Prioritera vilken utrustning

Magna
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 okt 2019 17:14

Re: Prioritera vilken utrustning

Inlägg av Magna »

entropi skrev: 23 mar 2020 15:43 Bra idé, jag insåg när jag var ute med motorsågen för någon vecka sen att det kanske inte var någon bra idé...

Men jag behöver verkligen fylla på med ved inför nästa vinter, så vi får se hur jag gör...

Köpte "Cederroth First Aid Kit Large", tre pamol, extra kompresser, klorhexin. Borde väl åtminstone räcka till något. Köpte även maxi-bindor för att kunna lägga på djupa sår.

Påminner också om att ta hand om tänderna extra noga nu!

Torniquet har jag inte kunskap om. Är “Swat Tourniquet" bra? Verkar enklare för outbildade?

SWAT-T är bra, speciellt för t.ex djur och barn med tunnare lemmar där en vanlig tourniquet av typen CAT inte kommer fungera. Dock kan du i de fallen lika gärna använda en vanlig dauerlinda som bygger på samma princip, men till en lägre kostnad.

Hursomhelst så är en CAT enklare att använda och ger mindre felmarginal för en outbildad än en dauer/SWAT-T. Att sätta tourniquet är ingen super-elit-spec-ops-förmåga, utan något som vem som helst kan (och bör) klara av efter en stunds Youtub:ande och lite träning.

Ett tips är att skaffa en billig kina-kopia för egen träning, och en (men gärna flera, absolut minst 2st) för skarpt bruk. En CAT är att anses som en engångsartikel och därför ska du således inte öva med samma som är tänkt för skarp användning.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"