(Rimligt) Worst case covid-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

(Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av maskros »

Fick tips här på forumet att läsa den här artikeln och funderar en del på hur illa det kan bli med covid-19.

Spanska sjukan härjade i Sverige kring 1917 och tog livet av 3-6 % av världens befolkning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan Covid-19 har en dödlighet kring 1% förutsatt att det finns modern sjukvård i tillräcklig omfattning. Om sjukvård saknas verkar det som att minst 5% inte skulle klara sig, ungefär som spanska sjukan. Spanska sjukan var samhällsstörande och traumatisk. Digerdöden som härjade på 1300-talet var rent samhällsomstöratande https://sv.wikipedia.org/wiki/Digerd%C3%B6den.

Vad händer med samhället om 5% (eller mer) av befolkningen dör? Vad händer med ekonomin? Vilka följdverkningar får det? Är det TEOTWAWKI eller "bara" ett svårartat SHTF?

Vilka är ändlägena för covid-19? I bästa fall hejdar vi det och kanske 0,1% av befolkningen dör, i värsta fall...? Hur lever man då?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av Dancecommander »

maskros skrev: 21 mar 2020 19:53 Fick tips här på forumet att läsa den här artikeln och funderar en del på hur illa det kan bli med covid-19.

Spanska sjukan härjade i Sverige kring 1917 och tog livet av 3-6 % av världens befolkning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan Covid-19 har en dödlighet kring 1% förutsatt att det finns modern sjukvård i tillräcklig omfattning. Om sjukvård saknas verkar det som att minst 5% inte skulle klara sig, ungefär som spanska sjukan. Spanska sjukan var samhällsstörande och traumatisk. Digerdöden som härjade på 1300-talet var rent samhällsomstöratande https://sv.wikipedia.org/wiki/Digerd%C3%B6den.

Vad händer med samhället om 5% (eller mer) av befolkningen dör? Vad händer med ekonomin? Vilka följdverkningar får det? Är det TEOTWAWKI eller "bara" ett svårartat SHTF?

Vilka är ändlägena för covid-19? I bästa fall hejdar vi det och kanske 0,1% av befolkningen dör, i värsta fall...? Hur lever man då?
Förhoppningsvis en ny renässans.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av reboot »

Om vi tar det här på allvar och förklarar fullt krig mot SARS-CoV-2 så kan det här i princip vara över till sommaren.

Fortsätter vi och hatta som Folkhälsomyndigheten gör kommer det att ta ett år och så är jag orolig att utvecklingen går mot en liknande mutation av viruset som Spanska Sjukan gjorde:

Influensavågen liknade en vanlig säsongsinfluensa då symptomen var milda, dödligheten låg och de som dog oftast riktigt gamla eller riktigt unga.

I augusti kom den våldsamma och förödande andra vågen, vilket är en ovanlig tidpunkt för en influensaepidemi. Dödligheten var hög (5–25 gånger högre än normalt) och drabbade i ovanligt hög grad personer i åldersgruppen 20–40 år. Drygt hälften av dödsfallen inträffade i denna åldersgrupp. Denna andra våg spreds i ovanligt hög hastighet över världen. Kulmen nåddes på de flesta håll i oktober 1918.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10569
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av bastard »

att folk får mental blockering och lämnar över för mycket mackt till politiker , ex eu, och vi trillar in i en värld som nordkorea hadde varit stolt över......

viruset kommer härja, folk kommer dö

vi kan dämpa det, men vi kan även få tummen ur och göra vad vi kan för att göra det så bra som möjligt

den unga generationen kan känna sig blåsta med, alla pengar som pumpas in för att behålla mackstrukturerna kommer dom få betala vi skatt


hm, men det värsta är nog att i stort sett ingen kommer lära sig något av detta...

och idag, känner jag mig, extra, cynisk... :-g
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10569
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av bastard »

rent sjukdomsmässigt, att den muterar, kommer tillbaka en gång till till hösten och då med ökad dödlighet

som spanska sjukan för hundra år sedan

inte orimligt scenario
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av Abbe »

reboot skrev: 21 mar 2020 22:21 Om vi tar det här på allvar och förklarar fullt krig mot SARS-CoV-2 så kan det här i princip vara över till sommaren.

Fortsätter vi och hatta som Folkhälsomyndigheten gör kommer det att ta ett år och så är jag orolig att utvecklingen går mot en liknande mutation av viruset som Spanska Sjukan gjorde:

Influensavågen liknade en vanlig säsongsinfluensa då symptomen var milda, dödligheten låg och de som dog oftast riktigt gamla eller riktigt unga.

