Mullig eller Smal/undernärd ?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av bunk »

Hej

Vilket är bäst när allt blir skit.

Smal vs Mullig ?

Kommer dom smala dö fortare utan mat?
Eller blir Mulliga först att dö ?

Min tanke är att en Smalis dör ganska fort.
Medans Mulliga kan överleva längre ?

Kroppsfett
Bör man försöka bli lite lagom fet som prepper?
Eller är det bättre vara en liten pinne ?

Har kroppen betydelse när det kommer till Reserv fettma ?

Ska man vara en liten pinne eller ha lite extra på inför Karantän och liknande i framtiden?

Nu är det helt olika vilka arv man har.
Vissa kan bli jätte feta av lite.
Medans andra är jätte smala av mycket.

Vad räknas till sist ?

Ren överlevnad utan Krig och vapen.
Vem klarar det bäst i längden ?
Smalis eller Mullis ?=
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av Jakob »

Tar maten slut på en gång så dör överviktiga lika fort som normalviktiga. Det som då spelar in är hur mycket muskler det finns på kroppen.
En artikel om det här: https://www.sciencefocus.com/the-human- ... in-person/

Finns det däremot lite mat men för lite för att äta sej mätt så borde den överviktige ha ett bättre utgångsläge.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Diselmannen
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 mar 2020 00:13

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av Diselmannen »

Dom som har en god hälsa klarar sig alltid bäst.. klart att är du en pinne men äter mycket så blir du nog snabbt undernärd om maten slutar finnas.. är du mullig för att du äter mycket så rasar du lika snabbt. Eventuellt har en mullig lite mer ”förråd” att ta av på kroppen men det är oerhört viktigt att leva sunt. Tänk er att man skulle behöva leva of samhället. Den som redan är vältränad och lever sunt behöver inte ställa om så mycket. Allt är individuellt från person och metabolism skulle jag säga där..

En person mer ”gym” muskler har enorma mängder energi att ta in för att inte bli svag som en fågelunge. Spelar ingen roll om den personen vanligtvis springer med 50 kg packning om han/hon inte fått mat på några dagar.
Ursus

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av Ursus »

Måste det vara antingen eller på en skala av extremiteter? De flesta någorlunda sunt levande människor borde ju ha en "normal" kropp. Dvs. lite underhudsfett med dugliga muskler under.

Men, i kampen mellan smal och mullig finns det i min värld föga tvekan om att en mullig-och-uppåt-person har ett sämre utgångsläge. Den personen lär ha sämre kondition, mer tyngd att släpa på, troligtvis begynnande välfärdssjukdomar som påverkar hjärta och kärl. Mattillgång är inte allt som kan döda dig. Om man är en fetlagd soffpotatis som har spenderat mesta delen av sitt liv med att spela tv-spel och helt plötsligt utsätts för fysiska påfrestningar kan denne lika gärna få en hjärtattack av ansträngningen. Är du däremot en smal sportig människa i form kan du ta mycket mer hårt arbete eftersom du är van.

En av de mest fascinerande insikterna jag har sett dock var en crossfittare till vän som bröt ihop efter ett par mil i fjällen innan jag ens börjat bli trött för dagen. Han vägde tjugo pannor mer än mig i råa muskler och sprang halvmaror jämt och ständigt. Skillnaden var att jag kånkar i terräng med ryggsäck ofta medan han står och pumpar på gymmet. Det är skillnad på ansträngning och ansträngning och vad du är van vid.
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av bunk »

Trevligt att få lite svar.

Vi ska inte måla ut personer med låg, normal eller övervikt eftersom det är så himla olika ändå till slut.
Jag har arbetat med alla sorters.
Har sett Feta med bra kondis och ork. Mycket styrka.
Även smala med samma egenskaper.

Sen finns ju både smala och feta som inte riktigt klarar uppgifterna.

Själv tänker jag att
Feta kan dö fortare vid normalt liv.
Och om feta får större problem när de inte får mat?
Kommer genetiken säga NEJ och liknande? Blir det extra lätt med depressioner då och liknande?

