Att kartlägga sitt fulla genom

Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Att kartlägga sitt fulla genom

Inlägg av entropi »

Jag har använt nebula.org för att kartlägga 100% av mitt DNA. Det tog flera månader för dem, men nu har resultaten kommit in. Mig veterligen har jag inte gett dom några av mina personliga uppgifter (har inte ens betalat tjänsten med mitt eget betalkort), så man verkar kunna göra det här anonymt.

Just nu laddar jag ned många gigabyte av mitt data lokalt vilket verkar ta flera dagar...
Men de har tex en tjänst där de länkar till diverse undersökningar och du får veta din "polyggenic score", dvs vilken predisposition du har för den undersökningen det gäller. Tex kan jag se att jag ligger långt under snittet för Critical COVID-19 illness

Ännu har jag bara skrapat på ytan för vad man kan göra, och jag antar att man ska vara försiktig när man tolkar sånt här. Men jag tänker att det här skulle kunna vara en sak som inte kostar så hemskt mycket pengar att få gjort nu, men är helt omöjligt att göra när dagens samhälle brakat samman.


Ett tips: tullverket försökte få det till att jag skulle betala tull på hela beloppet för tjänsten. Det krävdes väldigt mycket bråk för att bara betala tull på själva provtagningsutrustningen men till slut gav de med sig. De skickar ju inte tjänsten över gränsen i pappkartongen.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Att kartlägga sitt fulla genom

Inlägg av Prepsson »

Intressant om det verkligen är 100% anonymt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Att kartlägga sitt fulla genom

Inlägg av maskros »

Vad kostar det att få gjort?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Att kartlägga sitt fulla genom

Inlägg av Ursus »

Jag menar absolut inte att dumförklara någon med detta inlägg, och jag riktar det inte mot någon särskild,

Men medlemmarna på detta forum och dess föregångare har (utifrån vad jag har sett) alltid varit starkt för personlig OPSEC/PERSEC och extremt emot datainsamling, övervakning och kartläggning; av såväl myndigheter som privata bolag. Jag skulle bli väldigt förvånad om man på detta forum går från att köpa saker kontant, investera i kryptovaluta, undvika sociala medier, etc. i syfte att "undvika storebror", till att frivilligt låta något myskobolag samla in en biodatabas med ditt DNA.

Jag köper inte för en sekund att dessa DNA-bolag låter dig vara anonym. Inte en chans. Facebook nekade i flera år att de samlade in och sålde vidare personlig data, tills det blev plågsamt uppenbart och onekligt att de gjorde just detta. De pengar som Ancestry, Nebula, etc tjänar på att folk vill se huruvida de har irländskt blod eller inte, eller om de har större risk för cancer än andra, är förmodligen inget i jämförelse med de summor som techjättarna betalar för att komplettera sina filer på just dig.

Jag är förmodligen minst konspiratorisk av alla härinne, men affärsidéer som dessa ger mig bara kalla kårar. Man spelar på folks rädslor och ångest för sjukdomar för att få dem att skicka in biodata, och bevisligen funkar det. Jag ser verkligen inte den nytta en genomkartläggning skulle ge mig. Jag vet ungefär vad jag har för åkommor och svagheter och risker; det är bara att se vad ens äldre släktingar har dragits med och räkna med att risken är förhöjd för sådant. Och när min tid väl är kommen så är den kommen.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Att kartlägga sitt fulla genom

Inlägg av Prepsson »

Är något för bra för att vara sant så är det oftast det..
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Att kartlägga sitt fulla genom

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Håller med ursus till fullo.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Att kartlägga sitt fulla genom

Inlägg av entropi »

Jag har svårt att se hur någon skulle kunna matcha dessa resultat till mig.
De är inte betalt med ett betalmedel som är länkat till mig. Kittet är inte skickat till mig som mottagare.

Resultaten går till en protonmail -address som går att läsa via TOR.
Hur tänker du dig att de matchat datat till mig person?

Om något så skulle man inte våga göra ett covid-test för det är exakt samma sorts test (dna), förutom att du har en länk till din person.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"