I augusti kom den våldsamma och förödande andra vågen, vilket är en ovanlig tidpunkt för en influensaepidemi. Dödligheten var hög (5–25 gånger högre än normalt) och drabbade i ovanligt hög grad personer i åldersgruppen 20–40 år. Drygt hälften av dödsfallen inträffade i denna åldersgrupp. Denna andra våg spreds i ovanligt hög hastighet över världen. Kulmen nåddes på de flesta håll i oktober 1918.”
FMH kanske hattar värsta, men alla hattar mer eller mindre. Jag tror at Giesecke har rätt att den skulle vara borta på två veckor om alla höll sig hemma.

Nu ökar den i Hong Kong igen eftersom folk kommer resande från bl.a. Europa. Så lär det hålla på. Gissningsvis bara en tidsfråga innan den är på G i Kina igen. En anledning till att minst se ett par år framåt nu på allvar när det gäller prepping. Den ekonomiska smällen och ett fortsatt coronaläge är en läskig cocktail.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av entropi »

Worst case: Du är död, och kunde inte ens säga farväl till dina anhöriga pga karantän (pågår i Italien just nu)

Sen tänker jag att viruset börjar sprida sig i Afrika och muterar i kroppar med andra exotiska sjukdomar. Kan bli intressant när andra vågen kommer längre fram...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av maskros »

:) Skulle varit tydligare med vad jag ville ha tänkhjälp med.

Klart att worst case är att jag dör utan att kunna säga hej då, medhåll, eller worst case är att ungarna dör. Jag tänkte mer att jag undrar hur illa det kan bli i samhället. Hur kan det utveckla sig? Vilka prepp bör man öka på, vad ska man mentalt förbereda sig för?

Mina egna tankar är att försörjningskedjor kan braka samman och då kommer det saknas reservdelar och transportförmåga vilket kan leda till stoppad produktion av både mat och produkter såväl inom som utom landet. Jag tänker att ekonomin kan ta så mycket stryk att vi ser en situation som under depressionen (1930-talet) eller värre. Med pajad produktion och transport faller mer och mer och till slut, när andra vågen kommer, får vi köra undan kroppar med handkraft och skottkärra.

Men det känns lite överdrivet och ska jag preppa för det så blir det kanske fosterställning med tummen i mun istället.

Så vad är en rimlig/trolig/sannolik utveckling av pandemin givet att vi inte får stopp på det inom en månad? Hur ska jag tänka på framtiden? Jag kommer att göra en raid till ett utsädesställe någon av de närmsta dagarna och köpa mer sättpotatis än jag brukar sätta, samt lök och tomatfrön eller plantor. Jag räknar också med att kicka igång min konserveringsapparat och konservera köttfärssås. Ett försök att öka på mina förutsättningar att klara en längre tid utan hjälp utifrån. Höns ska jag försöka ragga upp nånstans, hönshus finns.

Sen då?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av reboot »

Det går inte att spåna fram ett worst case och planera för bara det utan att det blir överdrivet rörigt, då ju ingen vet hur det ska sluta.
Bättre att göra upp Plan A, B, C, D, E, osv och göra upp en handlingsplan efter nivåerna i den planeringen, så att du direkt ”sömlöst” kan glida över i nästa plan.
Sen kolla vad du behöver addera för utrusning till varje nytt steg i dina planer och försök ligga lite före.

Du verkar redan ha en del bra planer som verkar vettiga, men lägg in dom på var sina planerade nivåer A, B osv. av jävelskap och även efter förmåga och tillgång. T.ex. höns, som väl går att skaffa omgående. Kan vara svårt om en månad om det fortsätter så som det gör nu.

I något steg kan du t.ex. ha att lägga ut och gömma någon cache med mat, tält & hårdvaror, om ni skulle bli överrumplade och fråntagen din BOL, så att ni har resurser kvar och kan ta tillbaka den vid tillfälle.. :sneaky:

Sen hålla sig till planen och kanske modifiera något steg efter omständigheterna förändrar sig.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av maskros »

:hm: Bra tankar, tack för dem.

Lyssnade på Löfvens tal till nationen. Sammanfattning:
Ta ert ansvar, det kan plötslig bli hårdare och det kan ta tid.

Ungefär så sa han tyckte jag och det är väl rimligt. Bara det att han gör en sån grej är väl ett tecken i sig på att det bedöms vara risk för riktiga problem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"