Tänker just du vaccinera dig?

Tänker du vaccinera dig mot Covid19?

Ja, omedelbart
28
46%
Ja, men senare
13
21%
Kanske/Vet ej
4
7%
Nej
16
26%
 
Antal röster: 61

Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Vattendrag »

Tog min andrados av AstraZeneca i slutet av juni. Fösta dosen lite feber dagen efter, inga reaktioner alls efter andra.

Nu har vi deltavarianten över oss och vaccinerna är inte helt bra mot dem men skyddet mot svår sjukdom är fortfarande bra. Om det blir en tredje booster ser jag nog helst att det är ett justerat vaccin effektivt mot delta.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av mopar340 »

mopar340 skrev: 19 aug 2021 22:17
bokmalen skrev: 19 aug 2021 14:35
Ursus skrev: 19 aug 2021 13:39 Är den enda i min familj samt umgängeskrets som har drabbats så här hårt. Är det ett tecken på bra eller dåligt immunförsvar? :hm:
Tecken på att du har bra försvar mot den.
Kroppen kände igen "viruset" och satte genast igång en kraftig immunrespons.

Undersökningarna från i alla fall Pfizer visar att de som haft sjukdomen får mycket fler/kraftigare biverkningar på första sprutan, medan de som inte haft sjukdomen i stort sett inte får någon reaktion alls. De får sin kraftiga respons på andra sprutan istället, medan de som haft sjukdomen ofta får svagare/mindre biverkningar på andra sprutan än de fick på första.

Låter lovande ska ta spruta 2 till veckan. vart helt sänkt med 40 C feber i ett dygn av spruta 1 sen vart jag pigg på några timmar... hade rätt svår covid och var sjuk i en månad.
Av spruta två så fick jag bara 39C i feber, "Flashback symptom" från när jag var sjuk. var helt däckad 1 dag, sliten dag 2 och någolunda dag 3.
Ser inte fram emot några fler sprutor.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

Bokat tredje vaccindosen.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 01 sep 2021 10:47 Bokat tredje vaccindosen.
Rättning mittåt. Blev uppringd och nekad 3-an utan läkarintyg.
Inte vad som angivits på 1177.se och hon var ursäktande för det.
Eftersom jag inte är vän av att springa till läkare utan minimum ha tappad någon kroppsdel får jag lägga ner
I started out with nothing, and still have most of it left
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av bokmalen »

Tog andra sprutan Pfizer i torsdags, kan säga att jag kände mycket mindre av den än jag gjorde av första.
Första sprutan började jag känna av efter en timme, och framåt eftermiddagen var armen oanvändbar.

Nu andra sprutan, tog det 5 timmar innan det var lika mycket reaktion som det var efter en timme med första, och visst hade jag lite värk när jag skulle sova, men inte i närheten av hur det var med den första.

Efter ett dygn med andra sprutan var det "symptomfritt" tog nästan tre dygn med första.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Har bestämt mig. Kommer att ta spruta nr 2, även fast jag fick så häftig reaktion på första.

Efter det får denna pandemi; liksom Jakob konstaterat tidigare, mest troligt vara över för min del. Det känns som att man inte kan göra så mycket mer. En tredje dos kan bli aktuell längre fram, men vet inte riktigt. Finns det någon mening att trycka i sig spruta efter spruta i all evighet? Och när jag dessutom har genomgången infektion? Tycker att de som skall veta bättre än oss vanliga dödliga i medicinska frågor börjar tappa kontrollen, lite grann. Tycker att kappan vänder var och varannan dag; råd och rön som motsäger varandra.

Less på allt detta.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av FCR2 »

Säsongsinfluensa innebär ju återkommande vaccinering. På jobb tycker dom/jag att det är en bra grej för att inte ha så många sjuka på ett bräde. Även om vi bara pratar om kanske 14 dagar i bingen.
Så jag ser covid som något som troligen blir som den vanliga säsongsinfluensan dvs årliga sprutor. Om vetenskapen kan hålla jämna steg.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av bokmalen »

Ursus skrev: 07 sep 2021 17:40 Tycker att kappan vänder var och varannan dag; råd och rön som motsäger varandra.
Problemet är att kappan inte vänder efter vetenskap och vett, utan de råd och rekommendationer som kommer tar mer avstamp i att dölja brister och fel.
T.ex. så kommer man fortsätta gnälla på "ovilligthet att vaccinera sig" trots att det inte finns tider för de som försöker boka, eftersom det inte finns tillräckligt med vaccin för de som vill än.
Och man kommer med största sannolikhet att fortsätta vela om vaccinering av 12- till 15-åringar, tills man vaccinerat övriga och det finns nog med vaccin, varefter det plötsligt kommer inte bara vara säkert, utan nödvändigt.

Man började med 80 +, sedan med 75+, sedan med 70+ osv, tills man kommit till 55+ för att sedan säga 18+, för att ge sken av att "nu kan minsann alla som vill få vaccinera sig", men vaccinmängden som var tillgänglig var egentligen bara nog för 50+, men det gick för långsamt och man behövde lite positiva rubriker i media.

Samma idiotier som när man i början inte kunde säga "Vi har ont om skyddsutrustning och behöver prioritera vården" utan går ut med desinformation för att avskräcka folk från att använda mask. Masker var farliga och mer skada än nytta o.s.v. Vilket sedan leder till att fårket inte använder mask när de väl finns att tillgå och man börjar rekommendera användandet... "De är ju i alla fall verkningslösa och kanske till och med skadar mig"

När man absolut inte kan komma med information som skulle kunna påskina att vi inte var 100% förberedda och att det är gott om allt, så kan man inte heller komma med konsekvent information. Det är fortfarande vaccinbrist, och beslut om vaccinering av ungdomar och eventuell tredje dos baserar sig på detta. När det väl finns vaccin kommer man att fatta såna beslut, och det kommer igen se ut som att man vänder kappan efter vinden.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

bokmalen skrev: 07 sep 2021 21:59
Problemet är att kappan inte vänder efter vetenskap och vett, utan de råd och rekommendationer som kommer tar mer avstamp i att dölja brister och fel.
Säger inte att du har fel i ditt resonemang om döljning av brister, men jag upplever att även den vetenskapliga världen (inte bara i Sverige, utan internationellt) har varit ytterst delad och inkonsekvent. Det är nästan så att två virologer på samma universitet kan ha grälat i det offentliga rummet och gått helt isär i åsikter. Det är sådant som oroar mig. Om det finns sådan divergens inom medicinsk vetenskap blir det omöjligt att veta vem man skall lyssna på när det väl gäller. Stora egon hamnar i clinch och folk får sätta livet till.
Ursus

Re: Tänker just du vaccinera dig?

Inlägg av Ursus »

Andra dosen genomgången, feber i ett dygn igen, annars OK. Temperaturen var något lägre, men kroppen kändes mer mörbultad denna gång. Nu pigg igen. Skönt att det är gjort.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"