Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Tänk efter före, och gör det här
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Kurio »

Snart dags för ännu en sandlådeflytt här verkar det som menmen...

Tycker det går ganska bra, det är lite kämpigt i sthlm men vården reder sig ännu med gott om lediga platser. Sörmland hade väl lite oflyt.
Genidrag att ha skolorna öppna tror jag, finns en chans då att få smittspridningen från lägre åldrar till stigande medans gamlingarna får hålla sig undan. Ok, oflyt om man tillhör riskgrupp men så kan de va.
Flack kurva i väntan på flockimmunitet är nog bästa vägen att gå men bättre skydd för all personal på äldreboende hade nog varit vettigt, filter för utluften istället för inandningsluften.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

@Maskros
Johan Giesecke: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smit ... t-covid-19
Vad får du ut av dom siffrorna han nämner? Alltså 600.000 stockholmare (blir 40% av 1,5milj) har eller har haft i dagsläget och minst 99% av dom vet inte att dom haft det säger han....och nån annanstans säger han 50% & flockimmunitet i början av maj. Hittar det inte just nu, men kan jag få en kommentar.

Jag tror personligen att smittan i Stockholms län är väldigt ojämnt fördelad med 2-4% i vissa områden och upp till 12-15% i andra delar.
Vi får se då det bara är gissningar men ingen i mina bekantskapskretsar har fått det, vad jag och dom vet.

Betr. min aversion mot politiker och myndighetspersoner i chefsställningar, så skulle min förklaring bli ett nytt angrepp vilket jag inte vill upprepa utan jag säger bara nepotism, opportunism plus inkompetens. Vad kan gå fel?
Förr i tiden var jag stolt att vara svensk och litade på de kunniga och kompetenta ämbetsmän vi hade, men inte längre.
Varför gjorde ingen någonting åt åldringsvården? Alla visste hur det var ställt, såg det komma och varnade tidigt, men ingen lyfte ett finger.....Har ett par 85 åriga grannar..........säger inget mer!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av maskros »

reboot skrev: 23 apr 2020 00:53 @Maskros
Johan Giesecke: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smit ... t-covid-19
Vad får du ut av dom siffrorna han nämner? Alltså 600.000 stockholmare (blir 40% av 1,5milj) har eller har haft i dagsläget och minst 99% av dom vet inte att dom haft det säger han....och nån annanstans säger han 50% & flockimmunitet i början av maj. Hittar det inte just nu, men kan jag få en kommentar.

Jag tror personligen att smittan i Stockholms län är väldigt ojämnt fördelad med 2-4% i vissa områden och upp till 12-15% i andra delar.
Vi får se då det bara är gissningar men ingen i mina bekantskapskretsar har fått det, vad jag och dom vet.
Jag förstår inte vad du vill att jag kommenterar, du skriver det själv och ja, jag har läst länken och tittat på inslaget.

Blodprover från blodgivare visade att mer än 11% av blodgivarna hade haft covid-19 för mer än två veckor sedan https://www.svt.se/nyheter/inrikes/11-p ... t-covid-19. 11% av 1,5 M är 165 k.

Det framgår inte NÄR dessa tester gjordes men för att få fram låga siffror (bra för din ståndpunkt) antar jag att det gjordes dagen innan länk två publicerades, dvs 19/4 och då hade de testade varit friska i minst två veckor (se länken ovan) och därför har vi haft minst en dubbling av antalet fall sedan dess. Då är vi uppe i mer än 22% eller 330 k personer.

Från den 19/4 till den 1/5 är det 12 dagar vilket nästan räcker till ytterligare en dubbling så istället för 44% säger jag 40% eller 600.000 människor den första maj.

Det är alltså rimligt att tänka sig 40% smittade i Stockholm den första maj trots att jag räknar med en dubblingstid på två veckor (i verkligheten går det nog snabbare) och trots att det troligen (se länken ovan) är fler än 11% som var smittade i testet (testet visade ju med 70-80% sannolikhet att någon hade antikroppar, det missade alltså en del personer med antikroppar.)

Är 50% kravet för flockimmunitet (det låter lite lågt) så verkar det rimligt att det nås kring första maj. Sen avtar spridningstakten så småningom men är fortsatt hög upp till nånstans kring 80% smittade. Så begynnande flockimmunitet första halvan av maj verkar rimligt.

