andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Obstinat »

Har en bekant som visade mig ett internmail hos City gross. Sent/sist bland matkedjorna ? Beslöt de att sätta upp plexiglas framför kassorna i butiken! Gott så långt trots en otrolig senfärdighet..... Men i mailet togs frågan om munskydd upp! Citygross påstår i mailet att det inte finns något skäl att använda munskydd då de inte gör någon nytta.... :-g Dessutom fick man inte på eget initiativ som anställd ta med ett eget munskydd! :smack:
Ursus

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Ursus »

entropi skrev: 15 apr 2020 07:47 Ursus, jag skulle tro att du bara har delvis rätt.
Jag försöker alltid att tänka i termer av sannolikheter som sprids som en trädgren förgrenar sig. Så länge sannolikheten att smittas går ned är det bättre.

Minns inte källan, men tror någon på forumet hänvisar till statistik som absolut visar att smittan begränsas om folket bär mask. Speciellt skulle det hjälpa i Sverige där sjukvården säger att det är ok att gå till jobbet med torrhosta!?

Exempel: man kanske filtrerade ut virus i masken i butiken, och det var inget virus på gymmet.
Annars hade någon annans sannolikhet att smittas på gymmet definitivt gått upp mer när vederbörande gått dit smittad osv.
Jepp, och därför itererar jag det jag sade: För att begränsa allmän smittspridning människor emellan, mask på, oavsett mask. För att undvika att själv bli smittad, mask på modell FFP3 eller bättre, men lita inte på att den allena skyddar dig mot allt.
Jakob skrev: 15 apr 2020 08:16 Då ska jag sluta använda säkerhetsbälte då jag kör bil, eftersom det ger en falsk känsla av trygghet, och får mej att använda mobilen samtidigt som jag kör som en idiot och skiter i alla trafikregler.
Förstår inte var du vill komma med denna liknelse. Säkerhetsbälte ÄR en falsk känsla av trygghet om vederbörande förare kör som en dåre. Det finns inte ett säkerhetssystem i världen som räddar dig om du pangar in i en vägg i tvåhundratrettio knyck. På lite samma sätt är en skyddsmask helt verkningslös om man bär en sådan i smittat område bara för att sedan komma hem, att på ett inkorrekt och osanitärt sätt ta av masken och därefter gnida sin ömmande hud kring näsan och munnen med otvättad hand, sedan kyssa frun som jobbar som undersköterska och därefter leka med ungarna. Ser ni inte min poäng i detta?

Till samtliga:

Det är inte meningen att någon här på forumet ska ta åt sig av och missförstå denna åsikt och tro att jag försöker gå Tegnells ärenden. Fan heller. Den mannen skulle sättas i fängelse för folkets skull. Jag är fullt övertygad om att alla här inne skulle kunna hantera mask på korrekt sätt, och jag uppmuntrar till att göra det. Jag använder själv FFP3-mask på affärer och andra offentliga platser och skiter i blickarna jag får, men inte exempelvis på jobbet eftersom jag inte kan göra det sanitärt och korrekt där. Kan exvis inte svara i telefon med mask på, det dämpar för mycket, och jag kan inte hålla på och gräva av och på masken för varje samtal med orena fingrar.

Min poäng är bara att det finns många, många idioter i detta avlånga land (Melodifestivalen är ett kulturellt tecken på detta) och att dessa ska gå runt med dyra, allt mer sällsynta FFP3:or och hantera dem på ett inkorrekt sätt i sin stora ignorans och obildning är; återigen, ett slöseri av masker. Masker som vi någorlunda intellektuellt bemedlade kan ha bättre nytta av istället; och dessutom återanvända, snarare än att de slutar upp i soptunnan hos Sven "Alpinsemestraren" Svensson, Täby, efter en enda meningslös användning.