Samtidigt tänker jag att en pinne inte kommer vandra långt om maten blir rejäl bristvara.

Det är på ont och gott i båda fallen.

Normal är kanske det bästa.

Men vi får inte måla ut folk oavsett vikt.

Men vi kan föra diskussion.

Vad jag hört och tror på är att
Smala gener tillhör jägare i tiden. Medans feta var ledare och fick all mat de ville.
Och det är sorgligt på ett sätt.

Jag föredrar att alla haft lika.
Men hursom 'är vi olika.

Saken är extremt svår att diskutera känner jag.

Går det preppa sin vikt?
Och bör man göra det?
Försöka åt normal fallet i båda?
Kan tänka mig att det är jätte svårt själv preppa sin kropp ändå, Mycket handlar om genetik =`?

Har levt med människor som ätit samma i längre perioder. Dom smala går inte upp,. och dom feta går inte ner.
Det är samma.

Genetik är den som styr flesta?

Alla tjocka äter inte extra mycket godis eller chips.
Medans smala som gör det går inte upp i vikt.

Hm,mm
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av xsive »

bunk skrev: 14 mar 2020 17:12 Och om feta får större problem när de inte får mat?
Nej egentligen inte. Fett är en bra energireserv.
Det är ju den nedärvda egenskapen i kroppen att när den får överskott så lagras det som fett /energireserv till tider med mindre mat
Nu menar jag inte sjuklig fetma utan dom där extra 10-15kg som många pärmvändare har.
Så länge som kroppen får lite protein klarar man sig bra på att förbränna det fettet då.
Naturligtvis inte så att man kan göra stora fysiska ansträngningar men om annat lika
kommer det lite överviktiga klara sig längre än den magra i en relativt statisk överlevnadssituation
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av EN brun böna »

Skinnarmo la ju på sig en 15 kg fettdepåer innan han skulle korsa polerna både för att ha en reserv och för att fettet var isolerande i kyla.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av bokmalen »

Kom dock ihåg att du behöver B vitamin för att effektivt förbränna dina fettreserver.
Så om du tänker leva på "lagret runt midjan" så kan det vara bra att ha en burk B-vitaminkomplex undanstoppad också.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av Charlie** »

EN brun böna skrev: 14 mar 2020 17:34 Skinnarmo la ju på sig en 15 kg fettdepåer innan han skulle korsa polerna både för att ha en reserv och för att fettet var isolerande i kyla.
Jag tänkte på honom också. Han berättade i en intervju att han käkade pizza fler gånger i veckan med extra mycket parmesanost på. Även Lars Fält har ju påpekat fördelen med ett lager med hull på kroppen. Nu ska vi ha i åtanke att dessa personligheter inte är några stillasittande tangentbordsriddare, utan fysiskt vältränade män på elitidrottsmannanivå. Så att vara fysisk tränad i kombination av ett lager hull är nog melodin.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Addeman
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 mar 2020 17:26

Re: Mullig eller Smal/undernärd ?

Inlägg av Addeman »

Den överviktige borde ha en viss fördel, men det är förutsatt att alla övriga egenskaper är identiska.

Den stora majoriteten med överviktiga och feta människor är inte fysiskt aktiva och har väldigt dålig kondition*. På min arbetsplats lider nästan alla av fetma, deras liv består av snabbmat och att titta på Netflix i soffläge. Jag tror inte en enda av dom skulle klara av att springa 5km på under 30 minuter, eller ens komma i mål över huvud taget.

Överlevnadsmässigt är det nog så att den dåliga fysiska konditionen som är kopplad till fetma gör att fettreserverna inte är någon direkt tillgång.

* Ja, jag vet att någon säkert känner någon som är i bra form och överviktig, men det är inte det vi pratar om här. Jag skrev "den stora majoriteten" vilket innebär att vi pratar om hur det är i det stora hela och inte några mer eller mindre sällsynta undantag.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"