Jag förstår inte vad du vill att jag ska säga. Jag tycker jag har visat att hans uttalanden är rimliga (rimlig är inte samma som sann men har jag inget som visar på att det är fel tror jag på det för det är rimligt).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

@maskros

Giesecke säger ju i videon att på det datumet den 21/4 att 600.000 stockholmare hade/har haft COVID-19, inte 1:a maj!

Skulle då bli 1,2 miljoner till 1:a maj om en dubbling sker. Skulle alltså ge 80% och en klar flockimmunitet.

Den 21/4 fanns officiellt bekräftat 5917 smittade i Stockholm och med 75x symtomlösa (siffran presenterades i dag, Gieseckes 100x dementerades), vilket skulle ge c:a 450.000 smittade i dag.

På presskonferensen i dag ges också den tydliga prognosen i text och bild att den 1:a maj kommer 26%[/u] stockholmare att ha/ha haft smittan (skulle ge 390.000)

Räknar vi bakåt 11/12 dagar med dina siffror till en halvering, blir det c:a 195.000 i dag, vilket skulle ge c:a 13% totalt i Stockholm i dag.

Med det här påstår jag att FHM’s siffror har varit starkt skiftande, överdrivna av okända agenda och helt utan relevans och trovärdighet, vilket jag hoppades du skulle upptäcka...... :D

PS 11%-testet var bekräftat komprometterat och har blivit ogiltigförklarat.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya- ... t-underlag
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

”Wallensten tar också upp Folkhälsomyndighetens modelleringen över antalet smittade i Stockholm som igår drogs tillbaka efter ett upptäckt fel.

- Man har hittat en variabel som ställts på fel värde som påverkat hela analysen. Nu har man ändrat den. 8 april bedöms vara dagen med flest smittsamma personer och inte 15 som man sagt tidigare. Och i Stockholm beräknas 26 procent vara eller ha varit smittade den 1 maj, vilket är något lägre än man sa tidigare.

- Helt fel är hur många som är smittade för varje fall som rapporterats. De beräkningar vi har nu tyder på att det för närvarande är cirka 1 bekräftat fall på 75 obekräftade i Stockholm.
SVT · Felicia Nordlund”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av maskros »

maskros skrev: 22 apr 2020 20:52 Gissningsvis ligger sanningen nånstans mellan 14% och 67% snarare än 2% till 4%.
reboot skrev: 23 apr 2020 15:41 Räknar vi bakåt 11/12 dagar med dina siffror till en halvering, blir det c:a 195.000 i dag, vilket skulle ge c:a 13% totalt i Stockholm i dag.
Kolla! Vi är ju överens!! :D :D
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

maskros skrev: 23 apr 2020 17:21
maskros skrev: 22 apr 2020 20:52 Gissningsvis ligger sanningen nånstans mellan 14% och 67% snarare än 2% till 4%.
reboot skrev: 23 apr 2020 15:41 Räknar vi bakåt 11/12 dagar med dina siffror till en halvering, blir det c:a 195.000 i dag, vilket skulle ge c:a 13% totalt i Stockholm i dag.
Kolla! Vi är ju överens!! :D :D

“There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics” Mark Twain :lol:
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

WHO: Få har antikroppar mot corona i världen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who- ... -i-varlden

”En till tio procent
Van Kerkhoven uppgav att flera studier i USA och i länder i Europa och Asien visar att ett väldigt lågt antal av personerna som testats hade utvecklat antikroppar, enligt testerna. Endast mellan en och tio procent hade antikroppar i de olika studierna.

– Man pratar ofta om att man uppnår flockimmunitet genom vaccination och vi måste vara försiktiga när vi pratar om flockimmunitet genom naturliga infektioner mellan människor eftersom det kan leda till ett brutalt räknesätt som inte sätter människan, liv och lidande i centrum av ekvationen, sa WHO:s chef för krisberedskap Michael Ryan.

Michael Ryan invänder mot bilden av att få märker av att de blivit smittade.

– Det fanns en uppfattning när viruset började spridas att vi bara såg de allvarliga fallen och att de flesta skulle smittas utan att märka det, men de här studierna visar på motsatsen. Antalet som smittats totalt är antagligen mycket lägre än vi trodde, sa Ryan som framträdde på samma presskonferens.”

