D vitamin kontra Covid

Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

D vitamin kontra Covid

Inlägg av Obstinat »

Ber om ursäkt om detta redan avhandlats!

Men har för egen del käkat D vitamin sedan ett halvår då jag upptäckte att det ev fanns ettsamband mellan låga D vitamin värden o sämre möjligheter att klara covidangrepp. Har inga faktiska belägg för mitt intag. Men tydligen finns det vissa avhandlingar inom ämnet. Utan att peka finger åt vissa grupper så tycks folk som inte vara vana med skidåkning pga ursprung ha större risk o insjukna. Troligtvis då de har större bekymmer o tillgodogöra sig solens strålar då de ibland ”fjärmar” sig ifrån ljuset med klädsel osv....

Hur resonerar ni om detta?
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av pelleprepper »

Folk som inte åker skidor brukar ofta bo ganska trångt och i princip slicka varandra i ansiktet när de träffas. Tror det är viktigare än d-vitamin.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av bokmalen »

Har tagit 50 - 100 microgram D-vitamin sedan typ mars eller så. Det är ju inte så att det direkt saknas bevis för att det gör nytta. Finns massor med forskning från flera år.

Det är ju bara samma som allt annat varit i denna historia. Man har inte velat framhålla billiga mediciner oavsett hur bra de fungerar, då det skulle ta bort möjligheten för läkemedelsindustrin att förvandla en vårdkris till stora inkomster.

D-vitamin är i stort sett gratis och det finns inget patent på det. Andra fungerande mediciner har patenten gått ut på. Vore dumt att kränga sånt, när mnan kan ta 6000 kronor/dos för något nytt och experimentellt
I intend to live forever, or die trying to
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av Obstinat »

:up:
bokmalen skrev: 11 feb 2021 21:52 Har tagit 50 - 100 microgram D-vitamin sedan typ mars eller så. Det är ju inte så att det direkt saknas bevis för att det gör nytta. Finns massor med forskning från flera år.

Det är ju bara samma som allt annat varit i denna historia. Man har inte velat framhålla billiga mediciner oavsett hur bra de fungerar, då det skulle ta bort möjligheten för läkemedelsindustrin att förvandla en vårdkris till stora inkomster.

D-vitamin är i stort sett gratis och det finns inget patent på det. Andra fungerande mediciner har patenten gått ut på. Vore dumt att kränga sånt, när mnan kan ta 6000 kronor/dos för något nytt och experimentellt
Tänker som dig! Men ändå intressant hur tyst det är inom ämnet....
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av Kardinal »

Människor med mörk hy har svårare att ta upp D-vitamin från solen vill jag minnas. Det är exempelvis därför bebisar i Sverige med afrikanskt ursprung får mer D-vitamin än våra ljushyade avkommor. Det är dock knappast osannolikt att detta underskott som deras melaninhalt ger upphov till inte kompenseras fullt ut, vilket skulle kunna förklara en sämre motståndskraft i den händelse att D-vitamin är avgörande för kroppens försvarsförmåga mot SARS-CoV-2.

Givetvis kan det finns andra samverkande faktorer, som trångboddhet, att man besöker sjuka släktingar som regel, att man inte kan ta till sig eller har erfarenhet av att ta till sig information från myndigheter. Man kanske har levt ett liv i länder där regeringsmakten i alla avseenden är något dåligt och ondskefullt, och man varken lyssnar på eller pratar om den - det är mer relevant vad den egna ätten eller grannbyn sysslar med än vilka krigsherrar som för stunden terrorister landets andra ände. Något man senare tar med sig när man kommer till Sverige.

En annan faktor kan vara att dessa människor generellt sett arbetar inom yrken där man har kontakt med andra människor eller kontaminerade platser - städpersonal, serviceyrken, taxichaufförer etc.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av Marie »

Jag tänker inte delta i debatten. ;)
Jag vill bara nämna att för höga D-vitamin doser är skadliga i längden.. många av er har koll på det, men jag tänkte bara nämna det då det finns de som läser och inte har koll på det. 8-)


https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... eSupport=1
Kan man få i sig för mycket D-vitamin?

Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna.

Jag deltar inte i diskussionen som sagt, jag ville bara nämna det då det kan vara extra skadligt för de som redan har problem med njurarna. ifall det är de som läser tråden o inte har koll på det. :D

Ha det gott.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av FCR2 »

Jag käkar D vitamin som nattarbetare. Om det nu är så att D vitamin hjälper mot covid så är det bara plus i kanten.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av Omnivore »

Började äta D-vitamin någon gång i februari-mars förra året då det rekommenderades av Dr Campbell. Köper på Maxi och tar 1 x 25 mikrogram per dag.
Dr Campbell på YT. En uppdatering om D-vitamin från oktober 2020. https://youtu.be/HxtddpoPMKo
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av Vattendrag »

Tar 75µg dagligen sedan november och kör april ut, sedan får solen ta över. Till detta tar jag 200µg K2 dagligen för att förebygga kalciumansamlingar på fel ställe i kroppen. Utöver detta 375mg magnesium och 25mg zink.

Tumregeln är att solen gör D-vitamin när vår skugga är kortare än kroppslängden.

Många missuppfattar detta och tror att ju mer D-vitamin desto större skydd. Så är inte fallet, har man tillräckligt med D-vitamin i blodet ger extra inget mer. Det man sett är att det finns en korrelation mellan låg D-vitaminstatus och risken för svår covid19.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: D vitamin kontra Covid

Inlägg av Jakob »

Jag tar 50ug D-vitamin nästan varje dag. Därtill 15mg zink varannan gång.

Har inte haft ens den minsta förkylning på ett år nu. Beror antagligen på ändrade rutiner.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"