Underskatta inte pöbelns idioti och vilka vidare effekter de kan orsaka på samhället. All jävla hamstring av toapapper och annat borde vara tillräckligt bevis. Visst, det är förjävligt att sjukvården ska behöva gå till den lokala järnhandlaren och tigga om masker eller sitta och sy egna. Det är inte så det ska vara, men nu är det tyvärr så det är tack vare ett genomruttet, korrupt styre i tre decennier. Jag ser hellre att de masker som finns hamnar i händerna på de som faktiskt behöver det, då främst den sjukvårdspersonal som tvingas kämpa med detta elände dagligen. För jag kan vara i riskgruppen, och om jag hamnar på sjukan vill jag ha frisk och kry personal som kan ta hand om mig. Inte att behöva höra ett "sorry, grabben, men Stureplansfolket tyckte att de behövde maskerna bättre".
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Jakob »

Ursus skrev: 15 apr 2020 18:05
Jakob skrev: 15 apr 2020 08:16 Då ska jag sluta använda säkerhetsbälte då jag kör bil, eftersom det ger en falsk känsla av trygghet, och får mej att använda mobilen samtidigt som jag kör som en idiot och skiter i alla trafikregler.
Förstår inte var du vill komma med denna liknelse. Säkerhetsbälte ÄR en falsk känsla av trygghet om vederbörande förare kör som en dåre. Det finns inte ett säkerhetssystem i världen som räddar dig om du pangar in i en vägg i tvåhundratrettio knyck. På lite samma sätt är en skyddsmask helt verkningslös om man bär en sådan i smittat område bara för att sedan komma hem, att på ett inkorrekt och osanitärt sätt ta av masken och därefter gnida sin ömmande hud kring näsan och munnen med otvättad hand, sedan kyssa frun som jobbar som undersköterska och därefter leka med ungarna. Ser ni inte min poäng i detta?
Nej, jag ser inte din poäng. Att din logik haltar ser jag däremot.
Rätt andningsskydd använt på rätt sätt minskar risken för spridning av virussmitta både för den som bär mask och övriga.
Utbildning i rätt hantering av andningsskydd behöver inte ta mer än 5 minuter.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Baalbek »

Jakob skrev: 16 apr 2020 07:38
Ursus skrev: 15 apr 2020 18:05
Jakob skrev: 15 apr 2020 08:16 Då ska jag sluta använda säkerhetsbälte då jag kör bil, eftersom det ger en falsk känsla av trygghet, och får mej att använda mobilen samtidigt som jag kör som en idiot och skiter i alla trafikregler.
Förstår inte var du vill komma med denna liknelse. Säkerhetsbälte ÄR en falsk känsla av trygghet om vederbörande förare kör som en dåre. Det finns inte ett säkerhetssystem i världen som räddar dig om du pangar in i en vägg i tvåhundratrettio knyck. På lite samma sätt är en skyddsmask helt verkningslös om man bär en sådan i smittat område bara för att sedan komma hem, att på ett inkorrekt och osanitärt sätt ta av masken och därefter gnida sin ömmande hud kring näsan och munnen med otvättad hand, sedan kyssa frun som jobbar som undersköterska och därefter leka med ungarna. Ser ni inte min poäng i detta?
Nej, jag ser inte din poäng. Att din logik haltar ser jag däremot.
Rätt andningsskydd använt på rätt sätt minskar risken för spridning av virussmitta både för den som bär mask och övriga.
Utbildning i rätt hantering av andningsskydd behöver inte ta mer än 5 minuter.
Är helt med dig Jakob. Men ”utbildning” i rätt handhavande av skyddsmask tar 30sek :-D
Ursus

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Ursus »

Jakob skrev: 16 apr 2020 07:38 Rätt andningsskydd använt på rätt sätt minskar risken för spridning av virussmitta både för den som bär mask och övriga.
Men det är ju det jag säger, människa. Hur många gånger skall jag behöva skriva det? Vi är mer eniga än vad du tror trots att du inte ser det. Problemet är att jag inte för fem öre tror att genomsnittlig svennebanan klarar av just denna hantering. Vi talar om ett folkslag som fortfarande tror att mikrovågsugnar värmer inifrån, att tungan har smakzoner och att schizofreni är samma sak som multipel personlighetsstörning. Flera månader in i coronakrisen och 90% av mina kollegor har fortfarande inte lärt sig att hosta i armvecket, hålla distansen, eller ens tvätta händerna efter att de har varit på dasset trots stränga uppmaningar från företagsledningen. Jag är ledsen, men det är min observation av "folk". Vad säger att dessa inavlade, överbelånade medelklassidioter skulle klara av korrekt skyddsmaskshantering? Ingenting.

