremot en gemensam sak att tänka på framtiden, men vi gör mycket olika val

jag kommer vänta lite och se om det är bieffekter, det kommer automatiskt då det är grupper före i kön
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"