Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Inlägg av rödluvan »

Hi guys!

Inledning.
Jag tänkte göra en informations sida om detta då det verkar finnas extremt litet information och kunskapen på hälsocentraler och liknande verkar vara absolut noll, baserat på egna erfarenheter.

Jag har just här tills vidare valt att kalla det under arbetsnamnet Edsbysjukan då detta först officiellt beskrevs där.

Bakgrund:

Symptom:
Sjukdomen sätter sig främst i extremiteter såsom fötter, vader, mm.
Det rör sig troligen om en bakterieinfektion.
(baserat på att penicillinkur får symptomen att försvinna, men jag vet ej om det ligger kvar latent efter avslutad kur, men jag VET inte om så är fallet. möjligen lämnar förloppet ibland permanenta missfärgningar av huden, jag har dock inte kunnat bekräfta om detta är kopplat till infektionen eller orsakat av någonting annat)

Enligt läkare jag talat med och skickat bilder över telefon verkar det röra sig om en infektion som arbetar sig utifrån och in.
Smittkällan är okänd, men det förefaller som att infektionen börjar som en hudinfektion nära punkter som skulle kunna vara insektsbett/ormbett/stick eller liknande. (detta är alltså INTE, jag upprepar INTE fråga om en allergisk reaktion (detta har jag fått bekräftat av läkare))
Initialt ger det symptom som påminner om ett huggormsbett men utan illamående.
Inom något dygn inträder sedan kraftig svullnad av de drabbade kroppsdelarna som sedan tilltar varvid intensiv smärt inträder om man tex stödjer på den drabbade kroppsdelen, något senare kan känselbortfall inträda helt eller delvis i de drabbade kroppsdelarna (tex ovansidan av foten, vaden, etc).
Som regel går det inte att använda de drabbade kroppsdelarna normalt på grund av svullnaden när något dygn passerat.

Det är väl ungefär så långt jag känner till i skrivandets stund.

Den främsta anledningen till att jag vill sprida mer information om detta är att då sjukdomen är mycket ovanlig misstas den ofta initialt för en allergisk reaktion av vårdpersonal. Antihistaminer hjälper inte mot detta då det är en infektionssjukdom. Jag tror dock att mörkertalet är större.

Edit, den är troligen inte fästingburen.
Men jag VET inte om så också kan vara fallet.

Synpunkter och kompletteringar på detta?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Inlägg av reboot »

Det verkar som det är 'Necrotizing fasciitis' som du beskriver

https://en.wikipedia.org/wiki/Necrotizing_fasciitis

Kan botas med antibiotika om det sätts in mycket tidigt på symptom! Se bilden nedan!
67444923-4EF9-4A15-BA97-FB655BE025F9.jpeg
67444923-4EF9-4A15-BA97-FB655BE025F9.jpeg (26.39 KiB) Visad 1323 gånger
Har Amoxicillin-Clavunate (875/125mg) och Ciprofloxacin (500mg) i SHTF-medicinförrådet, som kan sättas in vid behandling.

"Empiric antibiotics are usually initiated as soon as the diagnosis of NSTI has been made, and then later changed to culture-guided antibiotic therapy. In the case of NSTIs, empiric antibiotics are broad-spectrum, covering gram-positive (including MRSA), gram-negative, and anaerobic bacteria.

While studies have compared moxifloxacin (a fluoroquinolone) and amoxicillin-clavulanate (a penicillin) and evaluated appropriate duration of treatment (varying from 7 to 21 days), no definitive conclusions on the efficacy of treatment, ideal duration of treatment, or the adverse effects could be made due to poor-quality evidence."

Men det gäller som sagt att ställa en mycket snabb diagnos och behandling, för om vävnadsdöd redan inträffat så måste död vävnad opereras bort. Resulterar annars i Sepsis och kallbrand och en säker död.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Inlägg av EN brun böna »

Om du söker på missfärgningar i huden efter ödem så kommer det många träffar. Det är inte ovanligt och handlar om att under kraftigt ödem så pressas blod ut i vävnaderna och röda blodkroppar går sönder. De lämnar sedan kvar sitt järn i vävnaden som ger en typiskt mörk brunorange missfärgning som inte går bort även om ödemet försvinner.

I svenska akademins ordbok finns det en edsbysjuka upptagen men då handlar det om mul-och klövsjuka som fick namnet för att den först uppträdde på edsby-gård.