Men visst. Låt alla tio miljoner mellotittande, vettlösa mongolider dra på sig FFP3:or. På en vecka är det tvärslut i hela landet. Desinfektionsförsök i ugn resulterar i att hälften av maskerna är sönderbrända tillsammans med resten av lägenheten. Pöbelns behov av skyddsutrustning överskrider nu sjukvårdens. Sjukvårdspersonal klarar inte längre av att skaffa masker eller sterilisera tillräckligt fort och börjar smittas själva i ännu högre grad. Producerande länder börjar behålla sina masker. Ett än större kaos vidtager.

Orkar inte gräla om detta längre. I den situation Sverige är just nu finns det inte mycket att göra än att låta det ha sin gång och hoppas att man själv inte blir utrensad. Hade landet velat ta kraftåtgärder skulle makthavarna ha gjort det för månader sedan. Nu är det försent. Ett par månader till i Tegnells paradis och det är troligtvis var man för sig själv. Kanske bäst, det, efter allt jag har sett.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Jakob »

Myndigheterna kunde istället för "Ansiktsmask stoppar inte friska från att smittas av coronaviruset. De andningsskydd som finns ska reserveras sjukvårdspersonal, så köp inte dessa." ha gått ut med att öppet medge att
"Om alla bar ansiktsmask/andningsskydd så kan vi tillsammans med andra åtgärder stoppa viruset. Tyvärr har vi inte skyddsmateriel i lager så det ens räcker för sjukvårdspersonal, så det finns tyvärr inget sånt att köpa för vanligt folk. Vi f*ckade up igen. Sorry."
Det hade varit en ärligare kommunikation. Såna som ekar ut det första alternativet är inget mindre än nyttiga idioter i mina ögon.

Hur går det då för länder som förutom allmänna åtgärder påtvingar ansiktsskydd? (Andningsskydd, ansiktsskydd, hemgjorda tygbitar eller vad de råkar komma över..)
Tjeckien har kommit ner i under ett i R0-värde (R-not) fem dagar i följd nu, och ligger på 0,8 i R0. Påtvingat ansiktsskydd är en stark bidragande faktor.
https://twitter.com/PetrLudwig/status/1 ... 6681678848
Det är böter på mostsvarande nästan 3000 svenska kronor för de som går ut utan ansiktsskydd i Tjeckien.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Jakob »

Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Ursus »

Jakob skrev: 18 apr 2020 10:26 Såna som ekar ut det första alternativet är inget mindre än nyttiga idioter i mina ögon.
Säger klimatförnekaren.

Ironin är stor.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av reboot »

”WHO ändrar sig om munskydd – nu rekommenderar de allmänheten att använda skydd på platser där social distansering är svår.
Samtidigt är svenska Folkhälsomyndighetens inställning att munskydd inte behövs utanför vården.
– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell till TT.”
:roll:

https://www.expressen.se/nyheter/who-an ... nvandning/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av maskros »

reboot skrev: 05 jun 2020 21:00 – I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell till TT.”
:roll:

https://www.expressen.se/nyheter/who-an ... nvandning/
Men det är väl vettigt? Kolla bilder på sociala medier vilka munskydd folk använder och hur de hanterar dem. Sen ska de tas av utan att man för över smittan till sig själv. Klart det hjälper något men det måste vara bättre att inte utsätta sig, eller? Var det inte du som ville ha hårdare begränsningar och inskränkningar för ett tag sen förresten, eller missminner jag mig?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"