(Rimligt) Worst case covid-19

Tänk efter före, och gör det här
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av Strångsjö »

Oroar mig att det muterar ständigt, för all framtid,
lemlästar lungor, inre organ.

Hoppas dock på remdesivir och de äldre generiska
preparaten. Men, kanske inre organ skadas trots detta?

Slutet på världen som vi känner den.

Naturen tar över, östersjön frisk, fisket i västhavet återhämtar sig,
alla som vill kan bo sjönära.

Klimat-greta får söka ny sysselsättning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av bastard »

ok, en illa sak somkanske kan hända, ingen blir imun mot den

säger absolut inte att det är så, men vill gärna veta vad som gäller så småningom

värsta som kan hända generellt,
usa bottnar sin ekonomi, kina tar över som ekonomisk stormakt, och annvänder politik till att diktera sina vilkor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av falken »

bastard skrev: 22 mar 2020 10:46 rent sjukdomsmässigt, att den muterar, kommer tillbaka en gång till till hösten och då med ökad dödlighet

som spanska sjukan för hundra år sedan

inte orimligt scenario
Vad jag sett så har detta virus en låg benägenhet att mutera och saknar den mekanismen som vanligt influensa har.
Så om/när man hittar ett vaccin så kommer det bli effektivt över flera år, kanske permanent.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av entropi »

falken skrev: 26 mar 2020 10:34 Vad jag sett så har detta virus en låg benägenhet att mutera och saknar den mekanismen som vanligt influensa har.
Så om/när man hittar ett vaccin så kommer det bli effektivt över flera år, kanske permanent.
Var har du sett det? Här för mig att jag läst någonstans att RNA virus tvärt om muterar snabbt. Sen om det påverkar vaccin vet jag inte. Men undrar om någon vet?
Hittade denna med snabb sökning den här artikeln. De menar att viruset muterar snabbt, men spekulerar sen (grundlöst?) att det inte är någon fara med det.

Man bör nog tänka på att det här läget är helt nytt för experterna, deras spekulationer verkar ofta slå fel. Muterar det snabbt ska man vara försiktig anser jag.

https://www.livescience.com/coronavirus-mutations.html
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av Olyckskorpen »

entropi skrev: 27 mar 2020 06:04
falken skrev: 26 mar 2020 10:34 Vad jag sett så har detta virus en låg benägenhet att mutera och saknar den mekanismen som vanligt influensa har.
Så om/när man hittar ett vaccin så kommer det bli effektivt över flera år, kanske permanent.
Var har du sett det? Här för mig att jag läst någonstans att RNA virus tvärt om muterar snabbt. Sen om det påverkar vaccin vet jag inte. Men undrar om någon vet?
Hittade denna med snabb sökning den här artikeln. De menar att viruset muterar snabbt, men spekulerar sen (grundlöst?) att det inte är någon fara med det.

Man bör nog tänka på att det här läget är helt nytt för experterna, deras spekulationer verkar ofta slå fel. Muterar det snabbt ska man vara försiktig anser jag.

https://www.livescience.com/coronavirus-mutations.html
Jag har också hört att det finns indikationer på att det muterar långsamt, men det kanske gäller relativt andra RNA-virus.

Mitt worst case är att det muterar och återkommer när vi hävt alla spärrar. Vi skulle kunna se samma omfattning som spanska sjukan. Bättre sjukvård och inget krig, men mycket mer tätbefolkad planet.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av Jakob »

Min kristallkula säger att toppen för antalet nya covid-19-fall i Sverige nås i slutet av juni månad. Peak begravning sker i mitten av juli månad. Problemen med smittan fortsätter in på nästa år 2021.
Men jag är ju bara en amatörvetare vars kunskap hämtats från fake news på YT.
Proffsen vet ju bättre.. https://omni.se/anders-tegnell-om-kulme ... k/a/Vb3Qn1
(Det kommer han att få äta upp en lång tid framöver, ifall han överlever epidemin)
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av maskros »

Här har några som tar betalt för att tro saker trott lite grand. https://www.controlrisks.com/our-thinki ... liferation Artikel från början av mars, fyra scenarior där ett kan uteslutas. Saknar scenariot "10% av jordens befolkning dör".
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: (Rimligt) Worst case covid-19

Inlägg av falken »

entropi skrev: 27 mar 2020 06:04
falken skrev: 26 mar 2020 10:34 Vad jag sett så har detta virus en låg benägenhet att mutera och saknar den mekanismen som vanligt influensa har.
Så om/när man hittar ett vaccin så kommer det bli effektivt över flera år, kanske permanent.
Var har du sett det?
Vet inte var jag såg det men här är en länk som verkar peka på samma sak
https://techcrunch.com/2020/03/25/new-c ... g-lasting/
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"