Flockimmunitet och risker
Ryan uttalade även kritik mot om länder har en strategi att uppnå flockimmunitet och vissa avlider på grund av det. Men han namngav inga länder.

– Den här idén att länder som inte gjort så mycket för att bromsa spridningen plötsligt kommer att nå flockimmunitet och inte bryr sig om man förlorar några äldre på vägen är ett väldigt väldigt farligt tillvägagångssätt, sa Michael Ryan.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

Nya resultat från undersökning av förekomsten av covid-19 i Sverige

PUBLICERAT 12 MAJ 2020
I slutet av april hade strax under 1 procent av befolkningen i Sverige en aktiv pågående infektion med covid-19, visar resultat från en av Folkhälsomyndighetens senaste undersökning. Motsvarande andel i Stockholm var samtidigt 2,3 procent.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... i-sverige/

https://www.friatider.se/fhms-studie-kl ... r-smittade

”Resultaten från de 679 deltagare i undersökningen som bor i Stockholm visade att totalt 2,3 procent av befolkningen där hade en aktiv infektion med covid-19 under 21–24 april. Det är ungefär samma andel som vid en tidigare mätning som genomfördes i månadsskiftet mars–april.

Detta samtidigt som svenska medier lyfter fram experter som påstår att "flockimmunitet" kan uppstå i Stockholm redan inom några veckor, då uppemot en majoritet av befolkningen påstås ha gått igenom smittan.

Tidpunkten för när den påstådda flockimmuniteten uppges infalla har dock en tendens att ständigt skjutas upp.

– Våra modellerare tror att det kan bli flockimmunitet i Stockholm någonstans i maj, sade statsepidemiolog Anders Tegnell i norska NRK i mitten av april.

I helgen sade Tegnell istället till TT att han trodde att flockimmuniteten kunde uppnås i i juni.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Charlie** »

Huruvida man gör rätt i Sverige kan jag inte uttala mig om. Varje land gör det de tror är bäst för dom. Sverige har valt en annorlunda väg som kritiserats både hemma och internationellt. Tyskland började släpp lite på restriktionerna för några dagar sedan och antalet fall ökade som många också förutspått. Carl Bildt har kritiserat regeringen för att Tegnell kritiserar andra länders beslut, något som jag själv också håller med om. Han skall fokusera på Sverige och hålla käften om andra länders beslut. Ingen, absolut ingen vet hur resultatet kommer att bli i slutändan.
För att uppnå flockimunitet så måste större delen av befolkningen bli sjuka. Oavsett hur detta ska gå till så kommer det att ta tid. En del länder har valt att stänga ned helt vilket kommer att leda till att det uppenbarligen blossar upp nya epidemier vars peekar kommer att påfresta vården och även personer som inte tillhör riskgrupper kommer att dö i onödan för att det inte finns vårdplatser. Några länder bokstavligt talat skiter i att ha några restriktioner över huvud taget, vilket självklart kommer att få stora konsekvenser på både lång och kort sikt för dessa länder. Mest på lång sikt tror jag. Jag tror att denna sjukdom kommer att hemsöka oss i mer än 2 år innan någon flockimunitet har uppnåtts och många fler kommer att dö under tiden. Jag tippar på att om 4 -5 kommer vi att kunna prata om någon reell flockimunitet. Under den tiden kommer många i riskgrupperna stryka med utan att vi egentligen kan göra något åt det. Kriser har alltid drabbat de gamla och sjuka värst, oavsett om det är epidemier, svält, ekonomisk recession eller naturkatastrofer. -Tyvärr!
Människor dör just nu även i andra sjukdomar, åkommor och skador som egentligen inte har ett dugg med corona att göra men som pga Corona just nu påfrestar vårdens uthållighet.
Statistiska uträkningar kommer inte att hjälpa mig, mina nära och kära eller någon annan, den dagen de insjuknar.
Det jag hoppas på, är att det finns en vårdplats åt mig och mina anhöriga när vi drabbas av denna sjukdom och förhoppnings vis så överlever vi då och sedan får tillhöra gruppen "imuna" Jag vill även ha adekvat vård för andra åkommor under dessa år, innan jag/vi blir imuna mot Corona.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"