Man vet att svidknotten bär på sjukdomar och de gillar fotleder. Om de kan vara lösningen?
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Inlägg av Kardinal »

reboot skrev: 26 jun 2021 02:11 Det verkar som det är 'Necrotizing fasciitis' som du beskriver

https://en.wikipedia.org/wiki/Necrotizing_fasciitis

Kan botas med antibiotika om det sätts in mycket tidigt på symptom! Se bilden nedan!
67444923-4EF9-4A15-BA97-FB655BE025F9.jpeg

Har Amoxicillin-Clavunate (875/125mg) och Ciprofloxacin (500mg) i SHTF-medicinförrådet, som kan sättas in vid behandling.

"Empiric antibiotics are usually initiated as soon as the diagnosis of NSTI has been made, and then later changed to culture-guided antibiotic therapy. In the case of NSTIs, empiric antibiotics are broad-spectrum, covering gram-positive (including MRSA), gram-negative, and anaerobic bacteria.

While studies have compared moxifloxacin (a fluoroquinolone) and amoxicillin-clavulanate (a penicillin) and evaluated appropriate duration of treatment (varying from 7 to 21 days), no definitive conclusions on the efficacy of treatment, ideal duration of treatment, or the adverse effects could be made due to poor-quality evidence."

Men det gäller som sagt att ställa en mycket snabb diagnos och behandling, för om vävnadsdöd redan inträffat så måste död vävnad opereras bort. Resulterar annars i Sepsis och kallbrand och en säker död.

Ser ut som en grej jag fick på armen. Inga synliga sår eller så, men det började hetta och värka ordentligt. Ringde 1177 och de sa "vänta inte till i morgon". Åkte in och fick antibiotika direkt, även om det inte såg riktigt sådär illa ut.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Inlägg av rödluvan »

Intressant, någonting liknande men mildare verkar det vara, kan mycket väl vara knott eller liknande, de märker man ju inte alltid.
När jag åkte på det tog det många dagar innan jag fick tag på antibiotika från en riktig läkare.
Vad jag funderade var att det var exakt samma ben och samma parti några år senare, men det kan ju ha varit en slump.
Tycker jag har hyggligt bra fysik (i allafall sett ill vad man orkar lyfta och hur långt man kan gå/simma/åka skidor, etc) Jag tränar ju dykning regelbundet, hugger ved, mm och jag blir sällan sjuk annars, samma med den andra personen (en bekant) vederbörande bor på landsbygden och rör sig också i mitt tycke mycket ute i skog och mark.

'Necrotizing fasciitis associerar jag med liknande symptom men ett mer aggressivt förlopp och behandlingen kan vara komplicerad och inkludera kirurgiska ingrepp i huden, det kan som sagt utlösas av enkla saker som att man skär sig på ett papper eller sticker sig på penselbort i en hudvårdsborste, etc Jag vet det förekommer i Sverige också (det finns minst ett bekräftat fall i staden här för några år sedan) även om det är mer vanlig i länder som Australien.

Men det kan ju för den skull ha samma orsaker men av andra bakteriestammar.

Vad jag skulle vilja åstadkomma är att rätt behandling sätts in tidigare, främst i händelse av att personen drabbats av de aggressivare varianterna och detta inte avfärdas som andra, felaktiga diagnoser på hälsocentraler och liknande.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Inlägg av rödluvan »

EN brun böna skrev: 26 jun 2021 10:36 Om du söker på missfärgningar i huden efter ödem så kommer det många träffar. Det är inte ovanligt och handlar om att under kraftigt ödem så pressas blod ut i vävnaderna och röda blodkroppar går sönder. De lämnar sedan kvar sitt järn i vävnaden som ger en typiskt mörk brunorange missfärgning som inte går bort även om ödemet försvinner.

I svenska akademins ordbok finns det en edsbysjuka upptagen men då handlar det om mul-och klövsjuka som fick namnet för att den först uppträdde på edsby-gård.

Man vet att svidknotten bär på sjukdomar och de gillar fotleder. Om de kan vara lösningen?
Tack, då vet jag vad det är, hade faktiskt inte tänkt på det själv fören en släkting påpekade det för någon månad sedan.

Kommer ni andra på bättre arbetsnamn? Jag ryckte till mig detdär när jag postade.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Edsbysjukan, (hjälp med wiki sida)

Inlägg av rödluvan »

"I svenska akademins ordbok finns det en edsbysjuka upptagen men då handlar det om mul-och klövsjuka som fick namnet för att den först uppträdde på edsby-gård. "

Ja, ni har rätt, jag måste ha blandat ihop det i skallen... Tackar!
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"