förstahjälpe tråden

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

förstahjälpe tråden

Inlägg av bastard »

finns ganska många olika sorters förstahjälpen förpackningar
från den enkla som militären hadde som bara var ett sterielförpackat förband som kunde annvändas på flera olika sätt
till väskor som knappt man orlkar bära men tonvikten ligger på ett fodral med ett sortiment i

en sammanställning vad som faktiskt är i varje och disskusioner om dom är vad denna tråde är till för
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 03 maj 2019 08:06 finns ganska många olika sorters förstahjälpen förpackningar
från den enkla som militären hadde som bara var ett sterielförpackat förband som kunde annvändas på flera olika sätt
till väskor som knappt man orlkar bära men tonvikten ligger på ett fodral med ett sortiment i

en sammanställning vad som faktiskt är i varje och disskusioner om dom är vad denna tråde är till för

Något måste man utgå från och jag tycker nog Biltemas förbandsväska är prisvärd att starta med
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 58_man.pdf
Har den som bas både i bil och husvagn. Lite kompletteringar har det blivit men grunden är ok
I started out with nothing, and still have most of it left
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av Dancecommander »

Huvudsaken är att din sjukvårdsväska motsv innehåller produkter så att du kan hantera de fyra skadegrupperna; bränn-, kläm-, sår- och ögonskador. Satsa på kvalitet om du ändå ska ha något.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av crusoe »

Jeg har litt ulikt,men mye fra forsvaret. Forsvarets store veske inneholder trolig bandasjer, forpakninger og lignende til en mindre krig. I tillegg har jeg fire av forsvarets 1.hjelps vesker. En egen komponert en for tur/bob og en liten for lomma. Bærer forøvrig svært sjeldent rundt på noe av dette.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av Daltorpet »

Jag kör också med Biltemas och julas första hjälpen lådor och faktiskt har jag fått användning av dem fler gånger än vad som är hälsosamt. Nu slänger jag in en Biltema kudde i varje bil jag ska åka med nästan :lol: Nejdå så illa är det inte men jag tycker de är väl värda sitt pris.

Jag köpte även några kuddar på Lidl. En svindyr överprisad på naturkompaniet men den vattentäta gummipåsen är bra iaf. Ett gäng småförband från försvaret som det alltid förvaras en i fickan. Jag har också en förbandslåda i hårdplast/vattentät från som ligger i jaktväskorna.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av xsive »

Första hjälpen i hemmat / BOL är väl något som jag lagt en del tid och resurser på.
Hemma finns en hel del packat i två identiska Fjällräven väskor som Räddningsverket använde.
https://www.höglandskompaniet.se/produc ... fjallraven
Innehåller det mesta från sårvård, brännskada, hudstapler, nackkrage, näs och svalgtuber i olika storlekar, ögonspolning, första förband, osv osv
Även syrgas och infusionsbehandling. Dock inte utrustning för att sätta suturer. Nöjer mig med stapler och steri-strips
https://www.medistore.se/product.html/h ... er-engangs
I hemutrustningen ingår även hjärtstartare.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av bastard »

såg att lidl hadde en i dagens reklamblad, med annurlunda, nödfilt fanns inte i dom förra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av bastard »

köpte en från lidl, det är en bilmodell, standard , steriala bandage, plåster sax, nödfilt o.s.v
ska nog köpa en till varje bil om dom fins där nästa gång, priset är lågt i förhållande tillvad man får för pengarna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av Skymning »

bastard skrev: 11 maj 2019 10:13 köpte en från lidl, det är en bilmodell, standard , steriala bandage, plåster sax, nödfilt o.s.v
ska nog köpa en till varje bil om dom fins där nästa gång, priset är lågt i förhållande tillvad man får för pengarna
Lågt pris är kanske inte det du ska fokusera på när det gäller första hjälpen.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: förstahjälpe tråden

Inlägg av bastard »

beror lite på vad man ska ha det till, hellre en billig fungerande i varje bil än en bra som är på fel ställe

för standard förstahjälpen sakerna är det relativt lika saker i dom, då kan man ta en billigt och byta den efter några år istället

sedan, ska du ha en för ditt personliga bruk efter skiten i fläkten, då ska den vara så bra som möjligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"